IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Duivels en vals

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Duivels en vals

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar aanleiding van de 'Brief aan de Priesters en Kloosterlingen in Vlaanderen', ontvingen wij vooral negatieve, maar gelukkig ook enkele vrij positieve reakties. Een uiterst scherpe en boze reaktie was die van een priester uit West Vlaanderen, die het geloof der Schriften 'duivels en vals' durfde noemen.

U ziet op de afdruk van zijn schrijven, hoe hij zijn woede heeft afgereageerd! Pijnlijke konsekwentie van een eigengerechtig en eigengereid systeem, dat eigen teer stelt boven de waarheid der Schrift!

Mijn antwoord op zijn reaktie laat ik hier eveneens afdrukken, om nog maar eens te verduidelijken dat niet het geloof der Schriften, maar juist de leer van Rome 'duivels en vals is'! Ik schreef hem:

Geachte Heer Monteyne,

Graag wil ik nog even reageren op uw beschuldiging dat het geloof der Schriften, zoals wij, Protestanten, het mogen belijden, 'duivels en vals' zou zijn.

Nu kan ik uw reaktie enigszins begrijpen, daar u traditie hoger stelt dan de Schrift, maar wat voor mij totaal onbegrijpelijk is, is het feit dat u de moeite niet neemt om vanuit de Schriften na te gaan of het inderdaad zo is. We moeten toch immers een voorbeeld nemen aan de Joden uit Berea, die dagelijks de Schriften onderzochten of deze dingen alszo waren (Hand. 17:11).

Uw reaktie noemt 'duivels en vals' alles wat in strijd is met de leer van uw kerk. U doet alsof de R.-K.Kerk de bron zou zijn van alle waarheid, de onfeilbare leermeesteres! Maar u vergeet dan wel dat de grootste ketterijen van uw kerk zijn uitgegaan. Ketterij is niet wat in strijd is met de leer van Rome, maar ketterij is wat in strijd is met de leer van Christus!

Luther en Calvijn, die de Reformatie op gang hebben gebracht, waren geen 'duivelskinderen', maar kinderen Gods die met kracht hebben geprotesteerd tegen de vele ketterijen, die in de R.-K.Kerk waren binnengeslopen. Het was niet hun bedoeling om een nieuwe kerk te stichten, maar zij wilden terugkeren naar de leer van Christus, zoals die door Hemzelf en door de apostelen gepredikt was.

Ook wij houden vast aan de belijdenis van de eerste christe- lijke kerk:

1. Ik geloof in God de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde; (is dat vals?)

2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heer; (is dat duivels?)

3. Die ontvangen is van de Heilige Geest, en geboren uit de maagd Maria; (is dat vals?)

4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, gekruisigd is, gestorven en begraven; (is dat duivels?)

5. Die neergedaald is ter helle; de derde dag verrezen is uit de doden; (is dat vals?)

6. Die opgeklommen is ten hemel, en zit aan de rechterhand van God, Zijn Almachtige Vader; (is dat duivels?)

7. Van daar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden' (is dat vals?)

8. Ik geloof in de Heilige Geest; (is dat duivels?)

9. Ik geloof één de heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen; (is dat vals?)

10. De vergiffenis van de zonden; (is dat duivels?)

11. De verrijzenis van het vlees; (is dat vals?)

12. Het eeuwige leven, (is dat duivels?)

Dit is de leer van Christus en dit is ons geloof! Niets meer en niets minder.

Maar weet u wat vals is? Al die mooi-klinkende dogma's, die mensen hebben uitgedacht en bevolen te geloven, ofschoon er geen woord van in de Heilige Schrift te vinden is!

Weet u wat duivels en vals is? Dat wij, in strijd met wat de Schrift leert, goede werken zouden moeten doen om de hemel te verdienen.

Maar zoiets kunnen wij niet. Christus heeft de hemel voor ons verdiend. Christus alléén!

Weet u wat duivels en vals is? Dat wij Maria zouden moeten aanroepen of een andere heilige en dat wij daardoor genaden van God zouden bekomen. Heeft Christus dan niet duidelijk gezegd dat wij God zullen aanroepen en Hem alléén dienen?!

Weet u wat vals is? Dat wij worden aangemaand te bidden voor de afgestorvenen. Leert de Schrift soms niet dat de doden die in de Heere sterven, zalig zijn? (Openb. 14:13). Hoe zouden wij dan nog voor hen mogen bidden?

Weet u wat vals is? Dat uw kerk leert dat er een vagevuur is, waar we nog een tijdlang zouden moeten boeten en branden, vooraleer wij het hemels geluk beërven.

