IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

TEMPELREINIGING vandaag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TEMPELREINIGING vandaag

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eerlijk

Ik denk dat de eerlijkheid waarmee het geschreven is, een eerste reden is waarom het boekje zozeer meesleept. De auteur probeert nietje sympathie te winnen. Hij praatje op geen enkele wijze naar de mond.

Integendeel. Hij hanteert het vlijmscherpe zwaard van het Woord Gods in onvoorwaardelijke trouw aan de God van Abraham, Izaak en Jakob van Wie hij een gehoorzame dienaar wil zijn.

Hij hanteert het Woord allereerst tegen zichzelf. Dat bemerk je door alles heen. Hij ziet de zonde als een macht ook in zichzelf. Hij hanteert het tegen zijn eigen Ned. Herv. Kerk waartoe hij behoort. Elke verheffing van zijn eigen kerk boven de andere kerken is hem vreemd.

Hij hanteert het ook tegen de eigen richting nl. de bevindelijke waartoe hij zich rekent. Hij hanteert het naar links èn naar rechts. En hij begint bij de rechtse christenen.

Trekt zijn eerlijkheid aan het kortste eind?

We zeggen wel: Eerlijk duurt het langst, maar op korte termijn kan de eerlijke mens aan zijn oprechtheid te gronde gaan.

Dat zien we in de geschiedenis van de profeten en vooral in het verhaal van de grote Profeet, Jezus Christus. Het lot van de profeten is steeds geweest dat ze gesmaad, vervolgd en gestenigd werden. De grote Profeet werd zelfs aan het kruis geslagen en moest er de slavendood sterven.

Ik vroeg mij af: Zal dat lot ook een beetje aan ds. den Admirant beschoren zijn? Zal het boek in rechtse, bevindelijke kringen misschien gekraakt worden, omdat het de vinger legt bij de zere plek, omdat het onverbloemd de waarheid van Gods Woord zegt over het farizeïsme dat zich ook daar genesteld heeft?

Dat zou ik heel erg vinden. Als dat gebeurt, zou dat voor mij een aanwijzing zijn dat men dan wel de zware mond vol heeft over de doemwaardigheid van de mens, maar de zonde nooit echt in zijn eigen hart heeft gezien.

De twijfel tot deugd verheven

De zonde dat is allereerst "dat zij in Mij niet geloven". Het is juist met de bedoeling om de wereld, ook de vrome wereld, van die zonde te overtuigen, dat de Heilige Geest is gekomen (Joh. 16:9). Den Admirant ontmaskert de zonde van de twijfel, die zowel bij rechts als bij links (bijna) als een deugd wordt geprezen:

"Het is zoals een ontslapen broeder eens sprak: in deze kringen wordt de twijfel verheven tot geloof. Als je maar genoeg met je hoofd naar beneden loopt, en zucht en steunt, word je eerder voor een gelovige gehouden, dan wanneer je eenvoudig. blijmoedig gelooft! Hoevele zielen worden op deze manier van Jezus afgehouden. Het is een klimaat waarin het ongeloof gestijfd, gerechtvaardigd en op allerlei wijzen met zelfbedachte uitdrukkingen gevoed wordt. En het ware, kinderlijke geloof wordt verdacht gemaakt, veroordeeld!" (p. 124).

Materialisme ook bij rechts

Nadat hij de afdwalingen ter linkerzijde heeft gestriemd met het Woord Gods, stelt en beantwoordt hij de vraag: "Is het ter rechterzijde niet veel positiever? Helaas dat lijkt maar zo. Ook daar wordt met de Wet van God handje gelicht. Het materialisme viert hoogtij. Dure kleren, luxe huizen, weelderige vakanties zijn aan de orde van de dag. Er zit heel wat geld bij uiterst rechts! De onwaarachtigheid is groot. Ook de roddel waarmee de naam van een ander te gronde gericht wordt is sterk. Een geest van liefdeloosheid en vooroordeel, van zelfhandhaving en hoogmoed is als een ijzeren muur opgetrokken om velen, die voor oerdegelijk willen doorgaan. Geldt zo niet het verwijt van Jezus: 'Gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel en de barmhartigheid en het geloof (Mat. 23:23)?" (p. 125).

Oproep tot zelfonderzoek

In de rechtse kringen wordt terecht met nadruk gepredikt dat er slechts twee wegen zijn: hel en hemel, zegen en vloek, oordeel en behoud, leven en dood. Maar volgens Den Admirant gaat men in de praktijk er (onbewust) van uit dat er nog een derde weg is. Hij ontleedt:

"De brede weg is dan de weg waarop de goddelozen gaan en waarop de tenten der ijdelheid staan opgesteld. De smalle weg wordt slechts door enkelen bewandeld, aan wie het gegeven is.

