IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Katholieken, GESEL ONS !

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Katholieken, GESEL ONS !

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN vreemde vraag. En toch meen ik dat. Ik bedoel er dit mee: In ons blad komt u telkens de bewogen oproep tegen om terug te keren naar de Christus der Schriften. Wij striemen tel kens de vele toevoegi ngen aan het heilige en zuivere Woor d van God, waaraan uw kerk zich schuldig maakt.

Maar neemt u nu ook de gesel van ditzelfde Woord Gods en sla er ons mee.

Zeg het brandend waarin wij afdwalen van de heerlijkheid Gods, die ons geopenbaard is in Jezus Christus.

Maar zeg het dan met eenzelfde bewogenheid, met eenzel fde liefde. Er wordt in de rooms-kat holieke literatuur dikwijls geschreven over de verdeeldheid van het protestantisme, maar slechts om daarin een apologetisch argument uit te halen: „Dus het protestanti sme kan de ware kerk van Jezus niet zijn, dus zijn wij dat, wij, rooms-katholieken".

(Op andere plaatsen, o.a. „Onder hetzelfde Kruis" meen ik duidelijk te hebben aangetoond, dat deze argumentatie niet klopt, maar daar wilik het niet over hebben).

Nergens las ik bij u, rooms-katholieken, een oprechte droefheid over de verscheurdheid van de reformatorische christenen. Integendeel , soms leek de ondergrond van deze beschouwingen een pleizier in deze verdeeldheid, en zelfs een schrik voor meer eenheid onder de protestanten, want dan zoudt u, roomskatholieken, dit argument niet meer kunnen hanteren.

Indien u ons werkelijk als afgescheiden broeders en zusters beschouwt, zoals ook paus Joannes XXIII ons meerdere malen genoemd heeft, dan moet het u toch verdriet doen, dat wij onder elkaar zo verdeeld zijn. Dan gaat ons wedervaren toch ook u aan. Wij verheugen ons er toch ook oprecht over, dat er nieuwe stromingen zijn in uw kerk, die Jezus Christus meer centraal willen stellen. In allerlei protestantse bladen heeft het bericht gecirculeerd, dat deze paus waarschuwde voor de overdreven Maria-verering. Wij danken er God voor, dat ook bij u meer de Bijbel gelezen wordt. Wij hebben de nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament hartelijk begroet. Maar we hebben ook eerlijk onze diepe teleurstelling er over uitgesproken, dat deze vertaling tegelijk door de voetnoten gebruikt wordt als een aanval op het protestantisme. We hadden zo gehoopt, dat ook u de Bijbel zoudt gaan behandelen als het boek van de ongedeelde Kerk. En nu hebt u er een kerkpolitiek geschrift van gemaakt. Wij hadden zo gehoopt, dat u de aanval op het protestantisme voortaan buiten de Bijbel zoudt houden. U had dat toch even goed kunnen doen in een apart boekje of brochure bij de Bijbel. Dat zouden wij u nooit kwalijk hebben genomen. Maar nu hebt u blijkbaar te weinig vertrouwen gehad in het Woord van God zelf. U vond het dus blijkbaar nodig om dat Woord van God een handje te helpen omdat anders de lezer zeker niet overtuigd wordt van de aanspraken van de rooms-katholieke kerk.

U ziet: ook nu kan ik niet nalaten om weer duidelijke taal te spreken. Maar doet u dat nu ook ten opzichte van ons.

Gesel ons om onze versplintering, want die is ten hemel schreiend. Ga eens op een zondagmorgen naar een protestants dorp. Dan zie je daar hoe de mensen elkaar passeren. Ze gaan in tegenovergestelde richtingen, ze kruisen elkaars wegen. Hun kerken liggen soms pal tegenover elkaar, soms in de uiterste hoeken van elkaar verwijderd, soms schuin, soms loodrecht, soms te bereiken langs kronkelpaadjes, soms langs kaarsrechte wegen.

Ja, drijf dan eens flink de spot met dit soort christendom. Schud onze gewetens wakker, want velen zijn ingeslapen bij deze verdeeldheid. Het zegt hun niets meer. Ze voelen het niet eens meer als zonde aan.

(Ik wil helemaal niet ijveren voor één grote wereldkerk. Ik geloof niet, dat Jezus zulk een machtsinstituut van zijn gemeente heeft willen maken. Maar dat men in één dorp op verschillende plaatsen gescheiden van elkander het heilig Avondmaal viert vanwege leerverschillen, terwijl men toch op al die plaatsen predikt dat de mens behouden wordt alleen door het geloof in Jezus Christus en zijn verzoenend sterven, - dat is nooit en nooit goed te praten.)

