IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

"Ik kan er niet meer tegen…"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Ik kan er niet meer tegen…"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel enthousiast liepen we op een zonnige zaterdagmorgen het marktplein en de winkelstraten van Tongeren af om de mensen het Evangelie aan te bieden. Het was die dag braderie. Een ongelooflijke drukte.

"Mijnheer, mag ik u deze prachtige brochure aanbiedend"

"Sorry, geen interesse!"

"Mevrouw, kijk eens wat ik voor u heb, een brochure:

"Levensbelangrijke vragen", vragen over God, vragen over het leven, vragen over de dood…"

"Mijnheer, ik hoef die nest niet. Trouwens, als ik het meeneem dan gaat het thuis de vuilnisbak in!" Niet zo bemoedigend, die eerste ontmoetingen op het marktplein. Toch maar volhouden!

Een moeder met twee kinderen slentert rustig tussen de kraampjes door. Ik ga ze tegemoet met een paar kleurboekjes.

"Hoi, kijk eens wat een mooi boekje voor je…"

"Mijnheer, wil je mijn kinderen met rust latend"

Ik had er op dat moment echt geen zin meer in. Wat een onverschilligheid!

Ik ben maar weggegaan, hopend Idat er nog iemand zou zijn voor wie ik mocht getuigen. Zodoende kwam ik in een flatgebouw met een twintigtal brievenbussen. Daar zou ik de folders dan maar in doen. Er kwam een bewoner binnen. Hij sprak me direct aan.

"Wat voor lectuur breng je rondd Reclamed"

"Mijnheer, het is goede lectuur.

Goed om te lezen, goed om te geloven wat erin geschreven staat." Ik reikte hem de folder aan.

"Wat is toch het verschil tussen protestant en katholiek1?-"

In het kort heb ik hem uitgelegd dat het ten diepste niet om een kerk gaat, maar om de Persoon van Jezus Christus! "Hij is uit pure genade nedergedaald in de troep van deze wereld om zondaren zalig te maken. En… .Hij zoekt ook jou! Hij wil je het hoogste geluk schenken."

"Als Hij ons geluk wil", reageerde hij, "wat dan met al die troep?

Drugs, moord, mensen die mekaar nodeloos pijnigen. Ik kan er niet meer tegen als ik zie hoe mensen met elkaar omgaan en wat ze elkaar kunnen aandoen. Ik ben er echt depressief van. Ik ben katholiek opgevoed, maar ik doe er niet veel meer mee. Ik bid nog regelmatig en brand af en toe een kaars in de basiliek. En daar houdt het dan mee op. Maar hoe kan God al dat leed en al die ellende blijven aanziend Als Hij dan toch zo goed is, dat Hij het dan doet ophouden!"

"Vriend", zo antwoordde ik, "ben je dan zo naïef om te geloven dat God de grote schuldige zou zijn van alle leed en verdriet dat mensen mekaar aandoend God is goed en de mens is slecht. En het zijn jouw en mijn zonden die aan de basis liggen van de teloorgang van het leven en de maatschappij. Wij moeten terug naar God! Wij hebben Jezus Christus nodig! Hij wil ons dat alles schenken: Zijn liefde, Zijn trouw en zachtmoedigheid. Zo duidelijk heeft Jezus gezegd: "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.""

Bijna een uur lang hebben we zo met elkaar mogen spreken over de dingen van Gods Koninkrijk. Vrijmoedig en indringend.

Toch wonderlijk! Na zo'n moeizame start. Zo'n heerlijke ontmoeting. Om niet te vergeten. Om voor te bidden.

Graag wil ik God en u bedanken voor het ontvangen van uw blad En ta Calle Recta. Het is me tot grote steun in mijn leven. Ik heb een nieuw zicht gekregen op een aantal bijbelse punten, die ik nu door uw blad als door een scherpe verrekijker veel beter kan onderscheiden.

Ik zou u het volgende willen vragen. Ik ken hier in Guatemala een katholieke prediker. Hij is geen priester / noch kardinaal, gewoon een prediker. Wanneer hij preekt is het anders dan welke katholieke of protestantse prediker ook, zo eenvoudig! Hij verkondigt ook geen bepaalde leer, maar hij verkondigt Christus. Die is zijn basis. De prediker trekt veel mensen. Ik zou u willen vragen: Kan een eenvoudige katholiek die met een open hart en met de Bijbel in de hand - als vele anderen- meent dat zijn religie de enige is, en tevens behoort tol die religie, zalig wordend Ik meen van wel, omdat Christus de zaligheid geeft. En ik denk dat ieder die zijn geloof op Hem stelt en zich aan Hem toevertrouwt, zalig zal worden ongeacht ras, huidskleur of kerkgenootschap waartoe hij behoort. Maar ik zou graag de mening horen van iemand die zelf binnen de Rooms-Katliolieke Kerk Jezus Christus heeft verkondigd en zijn hart voor Hem openstelde, maar Hem daar niet vond.

Beste vriend Oscar,

Uw vraag wordt vaak gesteld: de vraag over een rooms-katholieke prediker die Jezus Christus verkondigt en KJ zich op Christus baseert. Maar u moet weten dat iemand niet behouden wordt omdat hij rooms-katholiek of protestants is. Ook niet omdat hij eenvoudig spreekt, met een open hart en met de Bijbel in de hand. Maar door het geloof in Jezus Christus. Dat wil zeggen dat je Jezus Christus aanvaardt als je enige en volkomen Zaligmaker in volle geloofszekerheid. Zoals geschreven staat: "Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem" (Joh. 3:36).

Mensen denken soms behouden te kunnen worden doordat ze tot de een of andere kerk behoren. Dat is een rampzalige vergissing. Want wanneer je niet in Christus bent, dan kun je wezen waar je wilt, maar dan ben je in wezen in jezelf en dus verfoeilijk voor God. Want alleen in de Geliefde (Christus) zijn wij aangenaam bij God (Efeze 1:5-6). Al wie in Christus is en een kerk vindt die hem andere personen aanbiedt naast Christus om bij God aangenaam te zijn, zoals de maagd Maria of andere heiligen, zo iemand zal niet in die kerk blijven, maar een kerk zoeken waar de Christus wordt verkondigd, Die hij heeft leren kennen door het geloof.

Hij zal evenmin in een kerk blijven waar ze elke dag de Schriften lezen, maar waar men leeft H door de wet en niet door de genade. "Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof…" (Efeze 2:8). "Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus…" (Gal. 2:16).

Welnu, als iemand Christus kent door hel geloof, zal hij niemand anders zoeken als tus senpersoon bij God. Maar wanneer je door het dierbaar bloed van Christus bent verlost uit je ijdele -lege- wandel (die bij jouw land of volk of religie gangbaar was) keer je nooit terug tot die leegheid van je religie.

Ontvang een hartelijke groet in Christus, Die ons verloste uit onze ijdele manier van leven, opdat wij heilig zouden zijn in heel onze levenswijze.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's