IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Worden als een kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worden als een kind

Perspectief

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er valt veel te leren bij de box in onze woonkamer. Dit meubelstuk vormt het domein van onze jongste van acht maanden. Daar speelt hij vaak, volkomen tevreden met een gevulde maag en zijn speelgoedtelefoon. Als het gezicht van mama of papa boven de box verschijnt, straalt hij van oor tot oor. Als hij verdriet heeft, zijn de armen van zijn ouders genoeg om getroost te worden. Heeft hij honger, dan heeft de fles zijn onverdeelde aandacht. Niets kan hem daarvan af houden.

Er is veel te leren van zo’n klein kereltje. Het is zijn vreugde om dicht bij zijn ouders te zijn. Zijn wij ook zo verlangend om aan Jezus’ voeten te zitten? Ons zoontje drinkt gulzig zijn fles, alsof er niets anders in de wereld bestaat. En hoe staat het met onze honger naar de redelijke, onvervalste melk van Gods Woord? Een kind vertrouwt zich volledig aan zijn ouders toe. Hoe vaak ontbreekt het ons aan die kinderlijke overgave, aan hartelijk vertrouwen op de Heere? Ontbreekt een kleine baby iets, dan zet hij een keel op. Voor zijn ouders niet te negeren. En hoe gaan wij om met de oproep van de Heere: “Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen”?

Bij het zien van zo’n klein kind kunnen je gedachten gaan naar de woorden van de Heere Jezus: zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt gelijk een kind, die zal in hetzelve geenszins ingaan. De discipelen debatteerden even daarvoor over de vraag wie van hen welke positie zou innemen in dat Koninkrijk. Daarna houden ze zelfs de kinderen tegen om naar Jezus te gaan. Maar Jezus wijst hen terecht. Hij neemt het hun zelfs zéér kwalijk. Wat een bekrompen voorstelling van Zijn Koninkrijk! Wie niet wordt als een kind, mag er niet eens bínnengaan! Gods wijsheid is anders dan onze logica. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. Gods perspectief is radicaal anders dan ons perspectief. Wat voor ons telt, acht Hij niet van belang. Wat wij verachten, is kostbaar in Zijn oog.

De Bijbel geeft ons veel voorbeelden waaruit blijkt dat Gods wijsheid de onze ver te boven gaat. Israël zag bij de Rode Zee alleen de golven voor zich, de bergen naast zich en het Egyptische leger achter zich. De redding bleek uit onverwachtse hoek te komen: van boven! Mozes gehoorzaamde eenvoudig de stem van Zijn Zender en strekte zijn hand uit. God baande door de Rode Zee een pad.

Het leger van Israël zag alleen de spierbundels en de speer van de Filistijnse reus Goliath. Maar David ging tot hem in de Naam des Heeren en velde hem met slinger en steen. Elisa’s knecht zag bevend de legers die hen omsingelden. Maar Elisa zag de hemelse heirlegers die met hen waren: “Die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijn.” Zodat hij het bad: “Heere, open toch zijn ogen, dat hij zie!”

Zo was het ook in Korinthe. De gemeente telde nauwelijks mee in de maatschappij. Vrouwen, slaven, eenvoudigen. Maar zeker geen machtige redenaars, geen invloedrijke bestuurders, geen hooggeplaatste militairen. In menselijke ogen een verachte groep. Maar God heeft het onedele van deze wereld uitverkoren, opdat Hij het wijze beschamen zou.

Het meeste blijkt Gods wijsheid in het offer van Zijn Zoon. Toen zelfs Zijn discipelen dachten dat alles voorbij was, toen bleek Zijn heerlijkheid het allermeest. Het kruis, dat het eindpunt leek van alle verwachting, bleek het beginpunt te zijn van de zaligheid voor een schare die niemand tellen kan. Daar gaf Hij Zijn leven tot een losprijs voor velen.

Wat is het nodig om te leren hoe beperkt onze wijsheid is, en om te leren kinderlijk op God te vertrouwen. Wat is het goed om álles alleen van Hem te verwachten. Wij zien niet wat Hij ziet, wij weten niet wat Hij weet, wij begrijpen niet wat Hij volmaakt begrijpt.

Paulus wijst erop wat Gods kind in Christus mag bezitten. Daarvan mag een christen hoog opgeven. In Christus zijn alle schatten van wijsheid en kennis verborgen. Jezus Christus is voor ons Gods wijsheid geworden. Hij heeft alles wat ons ontbreekt. Hij geeft een geestelijk inzicht om de werkelijkheid te zien zoals ze is. Hij geeft ware zelf kennis. Hij doet onze ogen opwaarts zien. Hij geeft wijsheid om de juiste keuzes te maken op de kruispunten van het leven. Hij leert ons de Schriften te verstaan. Hij leert ons Zijn Vader kennen. Hij is volkomen wijs. Hij is werkelijk een zeer overvloedige Fontein van alle goed!

Jezus is ons geworden tot

wijsheid van God

rechtvaardigheid

heiligmaking

volkomen verlossing

(n.a.v. 1 Kor. 1:30)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Worden als een kind

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's