IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

ROOMSE IMPORT IN FRANKRIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ROOMSE IMPORT IN FRANKRIJK

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hieronder laten we enkele citaten volgen uit een artikel van ds. J. de Savignac ,ex-priester), die hij schreef in het Franse blad „E. L." als recensie van het boek van ds. Michet Viot: „Chrétiens sans religion".

„De begeerte van veel rooms-katholieken om aktueel te zijn heeft ook de protestanten besmet. Maar Paulus heeft daarover dit gezegd: „Indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geer. dienstknecht van Christus" (Gal. 1:10). En deze apostel heeft reeds de tijden voorspeld, dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen en zich leraars zullen zoeken „naar hun eigen begeerlijkheden" (2 Tim. 4:3).

Ds. Viot laat zich nogal ongunstig uit over de priesters, die de r.-k. kerk verlaten. Het is helaas maar al te waar, dat niet alle ex-priesters gedreven worden door de meest nobele motieven. Zij volgen dan de lijn van de bedorven menselijke natuur, die zij (evenals wij allen) van Adam hebben overgeërfd.

Maar weet ds. Viot dan niet dat de r.-k. priester een mens is, op wie men allerïe'. lasten en verplichtingen legt zonder hem ook maar een enkel recht toe te kennen? en dat minder dan ooit sinds het tweede Vatikaanse Concilie. Immers sindsdien wordt het eigenlijke priesterschap aan de bisschoppen toegeschreven, zodat de priesters slechts delen in het priesterschap van hun bisschop. Vergeet ds. Viot dat de Reformatie tot elke waarachtige gelovige de oproep heeft doen uitgaan om Rome, dat is Babyion, te verlaten en dat het Rome van onze tijd theologisch nog verder van de Reformatie verwijderd is dan het Rome van de zestiende eeuw? Immers, tóén kon men nog rooms-katholiek zijn zonder te geloven in de onbevlekte ontvangenis en de lichamelijke ten-hemel-opname van Maria, zonder te geloven in de persoonlijke onfeilbaarheid van de paus. Nu echter niet meer.

Vergeet ds. Viot ook niet het volgende: Eens was er hier een Franse kerk, die in gemeenschap stond met Rome; thans is er echter slechts een roomse kerk op Franse bodem. Het huidige r.-k. kerkinstituut in Frankrijk is een aanplanting, die door vreemden (vanuit Rome) hier wordt geleid; deze kerk heeft niets meer uit te staan met de Franse traditie en evenmin met de Gemeente van Christus, zoals we die in de Bijbel aantreffen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

ROOMSE IMPORT IN FRANKRIJK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's