IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Wie is de Satan?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie is de Satan?

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik raak er steeds meer van overtuigd, dat wij maar een bedroefd klein beetje van de satan afweten, daar het beslist anders niet mogelijk zou zijn, dat hij zich op zulk een machtige wijze overal kan openbaren.

Het is daarom goed de satan eens in de schijnwerper van God, dat is Zijn Woord, te plaatsen, wan: hoe beter wij deze aartsvijand van God en van ieder mens gaan onderkennen, des te meer zal dat ons helpen tot Jezus te gaan, bij Jezus te blijven en naar Zijn Woord te gaan leven.

Door alle benamingen die de Bijbel hem geeft, worden wij beslist niet onkundig gelaten, integendeel, deze benamingen brengen duidelijk toe uitdrukking waar wij mee te doen hebben.

Jezus' grootheid wordt door al Zijn titels tot uitdrukking gebracht, b.v. in namen als Brood, Joh. 6:32 58; Deir, joh. 1:27 Fundament, 1 Cor. 3:10-12; God, Rom. 9:5; Herder, Joh. 10:11, 14; Hoofd, Eph. 1:22; Koning, Matth. 2:2.; Lam, Joh. 1:29; Leeuw, Openb. 5:5; Leven, Joh. 11:25; Licht, Luk. 2:32; Middelaar, 1 Tim. 2:5; Vorst des Levens, Hand. 3:15; Waarheid, Joh. 14:6; Zoon Gods, Matth. 4:3, 6; en de Here Jezus Christus. Zo kunnen wij ook duidelijk de gevaren en macht van de duivel onderkennen uit zijn benamingen.

Een dertiental benamingen zullen wij daarom eens van wat naderbij gaan bebeschouwen. hoewel wij vanwege de plaatsruimte ons zullen moeten beperken tot korte losse opmerkingen.

1. Satan, het geen tegenstander, tegenpartijder, vijand, betekent.

Het ziet op iemand, die voor een ander hindernissen op de weg legt. 37 maal wordt dit woord in het Nieuwe Testament gebezigd, waarvan 35 maal toegepast in direkte zin op de duivel en 2 maal op Petrus (zie Matth. 16:23 en Mark 8:33). Wij zien hier, dat de duivel de woorden van Petrus exploiteert om te trachten de Heiland tot zonde te brengen. De woorden „gij zijt Mij een aanstoot geweest' bewijzen dat! Het Griekse woord „skandalon", hier gebruikt, ziet op het stokje in de muizenval, waaraan het stukje spek bevestigd wordt om de muis in de val te lokken. Wanneer nu Petrus een skandalon voor Jezus is, betekent dit, dat hij daardoor de Heiland tot zonde tracht te brengen, n.l. door Hem te verlokken tot de beslissing, dat Hij de lijdensweg zal weigeren.

Is dit ook voor ons niet een ernstige waarschuwing? Hoe gemakkelijk worden wij door de satan als een „skandalon" gebruikt om anderen ten val te brengen. Een alleen heel dicht bij Gods Woord leven kan ons daarvoor behoeden.

2. Duivel, diabolos.

35 maal vinden we dit woord rechtstreeks gebruikt voor de satan. Het betekent:uit elkaar werpen — vaneenscheiden wat bij elkaar behoort — tegen elkaar ophitsen — kwaad spreken — vals beschuldigen.

In dat opzi cht kunnen de chri stenen van ervari ng met de diabolos spreken! Aan de andere kant moet en wi j ook de ogen openhouden voor de vernietiger van ons geestelijk leven door waakzaam te zijn voor zijn schijnbaar ongevaarlijke met hode door alles maar samen te bundelen (het vals oecumenisme) om dan uiteindelijk zijn doel te berei ken en alles als los zand uiteen te laten vallen. Naast het genoemde aantal wordt het 3 maal op mensen toegepast; zie 1 Tim. 3 :11; 2 Tim. 3 :3; Tit . 2 :3.

3. Beëlzebul.

Dit betekent:heer van de mest — heer van de woning — heer van de vliegen. Doordat Beëlzebul een Filistijnse zonnegod is geweest, was hij heer over de vliegen. Deze wer den door zijn warmte groot en waren dan de ziekteverwekkende insecten, die allerlei verderf onder de mensen konden, brengen. Een prachtnaam voor de duivel! Is het niet de duivel, die heer van ons hart wil zijn en blijven? Die op de mesthoop van onze ziel weelderig wil tieren en ons zieker en zieker wil maken? Gods kinderen dienen daar om bijna wel dagelijks 2 Cor. 6 :19, 20 te lezen, opdat Beëlzebul geen enkele plaats krijgt!

4. Belial (die niet naar boven laat komen).

Belial wil u niet op de heuvel Golgotha zien, daar hij weet, dat die plaats de absoluut enige plaats is welke toegang geeft tot de hemel! U mag gerust wat kerkje spelen, maar uw knieën buigen voor het kruis van Golgotha, uw zonden daar belijden en in het geloof uw handen op Zijn Woord leggen, rustend onder Zijn dierbaar bloed om dan met Paulus Rom. 8 :31-39 te zingen, dat wil hij niet. Dit woord bet ekent ook „de wetteloze", zie 2 Cor . 6:14, 15. Deze tekst moet eigenlijk in elke kerk en ieder huis op een goed zichtbare plaats opgehangen worden. Belial is de grote revolutionair in Gods schepping; hij is de grote wetteloze. Elke zondige handeling, waardoor de mens poogt Gods Woord, de wet Gods van zich af te werpen, is tegelijk een sympathiebetuiging met de duivel, die niet anders wil van de mens dan dat hij God en Zijn wet zijn congé geeft.

