IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De levende Christus een probleem voor kerken?

Voor mensen met een dogmatische godsdienst kan Jezus Christus een heel probleem worden. Jezus Christus was, toen Hij kwam, ook een probleem voor de godsdienstige gemeenschap die zijn komst predikte! De opvatting over de manier waarop de Messias zou komen, was zo sterk, dat het aanvaarden van Hem, toen Hij eenmaal kwam, korte metten zou hebben gemaakt met die opvatting. Ze moesten de Messias doden, om die opvatting in stand te kunnen houden. Vergeet niet dat Hij tot het zijne kwam, en dat het zijne Hem niet heeft aangenomen.

Nu zijn wij het "Zijne", en de kans bestaat dat ook wij, als de levende Jezus tot ons komt, zullen zeggen: "Het spijt ons, Jezus, maar we hebben uitstekende dogma's en we kunnen het heel goed zonder U". Dat zeggen we natuurlijk niet hardop, maar in vele kerkelijke organisaties is in feite maar weinig ruimte voor Jezus. We hebben alles keurig voor elkaar, en de levende Jezus zou een geweldig probleem betekenen voor een kerk die zich baseert op opvattingen (p. 61-62).

Onder welk verbond leven wij?

Het oude verbond is het geleid worden door voorschriften van buitenaf. Het nieuwe verbond betekent geleid worden door de aansporingen van de Geest binnen in ons. Dat zijn dus twee heel verschillende dingen. Het oude verbond is Romeinen zeven. Het is één doorlopende worsteling: Ik wil wel, maar ik kan niet. Steeds weer probeer ik het, maar steeds weer moet ik zeggen: "Heer, vergeef me dat het met me niet is gelukt; morgen zal ik het weer gaan proberen."

We beginnen vol goede wil op de eerste januari. "Heere nu gaan we echt uw wil doen". We halen het tot de vijfde januari, dan struikelen we weer. We zeggen: "God, wees ons alstublieft genadig!" Ups en downs, ups en downs. Dat is Romeinen zeven ten voeten uit, en dat hoofdstuk sluit dan ook met de woorden: "Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Het nieuwe verbond vinden we in Romeinen acht. De wet van de Geest des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood … zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest" (Romeinen 8 : 2, 1, Statenvertaling).

De letter der wet eist heiligheid, maar de Geest gééft ons die heiligheid. De letter vraagt iets wat wij niet kunnen geven. Van een kale kip kun je geen veren plukken! Van een stenen hart kun je geen heiligheid verwachten. De letter eist. De Geest geeft. De letter zegt: "Ge zult niet kaal zijn!" De Geest zegt: "Hier heb je de veren!" Wee de mens die onder de wet leeft. Hij zal moeten zeggen: "Ik vind het heel erg, maar ik kan niets aan dat kaal-zijn veranderen!"

We moeten onszelf recht op de man af vragen: "Onder welk verbond leef ik nu eigenlijk?" (p. 117-118).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's