IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

WAAROM NOG HEILIGEN AAN-ROEPEN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAAROM NOG HEILIGEN AAN-ROEPEN?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is dat geen motie van wantrouwen of althans van gebrek aan vertrouwen in Christus?

In Waarheid en Leven (r.-k.) stond een boeiend artikel van Ans Anthonisse. Ik schreef haar daarover: Anthonisse.

Met veel instemming las ik wat U schreef over het geloofsvertrouwen. Het voorbeeld dat U gaf van de ƒ 1000.- was ook heel duidelijk. Daardoor maakte U de zaak voor iedereen begrijpelijk.

Maar nu is mijn vraag: Hoe kunt U dan toch nog eindigen met een oproepen om ons in het gebed te richten tot "Zijn Moeder en zoveel heiligen, die wij aanroepen en die ons kunnen en willen helpen".

Dat begrijp ik niet. Jezus heeft gezegd: "Wie in mij gelooft, heeft het eeuwige leven" (Joh. 6:47). U zult het met me eens zijn dat Hij niet bedoelde: 'Wie met zijn verstand alles onderschrijft wat Ik geleerd heb' maar: 'Wie in Mij vertrouwt, wie zich in vertrouwen aan Mij overgeeft, wie niet slechts met zijn verstand erkent dat Ik mijn beloften houd, maar ook met zijn hele hart, wie dus al zijn verwachtingen voor dit en voor het komende leven op Mij stelt'.

Zo iemand zal niet het eeuwige leven krijgen, maar hij ontvangt dat op hetzelfde moment dat hij aldus in Christus gelooft. Ik denk dat U het daarin met mij eens bent.

Maar waarom dan nog Maria, al is zij de gezegende moeder-maagd des Heeren, en Jozef, haar wettige man, aanroepen?

Persoonlijk kan ik dat niet, want dan zou ik dat als een gebrek aan vertrouwen jegens Hem beleven. Ik zou dan het gevoel krijgen dat Hij mij liefdevol, maar ook met een duidelijke berisping, zou aankijken en zeggen: "Maar, Herman, Ik heb dat er toch niet aan toegevoegd! Ik heb toch gezegd datje door het geloof in Mij alles ontvangt. Waarom stel je dan nog je vertrouwen in anderen, in Mijn moeder of in welk mens dan ook?"

Jezus heeft wél gezegd dat Hij na Zijn voorgoed heengaan van deze aarde, dus na Zijn hemelvaart, Iemand anders zal sturen, die Zijn plaats als Parakleet, als Helper, hier op aarde zal overnemen. Maar Hij heeft uitdrukkelijk gezegd dat dat Zijn Heilige Geest zou zijn. "Dan zal de Vader u op Mijn gebed een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven: de Geest van de Waarheid" (Joh. 14:16,17). Waarom zegt U dan dat wij ook Maria en zoveel heiligen moeten aanroepen en dat "die ons kunnen en willen helpen"? Doet de Heilige Geest Zijn werk dan gebrekkig? Ontbreekt daar dan nog het een en ander aan, dat aangevuld moet worden door de heiligen?

U weet waarschijnlijk dat het Griekse woord Paraklètos dat de Willibrordvertaling weergeeft met 'Helper', letterlijk betekent: "De erbij (para) Geroepene (Klètos)". Hij is niet een van de velen die wij erbij kunnen roepen, wanneer we in nood verkeren, maar "de" Erbij-Geroepene. Jezus spreekt nergens over gestorven vromen, die wij ook nog erbij mogen of moeten roepen.

Kunnen we dan toch niet voldoende op het woord van Jezus aan? Moeten we ook bij Zijn beloften letten op de 'kleine lettertjes' zoals bij een verzekeringspolis? Hoe rijmt U dat met elkaar? Om bij uw mooie voorbeeld te blijven: Iemand belooft mij ƒ 1000.- , als ik in hem en zijn belofte geloof. Maar als ik bij hem kom aankloppen om in volle vertrouwen dat duizendje in ontvangst te nemen, zegt hij: "Ja, maar je moet dit en dat ook nog allemaal doen. Geloof in de eerlijkheid dat ik mijn beloften houd, is niet genoeg".

Is zo iemand dan nog eerlijk te noemen? Had hij die andere voorwaarden er niet bij moeten vermelden? Nu heb ik die reis naar hem vergeefs gemaakt. Hij heeft mij gewoon bij de neus genomen. Hij heeft zich als heel grootmoedig en vrijgevig willen voorstellen, maar als puntje bij paaltje komt, krabbelt hij terug.

Nogmaals, graag hoor ik hoe U het eerste gedeelte van uw mooie artikel kon schrijven en toch ook dat tweede gedeelte eraan kon toevoegen.

HELAAS …

Ans schreef dat ze niet op mijn vragen wilde antwoorden. Jammer. Door elkaar vragen te stellen en die te beantwoorden bewandelen we de ware weg naar de eenheid van de christenen. We doen dat niet, wanneer we elkaar zoetsappig oecumenisch liefkozen en de verschillen verdoezelen; maar evenmin, wanneer we elkaar vanuit tijdschriften en boeken bekogelen, zonder de anderen de ruimte te geven om zich te verdedigen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

WAAROM NOG HEILIGEN AAN-ROEPEN?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's