IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Verlichte ogen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlichte ogen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Ef. 1:17, 18 zegt Paulus dat hij niet ophoudt te bidden, „opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis, namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke de hoop is van Zijn roeping en welke de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen".

N.B. In het Grieks staat: „uws harten" (kardias).

Wat een rijke inhoud heeft dat gebed! Laten ook wij de verhoring daarvan telkens bepleiten voor onszelf en voor al Gods kinderen. Wij hebben dat zo nodig. Zonder die verlichte ogen merken we de gelegenheden voor Gods Koninkrijk niet op.

Het bestuur van onze stichting was daarom zo blij dat vanuit de konferentie van ex-priesters in Italië zoveel waardevolle suggesties naar voren zijn gekomen. U kunt daarover elders in ons blad lezen. Deze broeders spraken vanuit een grote bewogenheid voor de massa die in nood verkeert. Zij verstonden de oproep: „Grijpt ze uit het vuur" (Judas 22). De Heere had de liefde voor Zijn Koninkrijk in hun harten gelegd en die liefde inspireerde hen tot allerlei plannen.

Ja, dan werk je niet krampachtig. Dan zet je jezelf wél in voor de strijd tot het uiterste (Judas 3), maar diep in je ziel is er dan toch altijd weer die rust: Het gaat niet om mij, maar om Gods Koninkrijk. En eigenlijk is de overwinning al bevochten, vóórdat ik de wapenen ter hand neem. De slag is reeds gewonnen door Christus.

Overigens blijft dat toch een zeer inspannende strijd die heel onze energie opeist, „want we hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, van de duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht" (Ef. 6:12).

Maar terwijl aan de oppervlakte van onze ziel het krijgsrumoer weerklinkt, blijven wij in de diepte van onze ziel verzonken in Zijn rust. De Heere „geeft het Zijn beminde als in de slaap" (ps. 127:2). „Immers is mijn ziel stil tot God; van Hem is mijn heil" (ps. 62:2).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1971

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Verlichte ogen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1971

In de Rechte Straat | 32 Pagina's