WAT IS ZONDE?
Ook het woord zonde is in het dagelijks spraakgebruik zo uitgesleten. Als moderne mensen het woord zonde op de lippen nemen, dan bedoelen zij heel iets anders dan de Bijbel met dat woord wil zeggen. Als men bijvoorbeeld een horloge verliest, dan zegt men: "Wat zonde!" En men bedoelt dan: "Wat jammer!" Hoe vaak wordt in die betekenis niet gezegd: '"t Is zonde!" Zo wordt de betekenis van het woord zonde enorm uitgehold. Daarom is het de moeite waard na te gaan, hoe de Bijbel spreekt over de zonde.
Doelmissen
Wij kunnen de vraag naar de betekenis van het woord zonde in de Bijbel op verschillende manieren beantwoorden. Ik wil het nu doen door na te gaan, welke woorden in de Bijbel voor zonde worden gebruikt. Het woord, dat in het Oude Testament het meest voorkomt, is chata (zondigen) en chattaat (zonde). Het werkwoord komt 233 keer voor en het zelfstandig naamwoord 289 keer. In het woord ligt de betekenis van missen of doelmissen. Het woord, dat in het Nieuwe Testament het meest gebruikt wordt, het woord hamartia, heeft deze betekenis ook in zich. Het oudtestamentische woord komt bijvoorbeeld voor in Spreuken 19:2. Daar staat: "Die met de voeten haastig is, zondigt". Letterlijk zouden wij het als volgt kunnen vertalen: "Die begaat een misstap". De betekenis zal ons duidelijk zijn. Als wij te hard lopen, kunnen wij struikelen en daardoor onze bestemming missen. Dit geeft het karakter van de zonde duidelijk aan. Zonde is, dat wij niet bereiken, wal wij hadden moeten bereiken, dat wij in gebreke blijven, dat wij mislukken. Daarbij moeten wij denken aan een mislukken, niet door een ongeluk, maar door eigen schuld.
Zonde houdt dus in, dat wij ons doel hebben gemist, ons levensdoel. Wat is ons levensdoel? Niet anders dan de eer van God. Waarom zijn wij op de wereld? Niet allereerst voor onszelf of voor onze naaste, maar allereerst om God en voor God en tot God. Wij zijn op de wereld om God te verheerlijken. Daarom zijn wij geschapen. Dat is ons levensdoel. Dat grote doel hebben wij gemist en missen wij nog dagelijks. Dat is onze zonde. Als de Heere in je hart gaat werken door Zijn Geest, zoals Hij dat doet in het hart van al Gods kinderen, dan ga je dat leren. Dan ga je leren, dat je een doelmisser bent. Dat je leven niet meer in overeenstemming is met het grote doel. Wij leven niet meer tot Gods eer. Door de zonde zijn wij zo egocentrisch geworden, zo op onszelf gericht. Zonde heeft alles te maken met een verkeerde levensrichting. Ons leven is niet meer op God gericht.
Hoosheid en vijandschap
Het tweede woord voor zonde, dat in het Oude Testament veel gebruikt wordt, is het woord awoon. Dit woord is afgeleid van een werkwoord, dat de betekenis heelt van "krom zijn, verkeerd zijn, afbuigen van de rechte weg". Het komt 231 keer voor. Bij dit woord wordt nog sterker dan bij het vorige beklemtoond, dat de zonde eigen schuld is. Bij dit woord ligt ook heel sterk de nadruk op onze verdorven wil, op ons boze hart, waaruit de zondige daad voortkomt. Het woord veronderstelt boze en vijandige opzet. Wordt ook met dit woord het karakter van de zonde niet duidelijk getekend? Wij hebben de rechte weg verlaten, de weg van Gods Wet en van Zijn Woord. Ons leven is in Gods oog krom en misvormd. Ons hart is vol met boosheid en vijandschap. Wij kennen die bekende psalmregels wel: '"k Ben door Uwe Wet te schenden, krom van lenden". Heb jij jouw leven zo al leren zien? Dan heb je gezien, dat er niet alleen sprake is van boze daden, maar dat er ook een boze wortel diep van binnen is, een wortel van vijandschap tegen God.
