IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

God en de goddelozen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God en de goddelozen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

God rechtvaardigt een zoekende zondaar niet, omdat hij volhardt in het zoeken, ondanks allerlei moeilijkheden, maar zulk een zondaar volhardt in het zoeken, omdat God volhardt in het roepen.

God laat Zich niet vinden door mensen, die Hem uit eigen beweging gingen zoeken; Hij brengt mensen, die Hem niet wilden zoeken (en dat zijn van nature alle mensen), ertoe op weg naar Hem te gaan en Hem te zoeken.

Niet omdat wij baden, verhoorde God onze smekingen, maar omdat Hijzelf er ons toe bracht tot Hem te bidden. Van nature zijn wij allen te hoogmoedig om aan God in alle oprechtheid te vragen, dat Hij ons tot bekering zou willen brengen.

God rechtvaardigt geen vrome en brave mensen vanwege hun vroomheid en braafheid. Hij rechtvaardigt mensen, die geen enkele waarachtige vroomheid of braafheid bezitten. God rechtvaardigt goddelozen (Rom. 4:5).

Een slechte boom kan alleen maar slechte vruchten voortbrengen (Matth. 7:16-20). Sinds de zondeval is elk mens totaal bedorven, één stuk egoïsme, één begerende zelfzucht. Vruchten van vroomheid en braafheid, die zulk een boom voortbrengt, kunnen van buiten wel mooi lijken, maar van binnen zijn ze rot.

Slechts wanneer wij door de wedergeboorte een andere boom zijn geworden, een tak, geënt op Christus (Rom. 11:16-24), een rank aan Zijn wijnstok (Joh. 15), kunnen wij echte goede vruchten voortbrengen, die echter ook dan slechts Gode aangenaam zijn door Jezus Christus (1 Petr. 2:5). Wie niet tot echt geloof in Christus is gekomen, kán Gode nooit behagen, want „al wat uit het geloof niet is, dat is zonde" (Rom. 14:23).

Daarom zal een mens, die tot bekering en geloof komt, een sterke weerzin hebben in welke vorm van eigenroem dan ook. Hij weet het, hij heeft het aan den lijve ervaren, dat niet hijzelf, maar dat God hem uit de ellende, het bederf, de verlorenheid en de duisternis heeft getrokken tot Zijn wonderbaar licht. Daarom zal hij slechts één verlangen hebben: de Heere groot te maken, te roemen in Hem alleen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

God en de goddelozen

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's