IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

GEGREPEN door het Evangelie van de volstrekte genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEGREPEN door het Evangelie van de volstrekte genade

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Evangelie van de volstrekte genade is altijd weer oorzaak van een onzegbaar blije verrassing bij hen, die het voor het eerst begrijpen. Het tilt je volkomen uit boven jezelf. Dan sta je alleen maar te zingen van die grootheid van Gods ontferming, die uitverkiezende liefde, die zo zuiver is, waarbij niets van je zelf aan te pas komt. Dan zie je, hoe inderdaad Jezus Christus een volkomen Verlosser is en hoe je zaligmaking geheel en al het werk is van God zelf. Dan kent je dankbaarheid geen grenzen meer. Ook ds Castillo van Perú ontdekte dit Evangelie en zijn vreugde kunt u beluisteren in de volgende brief.

Senores En la Calle Recta

Trujillo (Perú), 17 - 8 - 74

Países Bajos.

Geliefde Broeders in het geloof van onze Heere Jezus Christus,

Het is een grote voldoening voor mij dat ik mij mag richten tot u, die door de Heere gebruikt wordt om de zuivere leer van Gods volstrekte genade te verbreiden. De verbreiding van deze leer is in onze tijd méér nodig dan ooit te voren, want steeds meer wil men God van Zijn troon wegdringen om de mens ervoor op de plaats te stellen. Volgens mijn diepste overtuiging hebt u in Europa, en hebben wij hier in Amerika de roeping om Gods soevereiniteit te verkondigen, want dat is het hart van de bijbelse boodschap.

Maar ik moet er aan toevoegen: ú beschikt over uitstekende lektuur, waarin deze leer vanuit de Bijbel ontvouwd wordt, maar wij niet, althans ik heb maar heel weinig boeken, die in deze geest geschreven zijn.

Ik ben een baptistenpredikant. Ik heb mijn opleiding gekregen aan het Baptisten Bijbelinstituut van Iquites. Daar hebben ze ons alleen maar het arminianisme (= de leer dat de mens op grond van de daad van zijn geloof vrijwillig tot God kan gaan. H.J.H.) gedoceerd. En er werd van ons verwacht dat wij ook overeenkomstig deze leer zouden preken.

Na ongeveer zes jaar zond de Heere ons in Zijn voorzienigheid een predikant (Valerio Blanco de Cruzco), die enkele boeken had gelezen, waarin de leer van Calvijn over Gods uitverkiezende genade was weergegeven. Van hem kreeg ik de eerste lessen, die mij inleidden in deze diepten van Gods openbaring.

Later nam ook nog een andere baptistenpredikant kontakt met ons op en met z'n drieën begonnen we ook overeenkomstig deze visie Gods Woord te prediken. Het gevolg was dat de baptistenzending, waarmee wij hadden samengewerkt, zich geheel terugtrok van ds. Quizpe en van mij. We kregen geen enkele steun meer. De zendelingen namen alle instrumenten mee, hun piano, hun accordeon, enz. In hun kerkblad 'La Voz Bautista' hebben ze een artikel gepubliceerd, waarin ze aan de andere kerken van Peru mededeelden dat ze geheel met ons gebroken hadden en waarin wij gebrandmerkt werden als 'ketters'. Ze beweerden in dat artikel dat de leer van de volstrekte genade in Jezus Christus gevaarlijk is, omdat daardoor het evangelisch élan gebroken wordt.

Maar de Heere doet alle werk (niet de mens) en daarom heeft Hij ons ook niet in de steek gelaten. De gemeente hier in Trujillo blijft groeien en we hebben bovendien in de omstreken nog zes evangelisatieposten, die door de moedergemeente hier in Trujillo onderhouden worden.

De zegen van de Heere bleek ook daaruit dat ik in het bezit kwam van een exemplaar van En la Calle Recta (Onze Spaanse uitgave. H.J.H.). Ik wil erg graag mij op dat blad abonneren en ook, voorzover voorradig, nog de reeds verschenen nummers ontvangen.

Ik heb ook vernomen dat u boeken publiceert, waarin deze zuivere leer verkondigd wordt, zoals de Institutie van Calvijn, de Heidelbergse Katechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, enz.

Ik zou u wel geld willen zenden om die boeken te betalen, maar we kunnen dat niet om redenen, die de Heere weet. Maar ik kan u wel andere dingen zenden behalve geld zoals: enkele typische produkten van Perú, postzegels of wat u maar hebben wilt. Ik wil dan proberen om zoveel te zenden als nodig is om de rekening van de boeken te betalen. Ik weet dat ik veel van u vraag, maar geloof me, het is mijn honger naar deze heerlijke waarheid, die de reden is, waarom ik u lastig val.

Uw broeder in de Heere:

ONS KOMMENTAAR:

1. We kunnen deze broeder zo goed begrijpen. Wanneer je eenmaal door deze leer gegrepen bent, dan wordt je hele visie op Gods Woord nieuw. Dan ga je pas goed begrijpen wat genade is. Dan kun je je dankbaarheid gewoonweg niet op. Dan ga je ook pas echt iets begrijpen van wat God is: de Eeuwige, de Volstrekte, de Soevereine, de Genadige.

Helaas wordt deze openbaring van wie God Zelf is, met name de leer van Zijn uitverkiezende liefde, menigmaal verkondigd als een soort filosofie, die weinig verschilt van de fatalistische leer van de Islam. In sommige kringen ligt de leer van de praedestinatie als een sombere wolk boven het volk Gods. Er zijn predikanten, die de indruk maken er plezier in te scheppen om elk sprankeitje van licht en vreugde buiten de kerkdeuren te houden, en dat ondanks het feit dat Paulus vooral in de brief aan de Filippensen de lezers voortdurend oproept tot de blijdschap: „Verblijdt u in de Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u" (4:4) en ondanks deze uitspraak van Petrus: „in Dewelke gij .. u verheugo met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde" (1 Petr. 1:8).

En dan is het te begrijpen dat buitenstaanders met afgrijzen vervuld worden, wanneer ze horen van deze „lugubere leer van de praedestinatie". Maar ze hebben dan alleen maar kennis gemaakt met een volkomen vertekening van deze bijbelse leer.

2. U ziet dat het verschil tussen kinderdopers of alleen-maar volwassen-dopers veel en veel geringer is dan het verschil tussen arminiaanse en calvinistische christenen. Daarom worden de werken van calvinistische baptisten zoals Spurgeon, Philpot en Bunyan nog steeds met veel zegen gelezen door allerlei christenen van de gereformeerde gezindte.

3. Niet ónze stichting In de Rechte Straat geeft die boeken uit, maar dat gebeurt door het Spanje-comité van de vrijgemaakte kerk (buiten verband) van Rijswijk (Z.-H.) Zij die dit werk willen steunen, kunnen dat doen via ons gironummer 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met vermelding: voor de lektuurverspreiding van het Spanje-comité.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

GEGREPEN door het Evangelie van de volstrekte genade

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1974

In de Rechte Straat | 32 Pagina's