IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het bevrijdende Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het bevrijdende Evangelie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een tijdje geleden waren we een Eavond op bezoek bij een gepensioneerd echtpaar. Het gesprek kwam op het geloof en over wat onze gereformeerde kerk nu precies is en waarin we dan verschillen van de Rooms-Katholieke Kerk. Er deed zich zo een prachtige gelegenheid voor om het Evangelie te verkondigen en uit te leggen.

De man was nogal sceptisch en Ddroeg telkens nieuwe argumenten tegen het geloof aan. Hij haalde er op een gegeven moment zelfs de koran bij. Maar zijn vrouw was een en al oor en vermaande haar man om te luisteren. Zij wilde alles weten en dronk mijn woorden gretig in. Hier was iemand met een dorst naar het Evangelie. In alle rust kon ik uitleggen wat het Evangelie van vrije genade inhoudt. Alle mensen zijn zondaren, niet in staat om ook maar enig goed te doen. We hebben de hel verdiend. Maar om behouden te worden, heb je geen aflaten nodig. Ook al doe je je uiterste best om zo goed en zo netjes mogelijk te leven, het brengt je geen redding. Het is uit genade alleen dat we behouden worden, door het geloof in Christus. Weer merkte ik hoe enorm rijk en krachtig deze hemelse boodschap van bevrijding is. Het is werkelijk een boodschap van verlossing, je hoeft niets, je kunt zelfs niets. Wat overblijft is het in geloof aangrijpen van Christus.

Er ging een nieuwe wereld voor Edeze vrouw open. Ze was erg ontroerd en vroeg zich af hoe het toch mogelijk is dat God zoiets moois bedacht heeft om het probleem van de zonde op te lossen. Ze bleef maar herhalen: "Wat is dit toch mooi." Dit van huis uit roomskatholieke echtpaar, dat al een tijd niet meer in de kerk was geweest, hoorde voor het eerst het Evangelie. Heftig verontwaardigd vroeg de vrouw zich af waarom ze dat in haar kerk nooit eerder gehoord had. Inderdaad is het met die verkondiging triest gesteld. Niet alle, maar toch veel preken in de Rooms

Katholieke Kerk in Polen zijn moraliserende 'praatjes', die weinig of niets met de schriftlezingen te maken hebben. Daarnaast wordt er veel nadruk gelegd op goede werken, sacramenten en op aflaten om zaligheid te verkrijgen. Later heb ik de vrouw nog wat lectuur gebracht, die ze bestudeert en waarover ze vragen stelt.

We werken aan de evangelieverin Polen. Dat gaat Wkondiging vaak erg moeizaam. Sommigen denken dat wij een sekte zijn. De Rooms-Katholieke Kerk wil ons niet erkennen en we ontmoeten zelfs wel eens agressie. De meeste mensen die we op straat of bij andere gelegenheden ontmoeten zijn onverschillig of zeer tolerant en ruimdenkend: "Ieder moet zelf maar weten wat hij gelooft en daar moet je niet moeilijk over doen." Dan is het een verademing als ik zo in alle rust het bevrijdende Evangelie mag uitleggen voor gretig luisterende oren. Er wordt dan niet geluisterd omdat ik zo welsprekend ben, maar omdat de Heilige Geest in de harten van mensen werkt. Want alleen Hij is in staat een mensenhart te vermurwen en te openen voor het bevrijdende Evangelie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Het bevrijdende Evangelie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's