Gesel ook de protestantse traditie. Wij hebben een grote mond over: Sola Scriptura, alleen de Schrift. Maar wee degene, die een afwijkende mening durft verkondigen op ondergeschikte punten, hij moge dan nog zo dikwijls zijn waarachtig geloof in Jezus Christus en zijn verzoenend sterven belijden! Ook wij, protestanten, krijgen dikwijls de oogkleppen van de overgeleverde Bijbelbeschouwingen van onze eigen kerk. En degene bij ons, die met ieder kind Gods van welke kerk of richting ook gebogen wil zitten over de Bijbel en die eerlijk de mogelijkheid wil open houden dat hij van welke broeder of zuster in het geloof ook iets leren kan dat hem een dieper inzicht kan geven in Gods Woord, - zo iemand is ook bij ons al gauw „suspectus de haeresi" (= verdacht van ketterij).

Gesel ook de protestantse machtswellust. Ook bij ons wordt het partikuliere initiatief gemakkelijk de kop ingedrukt door bepaalde kerkelijke heersers. Ook bij ons is er kerkelijke bureaucratie. (Er is bij ons ook de tegenovergestelde fout, dat ieder doet wat goed is in zijn ogen, het extreme individualisme, wat geen leiding duldt van door God aangestelde ambtsdragers. Maar die fout van ons kent u wel, want ze treedt voortdurend naar buiten in de vele groepjes die telkens hier en daar weer opduiken).

Ja, gesel ons, U moet dat doen. Dan maakt het veel meer indruk. Vreemde ogen dwingen.

Gesel ons, maar doe het met liefde. U kunt het heel fel doen, als er maar waarachtige bewogenheid achter zit en geen kerkpolitieke doeleinden. Want dan luistert men niet meer naar u.

Vooral u, gewezen protestanten, vooral de ex-predikanten! Als u meent in de rooms-katholieke kerk de waarachtige messiaanse heilsvreugde gevonden te hebben, dan moogt u de protestanten, uw vroegere geloofsgenoten, toch niet meer loslaten. Kom dan niet tot ons met een gemoedelijk praatje, maar profeteer! Verkondig, getuig en klaag aan! Het gaat toch over zulke diep ingrijpende dingen.

Ja, dan zal het voor de zoekenden duidelijk worden, dat er in het christendom geweldige krachten schuil gaan. Dan zal de wereld zien, dat de Bijbelse boodschap ons geheel en al vervult, dat wij er dag en nacht mee bezig zijn.

Moeten zij nu niet de indruk krijgen, dat ons christendom maar een kleed is dat je draagt, een rooms-katholiek of een protestants kleed, waarin dan weer allerlei mogelijkheden van kleur en snit? Wanneer wij de Bijbelse belofte geloven, dat Jezus wederkomende is met grote haast - „Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden naardat zijn werk is" (Openb. 22:12) - hoe kunnen we dan met zulke onverschillige gezichten rondlopen? Dan zal immers de wereld zeggen: Ik trap er niet in, jullie met je vrome praatjes, waar je niets van meent!

Ja, laat de verwachting van Jezus Christus in uw ogen glinsteren. En neem de gesel van zijn Woord en sla! Verkondig, getuig en klaag aan! Spreek van de heerlijkheid van Jezus Christus, van zijn machtige komende Koninkrijk!

Uw voorbede gevraagd

„Mijnheer,

In uw blad las ik van broeder Dikkeboom, hoe hij op wonderbare wijze door Gods genade werd genezen.

Ja, broeder, in de Heilige Schrift staan zoveel mooie dingen. Ik denk bijv. aan wat door Jesaja voorzegd is: „Door zijn striemen is ons genezing geworden". Ik ben katholiek, maar vaak ben ik met een oude hervormde broeder, die voor een tijdje gestorven is, naar de hervormde kerk geweest. Deze heeft mij veel in de Bijbel onderwezen en zodoende heb ik Christus als mijn Heiland gevonden.

Maandag moet ik op onderzoek naar het ziekenhuis. Ik loop n.l. al jaren rond met een inwendige ziekte.

Nu wil ik u beleefd vragen, of u met broeder Dikkeboom en de gemeente wilt bidden voor mijn genezing.

Ik druk u de hand der gemeenschap in onze Here, Jezus Christus."

w.g. (naam en adres ons bekend).

Ja, van deze oecumene houden we nu echt. Gemeenschap met rooms-katholieken in het gebed beoefenen we maar al te graag. Ik ben ook overtuigd, dat de lezers van ons blad ook met veel liefde deze katholieke broeder in het gebed zullen gedenken.

Rooms-katholieken, bidt ook voor ons.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Katholieken, GESEL ONS !

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's