IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het gebed als manifestatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebed als manifestatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus VI is naar Fatima gegaan om, zoals hijzelf aan de wereld heeft bekendgemaakt, er te gaan bidden voor de vrede. Door de grote publiciteit die zulk een reis vanzelf heeft gekregen, is dit bidden voor de vrede tot een manifestatie geworden. Is dat juist?

Wij menen van niet. Een gebedsmanifestatie is een innerlijke tegenstrijdigheid. In het gebed naderen wij tot God, in ootmoed, vanuit het besef dat wij nergens recht op hebben, maar in de zekerheid dat wij mogen pleiten op de verdiensten van Jezus Christus. Het is een innig gesprek met onze God en Vader. Het diepste van onszelf moet dan enkel gericht zijn op de verhoring van onze gebeden. Elke andere bijgedachte is zondig, is een ontering van het gebed.

Denk u eens in: Een zoon gaat iets aan zijn vader vragen, maar hij zorgt van te voren, dat pers, radio en televisie aanwezig zijn om een nauwkeurig verslag te geven van het moment dat hij zijn verzoek aan zijn vader gaat richten. Zou ons dat niet tegen de borst stuiten?

Wat moet de wereld wel gaan denken over het gebed van ons, christenen, wanneer ze dit „bidden" van Paulus VI volden op de televisie? Als een ongelovige mij zou vragen; Is dat nu wat jullie verstaan onder bidden? -, dan zou ik hem met alle beslistheid antwoorden: Neen, dit is een karikatuur van het gebed.

En als u dit soort bidden verwerpt, kan ik dat begrijpen en ook billijken. Zoek dan echter verder in de Bijbel. Daar zult u leren wat het echte gebed is. Daar leest u o.a.: „Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader die in het verborgene is; en uw Vader die in het verborgene is, zal het u in het openbaar vergelden" (Matth. 6:6).

Een aansporing tot gebed?

Toen Pius XII en Paulus VI zich zo in gebedshouding lieten fotograferen, zullen zij vermoedelijk gedacht hÉbben dat ze aldus de mensen zouden aansporen tot gebed. Ik geloof echter niet dat- dit het resultaat zal zijn.

In de eerste plaats niet, omdat iemand die zich laat fotograferen, terwijl hij bidt, niet de schijn kan vermijden van de pose en dus van de schijnvroomheid. Bij niet-katholieken zal dit eerder een tegenzin opwekken.

En in de tweede plaats niet, omdat het echte gebed ten diepste een antwoord is aan God die ons tot Zich roept. Het waarachtige gebed is altijd een gave van God zelf.

Een bezwaar is ook dat deze foto's als prentbriefkaarten in Rome verkocht worden op dezelfde man-ier waarop foto's van bekende filmsterren worden verkocht. Dit lijkt ons een ontering van het gebed.

Men zou bovendien aan Pius XII graag willen vragen: Zoudt u er niet beter aan hebben gedaan om openlijk te protesteren tegen de uitroeiing van de Joden door Hitler-Duitsland dan u in zulk een extatische gebedshouding te laten fotograferen? En aan Paulus VI: Zorg liever eerst eens voor de ruim 10.000 ex-priesters in Italië. Reik deze stakkerds eens de hand in hun uiterste ellende. Verkoop die prachtige ring die u aan uw vinger hebt. Hij zal zeker enkele honderden guldens opbrengen en lenig daarmee een stukje van de nood in deze wereld.

PAUS NAAR FATIMA

„De Tijd" (r.k. dagblad) heeft om verschillende redenen de reis van Paulus VI naar Fatima betreurd, o.a. omdat deze reis allerlei ongezonde devoties zou kunnen aanwakkeren.

Hoe juist „De Tijd" dit gezien heeft, blijkt wel uit het feit dat 15.000 pelgrims die uit boetedoening de bedevaart barrevoets verricht hadden, in de ziekenhuizen van Fatima moesten verzorgd worden vanwege de verwondingen die zij aldus hadden opgelopen.

Standbeeld voor Paulus VI

De Portugese bisschoppen hebben besloten om in Fatima een standbeeld op te richten voor Paulus VI. De nodige gelden hiervoor zullen via kerkkollekten bij elkaar worden gebracht. Het zal dus wel een zeer kostbaar standbeeld worden, als voor de bekostiging een landelijke kerkkollekte nodig blijkt te zijn.

Portugal telde echter volgens Oosterhoeks Encyclopedie in 1960 nog 20 % analfabeten. Bovendien is er heel veel armoede. Zou het niet beter zijn geweest om een dergelijke kerkkollekte te besteden aan de bestrijding van het analfabetisme en van de armoede in Portugal?

Wij, protestanten, zijn van mening dat deze religieuze verheerlijking van een mens (Maria en de paus) in strijd is met wat de Bijbel ons leert over de zondigheid en doemwaardigheid van de mens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Het gebed als manifestatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's