IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VEEL POSITIEVE REAKTIES!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VEEL POSITIEVE REAKTIES!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben erg veel positieve reakties gekregen op ons vorig nummer (waarin het concept van het boekje: Wat is geloven?) Velen schreven ons dat ze erdoor gezegend werden, omdat naar hun mening de bijbelse gegevens over wat geloven is, in dat concept voldoende duidelijk uit de verf waren gekomen.

We zijn daar heel dankbaar voor; vanzelfsprekend niet vanwege de instemming van mensen (dat zou een vleselijk motief zijn), maar omdat daaruit blijkt dat we toch iets hebben weergegeven van wat de Geest tot de Gemeenten zegt door het Woord (Openb. 2 en 3).

We willen hieronder een van die reakties laten volgen nl. van de vrouw van een christelijk gereformeerd predikant.

Zij schreef o.a.:

„Met zeer veel innerlijk genoegen heb ik IRS van juli-augustus gelezen. Het is zo vaak voorgekomen dat ik bij het lezen van uw blad, snaren in mijn ziel voelde trillen, die mij naar de binnenkamer drijven, zodat ik mijn hart geheel en al uitstort voor de Heere. Uw artikelen zijn ook voor mij tot opbouw van mijn geestelijk leven. Ze zijn zo op het Woord van God gericht!

In het laatste nummer hebt u dingen aangehaald die ik, dank zij Gods genade, ook persoonlijk zo heb mogen beleven. Wat voel je dan de gemeenschap der heiligen! Wat kun je er dan bij tijden naar verlangen om samen het Lam dat geslacht is, eeuwig alle lof en aanbidding toe te brengen. Wat zal dat heerlijk zijn! En die toekomst wacht al Gods kinderen… O wat moesten we daar toch meer naar uitzien!

Vorig jaar preekte mijn man over Gal. 2 : 20: „Ik ben met Christus gekruisigd…". Hoewel ik weken tevoren ook al ruimte mocht zien, buiten mezelf in Christus, kreeg ik deze morgen zo het geloof, dat ik me geheel overgaf aan de Heere Jezus. Ik kón niets meer aan mijn zaligheid toedoen, want alles was bevlekt met zonden, maar het hóéfde ook niet meer. Ik mocht mij geheel verliezen in Hem.

Reeds in mijn jeugd heb ik mogen ervaren dat er ruimte en zaligheid is in Christus. In mijn twintigste jaar mocht ik zó die liefde van de Heere Jezus gevoelen dat ik uitriep: „O welk een macht heeft Uw liefde!" Toen waren er ook al momenten dat ik zó vervuld was met die liefde dat ik wel zou willen sterven.

En tóch is er sindsdien de groei naar Hem gebleven. Ik had destijds wel mijn zonden gezien en beleden, maar ik had nog geen volle blik gekregen in mijn totale verdorvenheid. Dat is de Heere mij gaan leren, vooral op die morgen. Ik kreeg toen een diep inzicht in mijn verdorven bestaan tegenover een heilig God… maar anderzijds gevoelde ik ook heel sterk de trekkende liefde van de Vader, die mij de weg wees: de enige Weg, Jezus Christus!

Het is niet te beschrijven wat je dan ervaart, wanneer het tot je doordringt dat je één grote nul bent tegenover Hem, en je je dan tegelijk geheel mag overgeven aan die gezegende Borg. Hoe heerlijk is het om dan te horen dat Hij mij heeft liefgehad, en dat reeds van eeuwigheid! Dan kom je in de aanbidding terecht en dan heb je er behoefte aan om met de Heere alleen te zijn. Dan word je tot gebed gedrongen om daarin Zijn liefde groot te maken.

Steeds weer ervaar ik deze diepe innerlijke vrede en geregeld heb ik er behoefte aan om méér uit die onuitputtelijke volheid te mogen leven; want er is nog zoveel méér in die Christus, waarmee Hij ons voeden wil. Ik wil niets liever dan al maar meer in mezelf de dood te vinden, maar in Hem en uit Hem te mogen leven. Altijd maar weer steunen op de verdiensten van Christus, dat geeft vrede.

En dan is het zo waar wat u schreef; dan zeg je tot Hem: „Heere, beschik Gij volledig over mijn hart en leven; wees Gij mijn vreugde, mijn liefste, mijn alles!"

Hierbij aansluitend:

1. Wat is het een zegen, wanneer je als predikant een vrouw hebt, die zó met je meedenkt en meebidt, een vrouw die tegelijk je zuster is in het geloof; die je corrigeert en bemoedigt; met wie je je één mag weten als zondaar-zondares, die zich verlost weet door die eeuwige barmhartige liefde Gods in Christus. Ik ken die zegen uit eigen ervaring en ik ben er heel dankbaar voor.

2. Wat een zegen ligt er niet in een Schriftgetrouwe prediking! In deze brief beluister je hoe zij opbloeide onder het Woord Gods dat haar man als dienstknecht van de Heere verkondigde. Hoe ontelbaar velen zijn in de loop van de geschiedenis gezegend door de prediking.

Wanneer iemand klaagt over een eigen verschraald geestelijk leven, dan zou ik hem willen vragen: „Laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten" (Hebr. 10 : 25). En als hij antwoordt: „Ik kom geregeld in de kerkdiensten", dan is mijn volgende vraag: Maar hoort u daar een Schriftgetrouwe prediking? En indien hij daarop moet antwoorden: nee, dan zou ik hem willen aanraden en vermanen: Rust niet, vóórdat u hetzij in uw eigen kerk hetzij in een andere kerk de grazige weiden hebt gevonden van het waarachtige, levenwekkende Woord van God.

„WAT IS GELOVEN?" - IN ANDERE TALEN

Van ds. H. v.d. Brink, die jarenlang in Zuid-Spanje heeft gewoond en gewerkt, ontvingen wij een brief, waaruit wij citeren:

„Met veel belangstelling las ik IRS juli-augustus. Een heel origineel idee om vóór de uitgave van uw boekje het oordeel van de lezers te vragen en hun gedachten over de wijze, waarop u de bijbelse gedachten over geloof en geloven voorlegt aan rooms-katholieken, die hierover serieus willen nadenken. Komt de inhoud van dit nummer ook in de Spaanse editie? Dat lijkt mij ook veel zin hebben. Mede ook omdat in deze nieuwe periode in Spanje men grotere vrijmoedigheid heeft zich over deze kwesties uit te spreken en er onderling ook méér over spreekt."

Ons antwoord:

Inderdaad, het bestuur heeft besloten deze uitgave ook in het Spaans te doen verschijnen en verspreiden; maar evenzeer in het Engels, en vanuit het Engels in het Malayalam, Singalees en Tamil, en misschien in andere talen. Dat alles wordt bekostigd door IRS. Zij die deze uitgaven in andere talen mogelijk willen maken, kunnen dat doen door hun bijdrage daarvoor te storten op giro van IRS 901.000 te Velp, met vermelding: „Vertaling boek: Wat is geloven?".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1980

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VEEL POSITIEVE REAKTIES!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1980

In de Rechte Straat | 32 Pagina's