IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

HERVORMING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HERVORMING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Is dat nou wel nodig, om nu, in 1995 nog aan de hervorming terug te blijven denken? Is het niet meer een oppoetsen van eigen waan? Zo het niet beter zijn om al die ruzies en oorlog uit het verleden te vergeten en allemaal als één volk verder te gaan? Geloven is toch alle maal hetzelfde?"

Wat niet

Hervormingsdag is niet een dag van gedenken van onze prestaties en nog veel minder een dag van op de borst slaan met verwaande overwinningsgevoelens. Het is ook zeker niet een roepen van: "Wij zijn het!". Ook geen schelden op de Rooms-Katholieke Kerk en haar geestelijken.

Hervormingsherdenking is een terugdenken aan de daden van de Heere, onze God. Hij heeft in de kerkhervorming wonderen gedaan. Hij heeft ons Zijn Heilige Schrift weer teruggegeven. Wat wordt er weinig bij stil gestaan hoe ver het was in die dagen. De kuiperijen en intriges beheersten het gehele kerkelijke leven. Zelfs aan het hof van de pausen was niets meer dat herinnerde aan het Woord van God of aan een leven met Christus. En toen greep God Zelf in. Met Zijn Geest doorwaaide Hij de puinhoop van het christendom. Luther was slechts een stofje in Zijn Hand, Calvijn ook niet meer dan een klein middeltje in het geheel van Gods leiding met Zijn kerk. Maar het Woord kwam weer boven. Zelfs in het beruchte en beroemde concilie van Trente moest toegegeven worden dat de Bijbel te weinig plaats had in het kerkelijk gebeuren. Er moest meer waarde aan gehecht worden. Helaas is dat niet tot zijn recht gekomen.

Wat wel

Hervormingsherdenking mag nooit iets van trots in zich hebben, maar alleen van verwondering. Verwondering over de goedheid van de Heere, dat Hij elke keer weer opnieuw Zijn gemeente als een Foenix uit de as doet oprijzen. Gedenken van Zijn grote daden in het verre en nabije verleden is een opdracht die God Zelf in het Oude Testament verschillende keren heeft gegeven aan Zijn volk. Denk slechts aan de doortocht door de Jordaan. Er moesten stenen opgestapeld worden als een opgericht teken voor later. Voor de kinderen. Zo mag de herdenking van de hervorming een plaats hebben in het kerkelijk gebeuren. Niet een herdenking van de één of andere kerk, maar van de hele christenheid die de Waarheid liefheeft. Daarom is het ook zo'n heerlijk wonder dat er rond deze datum zoveel diensten mogen plaatsvinden waarin predikanten en voorgangers van verschillende kerken samen de dienst mogen leiden en het Woord van God mogen bedienen. Temidden van alle verdeeldheid toch een klein stukje van de band waar Psalm 133 van zingt: "…ziet hoe goed, hoe lieflijk is het dat broeders ook samenwonen".

Waartoe

Ik zal u een klein citaat doorgeven: "Volgens de fundamentalisten komt de Schrift van God en is zij in alle delen geïnspireerd. Zij is de basis voor de prediking en geeft ook praktische aanwijzingen voor het persoonlijk leven. Men kan op de Schrift vertrouwen. De fundamentalisten nemen aan dat elke uitspraak in de Bijbel over het heilswerk van Christus absoluut berust op de betrouwbaarheid van de Schrift. Het is gemakkelijk aan te tonen dat deze zienswijze niet van de Bijbel zelf afkomstig is, maar door de protestantse traditie daaraan is opgelegd. De mensen van de Bijbel leefden zelf niet met de Schrift. Paulus heeft nooit in de Bijbel gelezen. Jezus heeft nooit opdracht gegeven tot het schrijven van het NieuweTestament. Hij heeft er zelfs Zijn goedkeuring niet aan gehecht."Tot zover het citaat van James Crabb, professor aan de Universiteit van Oxford.

Roof ... en moord....

Lieve vrienden, men wil u beroven en uw ziel vermoorden! Men wil u beroven van het eeuwige Woord van God dat uw zielen gespijzigd heeft als het ware Brood des Levens. Men wil u beroven van het allerdierbaarste dat op aarde is. Het allerbelangrijkste, het allerheerlijkste. Men wil uw ziel doden door haar allerlei vergiftige stoffen aan te bieden in plaats van het Levensbrood. Men wil u het brood ontnemen en u stenen daarvoor in de plaats geven.

Het Woord van God is het enige dat wij niet missen kunnen in het leven. Tijdens de Reformatie heeft men geworsteld tegen alle roverij die trachtte het Woord van God weg te nemen. Velen hebben het leven gelaten om die schat te behouden.

Daartegen moeten we ons ook vandaag verzetten. Een herinnering aan de 'dagen vanouds' kan ons daarbij helpen. Samen staan in de kracht van God tegenover alles wat van God aftrekt. Zo zou ik graag de hervormings-herdenkingsavonden willen beleven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1995

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

HERVORMING

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1995

In de Rechte Straat | 24 Pagina's