Staat er niet geschreven dat het Bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden?! En zegt Christus niet tot de moordenaar aan het kruis: " H E D E N zult gij met Mij in het paradijs zijn'? Wat zouden wij dan nog in een vagevuur moeten zuchten?

Weet u wat duivels en vals is? Dat de R.-K.Kerk beweert te beschikken over een schat van overvloedige verdiensten van heiligen, die de paus, onder bepaalde voorwaarden in de vorm van aflaten, ter beschikking stelt van de gelovigen en zelfs van de afgestorvenen! Zo'n schatkist van verdiensten is er niet. Het is een uitvinding van mensen! Wij, mensen, kunnen niets verdienen bij God! Zelfs de allerheiligste onder de mensen schiet nog zoveel te kort, dat hij moet smeken en bidden om de genade en vergeving van zonden in Jezus Christus! De hemel kan niet worden gekocht of verdiend. Hij wordt geschonken, om niet! Zo leert de Schrift.

Weet u wat duivels en vals is? Dat de paus beweert dat hij de baas in de kerk is en dat hij zich noemt de opvolger van Petrus, de stedehouder van Christus en zich bovendien ook nog onfeilbaar waant in zijn leerstellige uitspraken! Dit is in strijd met de leer van Christus, die zegt dat wij allen 'broeders' zijn en dat er niemand onder ons 'meester' zal zijn. Er is maar één Meester: Jezus Christus!

Weet u wat duivels en vals is? Dat de priester de macht zou hebben zonden te vergeven. Alleen God kan zonden vergeven. Zo leert de Schrift. De kerk - en dat zijn alle gelovigen, niet alleen de priesters - kan alleen de vergiffenis van zonden prediken!

Weet u wat duivels en vals is? De leer van uw kerk dat Christus onder de gedaanten van brood en wijn in de mis lichamelijk tegenwoordig is, en Zichzelf door de handen van de priesters op het altaar offert aan God.

Het offer van Jezus Christus op het kruis was eens en voor altijd volkomen om de zonden van alle mensen uit te delgen. Dat mag en dat kan niet meer worden herhaald! Zo leert de Schrift!

Weet u wat vals is? Dat Maria - die ook de protestanten als de moeder van Jezus Christus eren - onze middelares zou zijn.

De Schrift zegt nadrukkelijk dat er maar één Middelaar is tussen God en de mensen: Jezus Christus! En heeft Petrus niet duidelijk geleerd: Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden?

Weet u wat duivels en vals is? Dat vele huizen en kerken worden versierd met houten of plaasteren (gipsen) beelden van Christus, Maria of een of andere heilige; dat velen daarvoor knielen, er gebeden voor opzeggen, er kaarsen en lampen voor branden. God verbiedt dit uitdrukkelijk in Zijn 10 geboden. Leest u ze maar na in de Bijbel.

Dit zijn enkele valse leerstellingen van de R.-K.Kerk. Het zijn ketterijen, die door uw kerk worden geleerd en verspreid, ofschoon ze lijnrecht ingaan tegen wat God Zelf in de Schrift leert.

Waarde Heer, mag ik u uitnodigen om uw leer te toetsen aan de Schrift? De Schrift is het waarachtige Woord van God. Een kracht Gods tot zaligheid. De vaste norm voor geloof en leven. Vertrouw u toe aan dit Woord Gods. U mag dan deel krijgen aan de zaligheid en heerlijkheid in Christus Jezus.

Van de studenten-pastor uit Kortrijk (W.-Vl.) ontvingen wij dit positieve geluid:

Geachte,

Maanden geleden ontving ik 'De Stem van de goede Herder'! Veel van wat u schrijft is juist!!! Maar ik blijf gefascineerd waarom u zich bekeerde tot het protestantisme?

Voor mij is de paus ook niet onfeilbaar, is de mis geen offer… Ik ben voor het vrij onderzoek… maar wil geen protestant worden.

Ik waardeer hun geloof even sterk, maar zie niet in waarom mij te bekeren. Misschien brengt uw boek 'Waarom ik niet meer rooms-katholiek ben' enig licht. Wil je het mij opsturen? In elk geval wens ik je een blijvend diep geloof en overtuiging.

Ik heb hem enkele brochures en een paar boekjes toegestuurd, met de verzekering van mijn gebed.

Wilt u mee bidden opdat deze zoekende ziel Jezus Christus mag kennen als Borg en Zaligmaker? De Heere geve het!

T.VANHUYSSE

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Duivels en vals

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's