IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Uitspraken van de paus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitspraken van de paus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als redactie van het Spaanstalige tijdschrift En la Calle Recta ontvangen wij regelmatig reacties. Zo kregen we onlangs een brief van iemand die de visie van IRS Bijbels vindt, met één uitzondering: IRS erkent niet dat de Schriftinterpretatie van de paus boven elke andere uitleg verheven is. De paus zou tijdens de Wereldjongerendagen in het Australische Sydney gezegd hebben dat we terug moeten gaan naar Lukas 24 om de missie van de kerk te verstaan. Daar baden de discipelen volgens hem tot Maria in afwachting van de komst van de Heilige Geest. Ook zou de paus gezegd hebben dat de eucharistie een “voortdurend pinksterfeest” is, omdat de gelovigen tijdens de viering van de mis de Heilige Geest ontvangen en daardoor dieper met Christus worden verenigd. Ondanks dat de briefschrijver hiermee instemt, heeft IRS hem aan het twijfelen gebracht over de leer van zijn kerk.

Jammer, dat ons tijdschrift u heel vaak aan het twijfelen brengt over de leer van uw kerk.

Ons doel is niet dat u aan een bepaalde leer gaat twijfelen, maar dat u Christus persoonlijk leert kennen, en niet een godsdienstige leer die in meerdere of mindere mate aangekleed wordt met een paar Bijbelteksten. Wat u en ik moeten doen, is toetsen of datgene wat ons gezegd wordt in overeenstemming is met Gods Woord.

U noemt de paus “Heilige Vader”. Dat is tegenstrijdig met het Woord van de Zoon van God: “En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde: want Eén is uw Vader, Die in de hemelen is” (Matth. 23:9). Bovendien gebruikt de Heere Jezus deze Naam om de Vader te bidden (Joh. 17:11).

U zegt ook dat het gezag van de paus boven elk ambt of religieus gezag staat. Als u de leer van uw kerk bedoelt, dan is het bekend dat de paus het hoogste gezag heeft in vragen van geloof en tradities. Maar voor een ware christen staat het Woord van God boven welk ambt of religieus gezag dan ook (2 Petrus 1:20, 21, 2 Tim. 3:16-17). De kerk heeft geen “plaatsbekleder van Christus” nodig, want Christus Zelf is met ons: En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen, tot de voleinding der wereld (Matth. 28:20).

U stemt ook in met de volgende bewering van de paus: “De eucharistie is een voortdurend Pinksteren, omdat telkens als we de heilige mis vieren we de Heilige Geest ontvangen, Die ons dieper met Christus verenigt en ons verandert naar Zijn beeld”.

Als we dit alles bezien in het licht van het Woord van God is het niet meer dan een ongegronde bewering, zonder Bijbels fundament. Omdat hetzelfde Woord aan de Galaten vraagt: “Hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? (…) Die u dan de Geest verleent en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet of uit de prediking des geloofs?” (Gal. 3:2, 5). Petrus geeft er getuigenis van in het huis van Cornelius dat de Geest wordt ontvangen door het gelovig horen van het Woord van God (Hand. 10:44).

De christenjongeren hebben de begeleiding van Maria helemaal niet nodig, maar die van Christus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Ook kan Maria geen enkele uitstorting van de Heilige Geest verwerven, omdat dit een belofte van de Vader is, aangekondigd door de profeten (Ezechiël 36:27; Joël 2:28; Jesaja 61:1-2), die vervuld is in Christus en door Christus, om getuigenis te geven van Christus (Joh. 14:16, 26). De Enige Die de Vader kan bidden of Hij ons de Geest geeft, is Christus.

Wij hebben geen enkel sacrament waaruit ons geloof geboren wordt, behalve dat het ons geloof versterkt en ons meer met Christus verenigt. Maar wij hebben wél het Woord van God dat ons wederbaart, opdat we zouden zijn eerstelingen van Zijn schepselen (Jak.1:18; 1 Petr. 1:23).

Ik hoop dat uw conclusies niet onherroepelijk zullen zijn en dat u de leer van uw kerk blijft vergelijken met dat wat geschreven staat in het Woord van God. Vergeet niet dat Petrus en de apostelen gezegd hebben: “Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan de mensen” (Hand. 5:29).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2008

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Uitspraken van de paus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2008

In de Rechte Straat | 16 Pagina's