IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EEN KLACHT EN EEN AANKLACHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN KLACHT EN EEN AANKLACHT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van een theologisch student die thans bezig is met zijn doctoraal, ontving ik onderstaande brief. Graag neem ik die op, omdat daarin heel duidelijk een probleem wordt geformuleerd, waarmee wij vaak te maken krijgen.

Veel waardering heb ik voor de wijze, waarop u doorgaans zich kwijt van uw taak als eindredakteur van IRS, het éne artikel meer dan het andere.

Een van de vele zegeningen van de Heere die ik in mijn leven ontving, is mijn geboorte uit godzalige ouders. Een van de gevolgen van hun opvoeding was, dat al heel vroeg bij mij de begeerte ontstond om het heerlijke Evangelie van Jezus Christus overal te verkondigen. Wat moet het geweldig zijn - zo dacht ik - wanneer je in Gods hand een instrument kunt zijn om anderen naar Christus te leiden.

Daarom ging ik theologie studeren aan een van de rijksuniversiteiten van ons land. Het moderne leefklimaat en de verlokkingen van deze wereld zijn aan mij niet voorbijgegaan. Maar de Heere heeft mij in Zijn genade vastgehouden. De Heere heeft daartoe verschillende mensen gebruikt. Hij stuurde hen op mijn levensweg en zij lieten mij zien - en ze deden dat vanuit de liefde van Christus - dat ik op z'n best een vleselijk christen was, om het met Asaf te zeggen in ps. 7 3: „Ik was een groot beest bij U".

Met één van hen bezocht ik een Bijbelstudiegroep. Hun samenkomst werd afgesloten met een gezamenlijke bidstonde: de één na de ander sprak een gebed uit. Dat was mij volslagen onbekend. Als de dominee op huisbezoek kwam, dan sprak hij aan het einde een gebed uit en dan was het "voorbij". Maar hier deden allen mee en er was een geheiligde harmonie. Men sloot wonderwel bij elkaar aan.

Sinds die tijd kreeg ik er steeds meer oog voor, hoe dor en doods het in veel kerken is. Ook in rechtzinnige kerken is er zoveel Geest-loosheid en gebedsarmoede. Ik konstateer een voortdurend schermen met "Schrift en Belijdenis" als een 'vleselijk' gebeuren, waarbij ik de Geest Gods niet bespeur.

En ondanks die Geest-loosheid hebben deze mensen kritiek op de SGP, waarop ze braaf stemmen, omdat volgens hen ook daar de boel aan het verlinksen is. Geen enkele dominee preekt in hun ogen "zwaar" genoeg.

Maar Gods weegschaal is heel anders. Zou het niet kunnen zijn dat Hij juist tegen dergelijke " zware" be- en veroordelaars zegt:"Gewogen en te licht bevonden"? Wanneer er weer eens een geestelijke opwekking onder kerkelijke jongeren plaatsvindt (ik kan daarvan voorbeelden geven), dan is de reaktie vaak:"0 dat remonstrantse gedoe! Dat gaat allemaal regelrecht naar de hel!"

Zo krijg je deze merkwaardige tegenstelling: Deze kerkelijke jongeren die zich uitsluitend op de Bijbel beroepen, worden door de moderne theologen weggehoond met de scheldnaam „fundamentalisten!" En de orthodoxe christenen (of moet ik zeggen: schijnchristenen?) die zweren bij de beginselen van de Reformatie, brandmerken hen als "neo-arminianen!".

Ik meen dat dit een van de meest listige methoden is van de Satan om elke waarachtige opwekking door de Heilige Geest zo snel mogelijk uit te blussen.

Het lijkt mij duidelijk dat de Heere in alle tijden, ook in onze tijd, telkens profetische opwekkingspredikers zendt, maar zij worden door heel veel dominees en kerkmensen, ook van rechtzinnigen huize, als een groot gevaar voor de kerk gezien.

Ik weet van een jeugdvereniging die aan straatevangelisatie ging doen en daaraan voorafgaand met elkaar de Bijbel lazen en samen baden. Maar wat was de reaktie van de dominee en de kerkeraad? "Weg ermee! Die jeugdvereniging heeft een Youth for Christ-tic opgelopen. Het moet meteen afgelopen zijn met die nare beweging".

Dit voorval met alles wat er rondom heen speelde en nog steeds speelt, heeft mij een enorme klap gegeven.

Het is bedenkelijk dat gebedskringen met zoveel beslistheid worden afgewezen met als motief: het zou de vorming van elite-christenen bevorderen. Maar staat dan niet in de Bijbel:"Weest gij dan volmaakt gelijk uw Vader die in de hemelen is, volmaakt is"(Mt.5:48)? Moeten we dan elk streven naar de volmaaktheid met alle kracht onder de christenen zien uit te bannen? Zijn we dan niet in strijd met deze oproep van Christus tot Zijn volgelingen? Maakte Paulus zich aan een verkeerd streven naar elite-vorming schuldig, toen hij schreef dat hij naar de volmaaktheid joeg (Phil.3:12)? Is het Evangelie een oproep tot middelmatigheid?

En wat moeten we doen met de oproep:' Bidt zonder ophouden!" (1 Thess.5:17). Moeten wij die oproep met zoveel waarschuwingen omringen, dat het in feite wordt: "Pas op met het bidden! In geen geval mag dat als christenen onder elkaar zijn zodat ieder de gelegenheid krijgt om hardop een gebed uit te spreken. Eigenlijk mag dat alleen maar door een ambtsdrager of door de vader in het huisgezin. Enzovoort".

Ik maak mij juist veel zorgen over de biddeloosheid onder veel 'orthodoxe' mensen, die wel de leer hebben, maar niet de Heer(e).

Tot slot:"Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen".Zo zullen ook de muren van het "kerkelijke" Jericho slechts vallen door het geloof. Niet de (roomse of reformatorische) traditie, maar alleen de Schrift, alleen Christus, alleen door genade, alleen door geloof! *****************************************************

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

EEN KLACHT EN EEN AANKLACHT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's