IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Gebed en genade voor Graz

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed en genade voor Graz

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Oostenrijk

In Graz, de tweede grote stad van Oostenrijk, werkt sinds 2019 ds. Peter Drost als missionair predikant van de ERKWB*. “Als je de naam van de stad Graz op zijn Duits uitspreekt, klinkt het een beetje als ‘Gratia’. De naam van de stad herinnert ons aan de genade van God. Het is ons diepe verlangen dat de hele stad en de omgeving die wonderlijke genade leert kennen.”

Een nieuwe gemeente

Het werk is nog pril en kwetsbaar. Ds. Drost vraagt vooral om gebed. “Al zijn we klein als gemeente, we proberen een gemeente tot eer van God te zijn, levend van Zijn genade, waarbij we gemeenschap met elkaar hoog in het vaandel hebben met de liefdesgeur van de gemeenschap der heiligen (Psalm 133). Zo hopen en bidden we van harte dat er een goede geur van Christus’ liefde mag uitgaan om hier ook nieuwe mensen te winnen. We zien ernaar uit dat we als predikantsgezin verder goed mogen landen en dat we - met hulp van de huidige gemeenteleden - ook nieuwe contacten krijgen om het Evangelie te kunnen delen.”

Een eigen ruimte gezocht

De samenwerking met andere kerken is helaas niet makkelijk. “We ervaren geen directe tegenwerking, maar ook niet echt meewerking. Sommige protestantse kerken zijn bijvoorbeeld niet bereid hun gebouw te delen. Bijzonder is daarom dat we wel de rooms-katholieke kapel in Übelbach – onze woonplaats – mochten gebruiken. Die ligt alleen niet zo goed binnen bereik van de mensen in Graz en het gebouw is buiten de zomer om te koud om samen te komen.” De gemeente is nog steeds op zoek naar een vaste plek, het liefst een eigen huurruimte. “Daarvoor willen we graag gebed vragen. Het zou meer stabiliteit geven. Tegelijkertijd hoort het zoeken en de onzekerheid natuurlijk ook wel bij deze fase van gemeentestichting. Het is ons gebed dat de Heere dit verder leidt en wijsheid geeft in de beslissingen. We zijn trouwens erg dankbaar dat IRS dit steunt, daarin mogen we ook de hand van God opmerken.”

*De ERKWB (Evangelisch Reformierte Kirche Westminster Bekentniss) bestaat sinds 1987. In 2018 kreeg ds. Reinhard Mayer uit Rankweil contacten in Graz, waarna een beroep is uitgegaan dat ds. Peter Drost heeft aangenomen. In 2019 is hij bevestigd als missionair predikant voor Graz en omgeving. Hij wordt gesteund door de SSRO (St. Steun de Reformatie in Oostenrijk) en via de SSRO kwam IRS in contact met de ERKWB en ds. Drost. IRS steunt het project in Graz ook financieel en draagt bij in huurkosten, evangelisatieactiviteiten en -materialen. Wilt u het werk ook steunen? Ga naar www.irs.nu/ projecten/oostenrijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Gebed en genade voor Graz

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

In de Rechte Straat | 16 Pagina's