IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

GENEZEN OP GEHOORZAAMHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GENEZEN OP GEHOORZAAMHEID

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar aanleiding van enkele reakties van priesters op de 'Brief aan de Priesters en Kloosterlingen in Vlaanderen', verschenen in ons maandblad, ontvingen wij de hierna volgende brief. Het is zo'n eenvoudig doch mooi getuigenis dat we echt niet konden nalaten om het te publiceren.

Beste Broeder in Christus,

Terwijl ik het maandblad van september aan het lezen was, ben ik erg geschrokken door de reaktie van een priester op de 'Brief aan de Priesters en Kloosterlingen in Vlaanderen'.

Ik zou graag hebben dat u mijn hierna volgend getuigenis aan hem toezendt. Wilt u het hem bezorgen a.u.b.?

Ik ben rooms-katholiek opgegroeid en, zoals het past in de r.-k. devotie, heb ik ook steeds de beelden van de heiligen vereerd. Ik ben daarmee doorgegaan totdat ik 42 jaar werd. Het scheelde geen haar of ik was nog kloosterzuster geworden ook. Gelukkig waren mijn ouders niet rijk genoeg en mocht ik niet binnen. Ik zeg wel 'gelukkig'. Want het is toch zo: de Heere Jezus heeft geen behoefte aan kloosterlingen, maar wel aan gehoorzame mannen en vrouwen, die Hij vervult met Zijn hemelse kracht. Het staat er toch zo duidelijk: "Gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal en gij zult Mijn getuigen zijn…" (Hand. 1:8).

Toen ik 42 jaar werd, heeft de Heere mij genezen van een jarenlange pijnlijke ziekte. Ik was ziek van migraine. Ik geloof dat de Heere mij genezen heeft op de gehoorzaamheid aan Zijn geboden.

Op een dag heeft de Heere mij duidelijk laten zien dat ik geen gehoor gaf aan wat Hij van mij vroeg in het tweede gebod: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van het hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God" (Ex. 20:4-5).

Toen ik dit mocht zien dat namelijk deze hele santenboetiek een gruwel is in de ogen van God en dat de Heere over degenen, die beelden aanbidden of vereren, spreekt als over mensen die de Heere haten, heb ik de hele rommel de deur uitgegooid. Weg ermee!

"Gij zult voor onrein houden het deksel uwer zilveren gesneden beelden, en het overtreksel uwer gouden gegoten beelden; gij zult ze wegwerpen gelijk een maanstondig kleed, en tot elk van die zeggen: Henen uit" (Jes. 30:22).

Jammer dat ik het zo moet zeggen, maar de R.-K. Kerk geeft niet aan God wat aan God toekomt. Hij wordt diep gekrenkt in Zijn eer!

"Waarom hebben ze Mij vertoornd met hun gesneden beelden, met ijdelheden der vreemden? (Jer. 8:19).

De kerk van Rome is een invalspoort van de satan geworden. Rome sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen!

Nochtans heb ik, die vroeger zo sterk geworteld was in de roomse traditie, vrede met God mogen ontvangen. Dat is toch een groot wonder: vrede met God en vrede van God! Dit is mijn enige troost in een tijd van wetteloosheid en ongerechtigheid. Ik geloof dat wij leven in een tijd waarvan de Heere zegt: "Die vuil is, dat hij nog vuil worde… die heilig is, dat hij nog geheiligd worde"(Openb. 22:11).

Ik weet mij verbonden met allen die Joh. 17:20 geloven: met allen die de waarheid liefhebben: met allen die geloven wat de Heere Jezus antwoordt aan Nicodemus. Het is het antwoord voor ieder mens die naar God vraagt!

Toen ik in 1962 naar God vroeg, heeft Hij mij geantwoord en mij weggevoerd uit het diensthuis van Rome en ingeleid in Zijn kerk waar het zuivere Woord van God wordt gebracht.

Hoe groot van genade is de Heere! Als men naar God vraagt, dan antwoordt Hij! Met Hem komt men nooit bedrogen uit!

Satan echter wil de mensen van God afhouden. De beeldendienst is daartoe een machtig instrument!

Wetende wat hem en zijn trawanten te wachten staat, gaat hij rond als een briesende leeuw. God waarschuwt er ons voor. Laten we toch gehoor geven aan Zijn Woord, aan Zijn beloften!

In Joh. 14 worden wij bekend gemaakt met de Trooster, de Heilige Geest. Hij wordt de Geest der waarheid genoemd. Hij mag voortaan onze Leraar zijn, want er staat geschreven: "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat Ik u gezegd heb" (Joh. 14:26).

Zelf heb ik weinig studie kunnen volgen, maar ik mag kennis hebben van de liefde van mijn God. Zijn Geest brengt mij alles te binnen. Deze Heilige Trooster blijft in der eeuwigheid bij mij!

Spijtig, priesters en kloosterlingen, dat u leeft in de wereld waarover Jezus spreekt in Joh. 14:17: "…namelijk de Geest der waarheid, Welke de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet."

Geestelijk blinden, u die zo graag beroep doet op de voorspraak van Maria, luister dan tenminste naar de raad die zij geeft: "Zo wat Hij u zeggen zal, doet dat" (Joh. 2:5). Een goede raad!

Ik sluit met de liefde van Jezus Christus voor allen die Hem liefhebben.

Antwerpen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

GENEZEN OP GEHOORZAAMHEID

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's