IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Sola scriptura

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sola scriptura

2 minuten leestijd

De Schrift, genade, geloof, Christus alleen. Noem het de pijlers, zuilen, wachtwoorden, samenvatting van de Reformatie, de beweging die terugroept naar de Schrift. Altijd weer.

Alleen de Schrift…? Heet in onze Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) de schepping niet ook een bron van kennis? Volgens Calvijn is zij een “groot schouwtoneel, een theater en een spiegel waarin wij God die anders onzichtbaar is, kunnen aanschouwen”. Maar het “Boek der natuur” maakt niet wijs tot zaligheid. Dat doet alleen de Heilige Schrift.

Als Luther in 1505 intreedt in het augustijnenklooster te Erfurt krijgt hij een Bijbel, die hij ijverig bestudeert. Hij maakt aantekeningen, notities en samenvattingen. Intensieve schriftstudie en gebed werpen hun vruchten af. Ondertussen gingen zijn ontdekkingen steeds meer in tegen wat concilies hadden vastgesteld. Op de Rijksdag te Worms (1521) doet hij de gedurfde uitspraak: “Wanneer ik niet door het getuigenis - de bewijzen - van de Schrift of op duidelijke gronden weerlegd word, ben ik door de bijbelplaatsen die ik aanhaalde, overwonnen en mijn geweten is gevangen in het Woord van God. (...) Ik geloof paus noch concilies alleen, daar ze dikwijls gedwaald hebben en elkaar tegenspreken”.

Niet Gods Woord moet reformeren, maar de kerk. Steeds weer. Zij staat niet boven de Schrift, maar daaronder. De Heilige Geest spreekt door Zijn Woord. De band tussen Geest en Woord is nauw. De Schrift is doorademd van de Geest, die bovendien “getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God is” (Art. 5 NGB). Uit dat Woord is de kerk geboren en niet andersom. Waar het Woord geopend wordt en tot spreken komt, is de kerk.

De Reformatie kwam op voor én het sola scriptura én het tota scriptura, de Schrift helemaal. Wie gegrepen is door het Woord wil delen en uitdelen. De Bijbel moest in de volkstaal beschikbaar komen, vertaald worden vanuit de bronteksten, Hebreeuws en Grieks. Hij moet het centrum zijn van ons persoonlijke en kerkelijke leven.

Hoe verhouden wij ons vandaag tot het sola scriptura? Velen gingen anders denken en spreken over ethische en dogmatische kwesties. Heeft de tijdgeest meer invloed op ons dan de Heilige Geest…?

Dit is het eerste van drie artikelen over de sola’s, n.a.v. een serie lezingen in Maartensdijk (zie p. 15).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2025

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Sola scriptura

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2025

In de Rechte Straat | 16 Pagina's