IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Want ik ben VERZEKERD (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Want ik ben VERZEKERD (II)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ingeschreven in het Boek des levens

Een ander punt van overeenkomst met verzekeringen in het maatschappelijke leven: Wie tot geloof in Christus is gekomen, wordt voor altijd ingeschreven in het Boek des levens (zie o.a. Openb. 20 : 12).

Na de zonde van de aanbidding van het gouden kalf pleit Mozes: „Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! Doch zo niet, delg mij nu uit het boek dat Gij geschreven hebt" (Ex. 32 : 32).

Wat een ontzettende bede is dat! Het is het bidden van het hart. Het verstand begrijpt het hart vaak niet. Mozes wist als vriend van God natuurlijk wel dat de Heere zo iets nooit zou doen. Maar dit is een uiting van uiterste vertrouwelijkheid, die de Heere hen blijkbaar toestond.

In dat Boek des levens is de naam van de gelovige geschreven met het bloed van Gods eigen Zoon. Daarom kan die naam nooit meer worden uitgewist.

Geen kleine letters

Nog een punt van verschil. Bij een gewone verzekering moet je ook op de kleine letters letten. Anders heb je kans dat je nog bedrogen uitkomt, wanneer je je schadeformulier hebt ingeleverd. Men kan je dan op een van die kleine letters wijzen als een rede, waarom aan uw verzoek om schadevergoeding niet kan worden voldaan.

Bij deze eeuwige-levensverzekering van God zijn er geen kleine letters. Alles is heel eenvoudig, voor iedereen te begrijpen, „Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven" (Joh. 6 : 47).

Helaas zijn er altijd weer vak- en amateurtheologen geweest, die zelf aan de heldere Belofte Gods allerlei kleine letters hebben toegevoegd. Dit en dat moet er volgens hen gebeuren en anders kom je toch nog bij God bedrogen uit. Ze kunnen zich geen voorstelling maken van de oneindige ontferming Gods in Jezus Christus, omdat ze die zelf nooit persoonlijk hebben ondervonden. Ze zijn nooit tot het ootmoedige en blije geloofsvertrouwen in Gods barmhartige liefde gekomen. Desondanks menen zij anderen bang te moeten maken voor kleine letters, die toch nog ergens in de Bijbel zouden staan en die de eenvoudige belofte van God teniet zouden doen.

Uitbeelding van de verzekering

Het is de Heere er blijkbaar alles aan gelegen dat wij Zijn belofte goed zouden begrijpen. Daarom heeft Hij die belofte bovendien willen uitbeelden in tekenen, die een duidelijke taal spreken.

Wanneer God die tekenen doet vieren in het midden van de gemeente van Christus, dan is het alsof Hij de eeuwige verzekeringspolis voor ons ontrolt. Dan spreekt Hij tot ons:

„Zoals u ziet dat dit kind of deze volwassen gelovige zich laat afwassen (Hand. 22 : 16) laat onderdompelen (Rom. 6 : 3-4), zo zeker is het dat ieder die tot geloof in Christus komt, rein wordt gewassen van zijn zonde en één wordt met Christus, de Gestorvene, wat meer is: de Opgewekte". God Zelf nodigt ons dan uit om goed toe te zien en schenkt ons Zijn Geest om die heilige tekenen van de eeuwigelevensverzekering goed te verstaan.

En hetzelfde gebeurt bij het Avondmaal. Dan zegt Christus tot ons: „Neem dit brood en deze wijn. Proef het op uw tong. Haal het naar binnen als voeding voor u. Zo zeker ben Ik u tot geestelijke voeding. Ik wil zelfs helemaal in u binnen treden en één met u worden. Daardoor kunt u nooit meer uit het Boek des levens uitgedelgd worden, want mét u zou ook Ik dan uitgedelgd worden".

En dan nog een laatste verschil. Bij een gewone verzekering gaat alles er zakelijk aan toe. Wanneer de maatschappij u het verzekerde bedrag uitbetaalt, dan is dat niet uit liefde, maar omdat ze daartoe rechtens verplicht zijn. Zouden ze dat weigeren, dan zoudt u hen een proces kunnen aandoen.

Maar de verzekering die God ons aanbiedt, komt puur uit barmhartige liefde voort. We kunnen er geen enkel recht op laten gelden. En God schenkt ons dat eeuwige leven, wanneer wij tot geloof in Christus zijn gekomen, niet omdat het nu eenmaal moet, maar met grote vreugde. „Maar daarin (heb Ik lust) dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft" (Ez. 33 : 11). Zie ook Joh. 3 : 16.

Maar daarom wil de Heere ook dat wij Zijn liefde voortleven. De verlossing heeft een doel nl. dat wij Gods liefde zichtbaar maken in ons eigen leven. „Geschapen in Christus Jezus tot goede werken" (Ef. 2 : 10).

Inderdaad, niet verlost uit goede werken, maar wel tot goede werken.

N.B.: Het feit dat ik hier een vergelijking heb gemaakt met verzekeringen in het maatschappelijke leven, wil natuurlijk niet zeggen dat ik een voorstander van al die verzekeringen zou zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Want ik ben VERZEKERD (II)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's