IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

OVERGANGEN ROME-REFORMATIE VAN PRIESTERS EN PREDIKANTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVERGANGEN ROME-REFORMATIE VAN PRIESTERS EN PREDIKANTEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het (conservatief rooms) Katholiek Nieuwsblad publiceerde in zijn editie van 16 okt. 1990 een interview dat Marieke van den Berg met mij had en dat bijna een halve pagina besloeg.

Ik heb veel waardering voor de moed van het KN dat dit interview met een ex-priester plaatste. Mijn getuigenis aangaande Christus werd er heel goed in weergegeven.

Wel kleefden er een paar schoonheidsfoutjes aan dat interview. Ik werd daarin een antipapist genoemd. Maar iemand die uit volle overtuiging de leerstellingen van Rome afwijst, is daardoor toch nog geen antipapist?

Als inleiding op het interview schreef de redaktie: "We horen met een zekere regelmaat van predikanten die katholiek worden. Omgekeerd komt ook voor, maar veel minder".

Blijkbaar achtte de redaktie het aantal overgangen van voorgangers van belang in het interconfessionele gesprek. (Wij zijn van oordeel dat die overgangen bij de waarheidsvraag geen enkel gewicht in de schaal mogen leggen. Volgens ons wegen slechts de argumenten uit de Bijbel).

Desondanks leek het mij voor de lezers van IRS interessant om iets meer te horen over cijfers van overgangen, voorzover die ons bekend zijn.

Wat betreft Nederland weten wij dat, in de voorbije 40 jaar, de predikanten H.B. Visser, J. Loos, H. v.d. Linde en nu M. Los en J.H.van Leeuwen naar de R.-K. Kerk zijn overgegaan.

Daartegenover hebben wij de volgende priesters die overgingen naar de Reformatie, persoonlijk gekend: Ds. G.L.I. Stockmann (Ned. Herv.), ds. J. A. v.d. Velden (ger. vrijgem.), ds. G.M. A. Hendriksen (ger.), ds. P. Doeswijck (baptist in de VS), J. Rijkers (ger.), J. Dijkman (pinkstergem.), W.A. Kuin (eerst pinkstergem., thans buitenkerkelijk), ev. H. Smithuis (Ev. Gemeente België), ds. H.J. Hegger (Ned. herv.). De verhouding dominees naar Rome - priesters naar de Reformatie is dus in Nederland 5 - 9.

Wat Vlaams België betreft hebben wij nooit gehoord van een predikant die overging naar de R.-K. Kerk. We hebben echter zelf de volgende ex-priesters gekend: Ds. A. Lauwers (ger.), Ds. G. Verlot (meth.), ds. J. de Savignac (BZK), ds. C.L.A.M. van Puyvelde (ger.), ds. M.V.J. de Craene (ger.), M. De Berdt, A. De Berdt (broers, beiden Chr. Ref. Church), J. Frocheur (Chr. Ref.Church), J. Verswijfel (eerst BEZ, thans buitenkerkelijk) en ev. T. Vanhuysse Ev. Gemeente. De verhouding in België is dus: dominees overgegaan naar Rome 0 - priesters overgegaan naar de Reformatie 10.

Wat andere landen betreft, onze stichting heeft vanaf 1958 ongeveer 160 ex-priesters (daarnaast nog een twintigtal kloosterbroeders en -zusters) financieel bijgestaan, waarvan de meesten overgingen naar een kerk van de Reformatie.

(Vanzelfsprekend hebben wij nooit, ook niet bedekt, aan hen te kennen gegeven dat wij als een soort tegenprestatie van hen zouden verwachten dat zij zich bij een protestantse kerk zouden aansluiten).

Verder heb ik een aantal buitenlandse priesters gekend, die niet door IRS geholpen zijn, waaronder vier van de V.S. en drie in Canada, 15 in Duitsland, 7 in Frankrijk.

Misschien heeft het KN gedacht aan de vele overgangen van anglikaanse predikanten naar Rome. Maar ik beschouw de (hoogkerkelijke) Anglikaanse Kerk niet als een kerk van de Reformatie, maar als eenzelfde kerk als Rome, met slechts dit verschil dat deze kerk geen paus heeft. Dan liggen overgangen naar de R.-K. Kerk voor de hand.

Wel is het waar dat de indruk wordt gewekt dat de overgangen naar Rome veel talrijker zijn dan de overgangen naar de Reformatie. Dat komt omdat een overgang van een predikant naar de R.-K. Kerk veel meer in de publiciteit komt dan een overgang van een priester naar de Reformatie. Wanneer een ex- predikant bovendien van de paus het verlof krijgt om priester gewijd te worden en om desondanks als gehuwde zijn ambt uit te oefenen, haalt hij zelfs de wereldpers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

OVERGANGEN ROME-REFORMATIE VAN PRIESTERS EN PREDIKANTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's