IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Evangelie in een notendop (3). Het vijfminuten Evangelie! We zijn de vorige keren bezig geweest met de vraag hoe je aan een belangstellende buitenstaander de kernboodschap van de Bijbel kunt duidelijk maken. Dat kan je buurman zijn of een dame op de markt, een leraar van je opleiding of een alcoholist langs de straat. Ik heb vooral gewezen op de inhoud van de boodschap met de achtergrond daarvan, zoals wij die kennen.

Oog in oog

Maar nu sta je oog in oog met iemand. Je voelt wel hoe moeilijk het dan wordt. En hoe nodig de kracht van de Heilige Geest in je hart is om met overtuiging een aantal zaken naar voren te brengen. Het gaat om dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben, maar voor degene, die je voor je hebt is dat niet zo. Wat geef je dan in die paar minuten door?

Je kunt beginnen met te zeggen dat wij allemaal schepselen zijn van God en dat daarom ieder mens belangrijk is voor Hem. Hij is onze Schepper en Hij zoekt contact met ons. Dat is nodig omdat dit contact van onze kant verbroken is. Onze voorvader Adam is tegen God in opstand gekomen (Rom. 5:12). Wij zijn allemaal nakomelingen van hem. Ons hart is slecht. Wij zijn God ongehoorzaam. Door de zonde is er een scheiding gekomen tussen God en ons. De relatie met God is verbroken. Dat krijgt gestalte in alle ellende om ons heen en in ons eigen leven.

Gods vergeving is niet te verdienen

Tot op zekere hoogte is iedereen zich er wel bewust van dat er een afstand is tussen God en ons. Daarom onderneemt ieder mens van alles en nog wat om weer met God in contact te komen. Veel mensen proberen 'netjes' te leven, zich in te zetten voor anderen. Dat is prima, maar daarmee is de gebroken verhouding met God niet hersteld. We kunnen Gods vergeving niet verdienen. Al onze pogingen om God te bereiken, schieten tekort (Rom.3:23). En daar komt nog iets bij. De zonde, die wij gedaan hebben, moet gestraft worden. De straf, die wij verdiend hebben, is de doodstraf, lichamelijk, geestelijk en eeuwig (Rom. 6:23). Die eeuwige scheiding van God is de hel. Het is heel belangrijk dat je deze dingen zegt, want anders beseffen de mensen niet dat ze zonder Christus verloren zijn. Zo komt ook de noodzaak van bekering en geloof naar voren. Als dat niet wordt aanvaard, is er ook geen interesse in de mogelijkheid om behouden te worden.

Gods eeuwige zondaarsliefde

Hier kun je spreken over wat God uit eeuwige zondaarsliefde heeft gedaan. Hij heeft Zijn Zoon naar deze wereld gestuurd om te doen, wat wijzelf nooit hadden kunnen doen. Hij sloeg een brug over de kloof, die ons scheidt van God. De Heere Jezus stierf aan het kruis en droeg de straf, die wij verdiend hebben. Alleen daardoor kan de relatie met God weer hersteld worden (1 Petr. 3:18). En dat moet niet alleen gezegd worden en toegestemd, maar die weg tot God, die Christus gebaand heeft, moet ook betreden worden. Dat is de weg van het geloof. De erkenning dat je schuldig staat voor God vanwege je zonden. Dat je zelf niet betalen kunt. De erkenning dat je de rechtvaardige straf verdiend hebt. Het vragen om vergeving en genade. Het vertrouwen dat het offer van Christus genoeg is om met God verzoend te worden. En dan de geloofsovergave aan Hem. Waar dat door de Heilige Geest wordt gewerkt, is iemand een kind van God (Joh. 1:12).

Het zou toch heerlijk zijn als iemand daar nog eens met jou over door wil praten. Natuurlijk zullen de mensen in het begin terughoudend reageren. Laat ze er maar eens goed over nadenken. Tot geloof komen is een proces, dat de Heilige Geest wil werken door het Woord. De mensen zullen het vreselijk moeilijk vinden om te geloven. Van onszelf uit gezien is geloven onmogelijk. De Heere Zelf moet door Zijn Heilige Geest alle barrières in ons hart wegnemen. Je hoeft er ook niet op te wachten tot het geloof doorbreekt. Jij moet zaaien. En God zal de wasdom geven. Het Woord keert niet ledig weder (Jes. 55:11). Het mag voor jezelf en voor je gesprekspartner een bemoediging zijn wat we lezen over de vader van de maanzieke knaap in Markus 9. Hij zegt: "Ik geloof Heere; kom mijn ongeloof te hulp." Dat gebed duurt geen vijf minuten, maar het wordt wel door de Heere Jezus verhoord!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's