IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

O Maria, vol van genade…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

O Maria, vol van genade…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het moet me van het hart. De misleiding gaat maar door.

Alom in Vlaanderen worden de Maria-kapelletjes weer opgefrist en keurig bebloemd, want het is…Meimaand. Ja, u hoort het goed: Meimaand is Mariamaand. Voor de r.-k. mens kan deze band niet worden verbroken. Die twee horen vanzelfsprekend bij elkaar als het deksel en zijn potje.

Plaasteren (gipsen) en houten beeldjes worden eerbiedig afgestoft en te kijk gesteld: vrome pronkstukken waarvoor men bidt en buigt. Kilo's medailles en rozenkransen worden verhandeld en dit tot (on-)heil van de brave en vrome lui.

Het lijkt wel de ergste vorm van volksmisleiding. En zo is het ook! De Maria-verering is één van de belangrijke aspecten van de r.-k. zelfverlossingsleer.

U kunt dit opmaken uit de bloemlezing van de vele mariale uitspraken van Rome. Mag ik er enkele onder uw aandacht brengen?

"Maria is een van ons. Zij is onze moeder. Zij is de edelste vertegenwoordiger van het menselijk geslacht. Zij is vol van genade, de blinkende morgenster." (uit een toespraak van de paus)

"Wij arme zondaars bidden tot Maria voor het uur van onze dood; zij is de 'Poort van de hemel', veel meer dan Petrus 'de Bewaakster van de deur', die het ons mogelijk maakt om naar haar Zoon op te gaan: 'per Mariam ad Jesum'. Zij is de hulp die wij nodig hebben, opdat onze 'hemelgeboorte'zou mogelijk zijn." (uit 'Maria Nu'van Kard. von Balthasar).

"Maria is de middelares van alle genade, want als zij haar 'fiat, mij geschiede naar uw woord', niet tot de engel gesproken had, zo waren wij niet verlost."

"Maria is onze vertegenwoordigster in de hemel. Zij is daar koningin. Zij is onze voorspraak. Haar goddelijke Zoon luistert naar haar en kan haar niets weigeren. Maria luistert ook naar ons. Want zij is onze moeder."

"O Maria, vol van genade, bid voor ons!", zo bidden dagelijks miljoenen rooms-katholieken. En wat het ergste is: zij verwachten daar heil van!

Wij zien dat in de geloofspraktijk van de r.-k. mens Maria een centrale plaats heeft gekregen. Jezus Christus komt op een tweede of derde plaats, want in het bewustzijn van de r.-k. mens is Jezus Christus veel meer een Rechter dan een Redder!'

Kard. Danneels schrijft in het boek 'Maria en de nieuwe Evangelisatie': "Maria kan niet willekeurig weggelaten worden in prediking en catechese. Zij was en is een essentiële schakel in de heilsgeschiedenis en heeft haar eigen onvervangbare plaats in het mysterie van Christus en Zijn Kerk…

De nieuwe evangelisatie zal gekenmerkt moeten worden door een aandacht voor de kerkelijke verkondiging over Maria."

Zo zien we dat de R.-K. Kerk in de persoon van Maria een andere middelaar stelt, aan wie een almacht en eer wordt toegekend die uitsluitend aan Christus toekomt, maar die bovendien ook de mens van Christus afhoudt Die zo duidelijk zegt: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."

De liefde die de rooms-katholiek aan Maria geeft, komt alleen aan de Redder der mensen Jezus Christus toe.

Maar daardoor -en dat is zo verschrikkelijk!- staat de r.-k. mens, die zijn vertrouwen op Maria stelt, buiten de verlossing en buiten de zaligheid. Gods Woord laat geen ruimte voor een andere naam dan de Ene Naam van Jezus!

"En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder de hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welke wij moeten zalig worden" (Hand.4:12).

Maria kan de zonden niet vergeven!

Maria heeft niet voor ons geleden!

Maria is niet gestorven voor onze zonden!

Maria is niet opgewekt tot onze rechtvaardigmaking!

Maria is niet ten hemel gevaren om daar voor ons een plaats te bereiden!

Maria is ons niet tot een voorspraak gegeven!

Maria zal niet wederkomen om te oordelen de levenden en de doden!

Alléén in Jezus Christus en Die gekruisigd is leven en zaligheid.

En alwie zijn vertrouwen stelt op Maria of op een andere heilige, staat buiten Christus en pleegt afgoderij.

Wie nog niet bij Christus hoort, bekere zich! Want het zal zijn dat ieder, die de

Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1991

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

O Maria, vol van genade…

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1991

In de Rechte Straat | 40 Pagina's