Opstand
Het derde woord, waar ik op wil wijzen, is het woord pèsja, dat 92 keer voorkomt. Het werkwoord pasja komt 41 keer voor. Het werkwoord betekent: in opstand komen, rebelleren tegen het wettige gezag. De zonde betekent dan ook opstand tegen God. De Heere moet over Zijn volk klagen in Jesaja 1:2: "Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd; maar zij hebben tegen Mij overtreden". De Heere heeft Zijn volk met zegeningen overladen, maar dat volk is tegen Hem in opstand gekomen. Zonde is bewuste opstand tegen God. Zonde is ondankbaarheid, hoogmoed en grenzeloze zelfoverschatting. Bij dit woord valt de nadruk wel heel sterk op de wortel, waaruit de zondige daden voortkomen. Merk je die wortel in jouw hart wel op? Heb je er al droefheid over, dat je zo opstandig bent tegenover de Heere?
Zondigen zonder opzet
Wij denken soms, dat als wij per ongeluk zondigen, het niet zo erg is. Het vierde woord, dat ik noem, kan ons die gedachte ontnemen. Het is het woord sjaga. Het heeft de betekenis van "dwalen, zich vergissen". Het komt 38 keer voor. Met dit woord worden allerlei onopzettelijke overtredingen aangeduid. Dus zondigen zonder dat je beseft, dat je zondigt. Wij zondigen zoveel in onwetendheid, zonder te beseffen, dat het zonde is. Maar zonde in onwetendheid bedreven, is toch zonde! Juist hier komt daarom uit, hoezeer wij in de greep van de zonde zijn. Wij zijn zozeer in de greep van de zonde, dat wij er niet eens over hoeven na te denken om te zondigen. Zo zijn wij verweven met de zonde. De zonde komt uit onze verdorven natuur op als water uit een bron. Van onszelf kunnen wij niet anders dan zondigen. Als wij zo onze zonde leren kennen, dan gaan wij leren, dat wij niet alleen zonde doen, maar zonde zijn.
Ken jij jouw zonde?
Heb jij jouw zonde al leren kennen. Met ons verstand weten wij, dat wij zondaren zijn. Wij zijn er immers bij opgevoed. Maar drukt het ons al? Is de zondenood onze grootste nood al geworden? Van onszelf voelen wij die zondenood niet. Hellenbroek zegt, dat onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen, dat wij onze zonde niet kennen. Het is zo nodig onze zonde te leren kennen. Niet alleen met het verstand, maar diep van binnen, in de beleving van je hart. Dat kan de Heilige Geest ons leren. Die Geest gebruikt daarbij Gods Woord. Van onszelf willen wij geen zondaar zijn, maar als Gods Geest in je hart gaat werken, dan word je, wie je al bent, namelijk zondaar voor God. Dan houd je in jezelf niets meer over dan zonde. Maar zo maakt de Heilige Geest plaats voor Christus. Wat is het dan een groot wonder, dat de Hcere gezorgd heeft voor een Zaligmaker in Wie verzoening van de zonde is. Hij werd tot zonde gemaakt, opdat verloren zondaren zalig zouden worden. Hoe leren wij Christus kennen? Nooit als een bekeerd mens, als een vroom en godsdienstig mens, maar altijd als een verloren zondaar. Maar dan wordt het ook zo'n groot wonder, dat de ruimte in Christus zo groot is, dat de grootste zondaar zal ig kan worden. Dan kan het ook voor jou! Vraag veel of de Heere je door Zijn Woord en Geest als een zondaar, en niet meer dan dat, wil brengen bij de Zaligmaker. Aan Zijn voeten is nog plaats. Voor wie? Voor zondaren!
Zeist
(Met toestemming overgenomen uit het Jongerenblad 'Daniël')
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993
In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993
In de Rechte Straat | 32 Pagina's