IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Er is maar één Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er is maar één Evangelie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Woubrugge woonden enkele r.-katholieken, onder wie ook een priester, de samenkomst bij en namen deel aan de diskussie.

Een van deze r.-katholieken maakte bezwaar tegen mijn uiteenzetting vanwege de sociale struktuur van Woubrugge, die bestaat uit een oude, enigszins gesloten, kern en een sterk groeiende groep van import uit andere plaatsen van Nederland. Hij vond dat mijn toespraak de verbroedering tussen die groepen zou bemoeilijken.

Ik heb geantwoord, dat ik in Woubrugge was gekomen om tegen de achtergrond van de kwestie „Rome-Reformatie" de boodschap van de bekering te verkondigen. Toen Paulus de vele steden in Klein-Azië en Griekenland bezocht, ging hij niet eerst de sociologische struktuur bestuderen om daaraan het Evangelie aan te passen. Er is maar één eeuwig Evangelie en dat is gelijk voor alle tijden en voor alle volken.

Wel moeten we proberen dat Evangelie duidelijk te maken aan onze hoorders. Dat kan slechts door aan te sluiten bij hun gedachtengang, bij wat er in hén leeft, vooral op dat moment. Daarom moet dat eeuwige, onveranderlijke Evangelie op aktuele manier gebracht worden. Daarom sloot Paulus in Athene aan bij het altaar voor de onbekende God. Maar ook die prediking van Paulus liep uit naar dit hoogtepunt: „Allen moeten overal tot bekering komen" (Hand. 17:30).

Christus in Woubrugge

Deze r.-katholiek zei nog: Er is kans dat als gevolg van uw uiteenzetting, de protestantse melkboer mij morgen een vuurtje weigert voor mijn sigaret, omdat hij weet dat ik r.-katholiek ben. Ik heb geantwoord: Maar dan zou deze melkboer mijn woorden totaal verkeerd hebben begrepen. Ik kan mij zelfs moeilijk aan de indruk onttrekken, dat hij dan mijn woorden moedwillig verkeerd heeft verstaan en ze heeft verdraaid om er voedsel in te vinden voor zijn antipapistische levenshouding.

Daar kan ik dan niets aan doen. Mijn toespraak beoojde juist het tegenovergestelde: een rustige uiteenzetting te geven over het eigenlijke verschil van inzicht tussen protestanten en r.-katholieken over de vraag: Wat moet een mens doen om het eeuwige leven deelachtig te worden? Er heersen zoveel misverstanden daarover. Men maakt zo dikwijls een karikatuur van eikaars leer, in onze tijd meestal uit onwetendheid. De uiteenzetting van deze avond kan juist een prikkel zijn tot een vruchtbaar gesprek over deze gewichtige vraag.

Overigens moet u niet vergeten, dat Christus Zelf grote verdeeldheid zou brengen, wanneer Hij in Woubrugge een rede zou houden.

Jezus heeft gezegd: „Meent gij dat Ik gekomen ben om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid: want van nu aan zullen er vijf in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee en twee tegen drie" (Lk. 12:51-52). Wanneer ergens het Evangelie wordt gebracht, dan brengt dat altijd verdeeldheid. Gebeurt dat niet, dan is het duidelijk dat iemand niet het echte Evangelie heeft verkondigd, maar iets dat erop lijkt, surrogaat, schijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Er is maar één Evangelie

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's