Waarop wandelen dan die vele oerdegelijke mensen, met hun oerdegelijke kleding en hun oerdegelijke opvattingen?

Schriftuurlijk gezien wandelen zij 'broederlijk' naast de goddelozen op de brede weg, in de richting van het verderf!

Ondanks hun eigen scholen, van reformatorische snit, ondanks hun 'eigen kringen', hun 'eigen dagblad'. Voor zover zij niet wederom geboren zijn, zijn het 'natuurlijke mensen', waarvan de apostel zegt dat ze de Geest niet hebben (Judas vers 19).

Wees eens eerlijk, u die zo redeneert: heeft u in uw gedachtenwereld uzelf en uw kinderen toch niet ergens tussen de brede weg en de smalle weg der Godzalige kinderen Gods geplaatst? Niet goddeloos, ook niet uzelf iets toeëigenend, of uzelf als verlost en geheiligd en gerechtvaardigd beschouwend, maar ondertussen uzelf toch vleiend met de gedachte dat u 'de aloude waarheid toegedaan bent'?

Is er dan toch een weg om Gode welgevallig te zijn, buiten de Zoon van God om? Is er een andere waarheid dan de vleesgeworden Waarheid, Jezus, de Zoon van God, de Messias?" (p. 84).

Misschien zal iemand reageren: Nu overdrijft hij een beetje! Dat is best mogelijk. Hij houdt daar zelf ook rekening mee (p. 42). Maar als altijd maar de ene zijde naar voren wordt geschoven, dan kan het heel heilzaam zijn. dat ook de andere zijde met klem onder de aandacht wordt gebracht.

Liefde

Je merkt door alles heen de liefde van de schrijver. Liefde tot God die hem in Christus genadig is. Liefde voor Israël, Gods eerste uitverkoren volk. Liefde voor de Gemeente van Christus. Liefde voor de lezers.

Zeker, hij is kritisch, maar vanuit het Woord Gods, en dat is altijd opbouwend. Want als wij de kritiek van het Woord op ons laten inwerken, doet dat wel pijn, maar het is een uitzuiverende pijn. Het Woord wil ons zondige 'ik' wegschroeien van de plaats die het voor zichzelf heeft veroverd, zodat er meer ruimte komt voor het inwonen van de Heere in ons.

Ik denk dat deze liefde de tweede reden is waarom dit boek zozeer boeit, ondanks de gedegen uiteenzettingen die erin voorkomen.

Dankbaarheid

Zelf komt de schrijver uit de rechtervleugel van de gereformeerde gezindte. Met dankbaarheid gedenkt hij de vele zegeningen die hij in de Gereformeerde Gemeente van Vlaardingen heeft ontvangen.

"Zowel aan de gelovige en Godvrezende opvoeding die ik van mijn ouders ontving, als aan de rijke prediking van onze Heere Jezus Christus vanuit de Schriften van Oud-en Nieuw Testament, denk ik met dankbaarheid terug (datzelfde geldt ook voor mijn vrouw). Sterker: ik pluk er dagelijks de gezegende vruchten van!

Ook in het Gemeenteleven was er in jaren een dermate open klimaat, datje er jezelf kon zijn, ook als jongeren. Het zondagsschoolwerk, verenigingsleven en met name ook het evangelisatiewerk hebben vormend gewerkt in mijn leven. Ik heb ervaren dat vierentwintig jaar achtereen eenzelfde liefdevolle, nodigende prediking een Gemeente bouwt" (p. 74).

Daarom is het mijn vurigste wens dat men met openheid wil luisteren naar zijn indringend appèl.

Rijke inhoud

De schrijver heeft als uitgangspunt het boek Maleachi genomen. In het eerste gedeelte, getiteld: "Het herstel van Israël", loopt hij in grote lijnen dit laatste boek van het Oude Testament door.

Hij tekent de plaats onder de volkeren die de Heere voor Israël bestemd heeft alsook de bijzondere plaats van de stam Levi binnen Israël. En hij laat zien hoe ervoor Israël nog een heerlijke toekomst in het nabije verschiet ligt.

Hij laat zien dat de Heere in het boek Maleachi Zich vooral richt tot de priesters, die de voornaamste oorzaak zijn van het toenmalige verval van Israël.

Vandaaruit trekt hij de lijn door naar de voorgangers van de gemeente in onze tijd. Maar zoals u al uit het bovenstaande hebt begrepen, is het voor iedereen van belang om kennis te nemen van de rijke inhoud van dit geschrift.

We wensen het dan ook vele herdrukken toe.

De foto van pag. 4 een vrome Jood bidt bij de klaagmuur, het restant van de eens zo prachtige tempel (Lk. 21:5). Ook de Gemeente van Christus, de tempel van de Heilige Geest, mist de schoonheid en heerlijkheid die Christus voor haar bestemd had.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

TEMPELREINIGING vandaag

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's