5. De oude slang.

Zo wordt onze vijand ook genoemd! Vol bedrog en venijn, steeds de kansen berekenende om de mens te verleiden, is hij van dag tot dag een groot gevaar voor ieder mensenkind. Met een veeljarige ervaring kent hij heel precies de zwakke plaatsen in zijn tegenstander, en alleen al door deze titel worden wij er op gewezen, dat wij onherroepelijk in eigen kracht het onderspit van hem zullen delven. Maar degene, die bij het kruis staat, mag daar reeds zijn verpletterde, vermorzel de kop zien en het uitroepen:Christus is overwinnaar!

6. De grote, rode draak.

Nog meer dan door „de slang" wordt hij met zijn nieuwe titel .,de grote rode draak" als een verschrikkelijk monster, gehuld in de revolutionaire kleur, ge reed om oorlog te voeren en bloed te vergieten, door God aangeduid. God ontziet zijn vij and niet, rukt hem dan ook onverbiddelijk het masker van zijn monsterachtige kop en laat ons weten, dat deze helse vij and, die zich vaak voordoet als de „engel des lichts" (2 Cor. 11:14) een vreselijk beest is, dat wij op grote afstand dienen te houden. Dienen Gods kinderen ook in dat opzicht de lijnen, en dat in Zijn kracht, niet duidelijker te gaan trekken?

7. De aanklager der broeders. Openb. 12:10.

Ook deze titel heeft de duivel niet voor niets gekregen. Steeds wanneer een van Gods kinderen (of een kerkelijke formatie) in strijd leeft met Gods "Woord, toont hij zich op de aarde als de engel des lichts, maar in de hemel als de grote aanklager! „Here Jezus, zie daar Uw kind, Uw gemeente, welke Gij gekocht hebt met Uw bloed (1 Cor. 6 :19, 20). Waar is die machtige H. Geest? Waar dat heilige Woord van U, dat woord des Geestes (Hebr. 4 :12), hetwelk alles verandert? Zie daar Uw kinderen!"

Wat een onzettende gevolgen zijn er aan het luisteren naar de stem van de satan verbonden!

8. De overste der duivelen. Matth. 9 :34; 12 :24; Luk. 11 :15.

Het is een machtig leger met een verschrikkelijke aanvoerder aan het hoofd, dat tegenover Gods kind en Zijn Gemeente staat!

9. De God dezer eeuw. 2 Cor. 4 :4.

Ondanks deze ontzettende macht mogen wij aan ieder mensenkind verkondigen, dat het bloed van Jezus Christus vrijspreekt en de ogen opent van degene, die van harte gelooft!

10. De mensenmoorder. Joh. 8 :44.

Hij wordt door God de allergrootste massamoordenaar genoemd en dat vanaf den beginne. Hij is de oorzaak van al het leed; de kerkhoven getuigen van en tegen hem! Hij is uiteindelijk ook de grote moordenaar van het Lam, van Jezus! Toch heeft de grote mensenmoorder met al zijn parate bijbelkennis en al zijn list zich vergist, want immers zonder bloedstorting is er geen vergeving mogelijk? Maar hij is ook degene, die tracht het grote massa-kerkhof, de poel des vuurs, te vullen, waar hij zelf eens zal komen, Openb. 20, doch waar hij zoveel mogelijk anderen mee heen zal trekken.

Hij weet zijn uiteindelijke plaats! Hij weet ook, dat het kostbaar bloed van Jezus vrijspreekt degene die gelooft. Hij is dan ook de grote hater van het bloed!

11. Is het wonder, dat wij hem in zijn elfde titel als de briesende leeuw zien aangeduid (1 Petr. 5 :8).

12. De geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid. Ef. 2:2.

Bent u nog gerangschikt onder de ongehoorzamen? Zijt gij nog steeds ongehoorzaam aan het Woord Gods? Geeft u voorkeur aan de stem van de „verzoeker Weet dat Jezus zegt:.,Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven" Matth. 11:28.

13. Een laatste titel n.l. „de sterke" Mare. 3:27.

Dit doet mij denken aan de geschiedenis van David en Goliath. De Godsvloeker, de minachter van Zijn volk, de vertreder van Gods Woord, stortte neer en werd verbrij zeld enkel en alleen door een gelovig opzien naar boven!

Wie de satan is, wel dat komt duidelijk in zijn benamingen tot uiting. Maar het gelovig volk en allen die verlangen de vrede mee God te gaan kennen, enkel en alleen gegrond op Gods Woord en Zijn dierbaar verlossend bloed, weten ook, dat wij in het geloof meer dan overwinnaars zijn en dat wij door de kracht van de Heilige Geest de aanvallen van de boze geesten steeds kunnen afslaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1965

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Wie is de Satan?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1965

In de Rechte Straat | 32 Pagina's