IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

BISSCHOPPEN IN IERLAND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BISSCHOPPEN IN IERLAND

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heeft Christus onze zonden NIET uitgeboet?

In Dublin stond adhter in de kerken de „Lenten regulations 1968" (vastenreglement) aangeplakt. Wat mij daarbij vooral opviel, was een uitspraak over een bepaalde zonde op sexueel gebied, waarvan de aartsbisschop John Carles van Dublin zegt: „This sin is a very grave offence against God, and sooner or later must be expiated" (Deze zonde is een zeer ernstige belediging jegens God en moet vroeg of laat worden uitgeboet.) Heeft deze aartsbisschop dan niet in de Bijbel gelezen, dat wij onze zonden nooit, dus noch vroeg noch laat, kunnen uitboeten? De uitboeting die wij aan God zouden willen aanbieden, kan door God niet aanvaard worden, omdat daar altijd iets van onze zelfzucht aan kleeft. Onze goede werken zitten steeds vermengd met bijbedoelingen. En God kan slechts het volmaakte aanvaarden.

En van de andere kant: heeft hij dan niet in de Bijbel gelezen, dat Jezuis Christus de volmaakte uitboeting voor al onze zonden heeft verricht door Zijn offer aan bet kruis? - en dat wij die boete van Christus deelachtig worden enkel langs de weg van ootmoedige gelovige aanvaarding, zodat wij in Hem zeker mogen zijn van de vergeving van onze schulden?

Bisschoppen in de keuken

Ik las ook het vastenreglement van de bisschop van Belfast, William, die, evenals de aartsbisschop van Dublin precies aangaf wat de rooms-katholieken wél en niet mogen eten gedurende de vasten. Hij schrijft:

„De wet van het vasten schrijft voor dat men op een vastendag slechts één volle maaltijd neemt, maar men mag wel een gedeeltelijke maaltijd 's morgens en 's avonds gebruiken. Voor deze morgen- en avondmaaltijd mag men tesamen een gewicht van ongeveer 12 (engelse) ons verorberen, - als iemand echter zwaar werk te verrichten heeft, dan mag hij tot 18 ons gaan.

Er geldt geen enkele beperkende bepaling noch in de kwaliteit noch in de kwantiteit voor de éne volle maaltijd. Wat de morgen- en avondmaaltijden betreft, men mag eten wat men wil, echter geen vlees. Men mag dus wel een ei gebruiken en verder boter, kaas, melk, vis, fruit, brood en havermout. De wet van de onthouding verbiedt het gebruik van vlees, maar niet het gebruik van boter, melk, kaas, eieren, vis of soep of bouillon van vlees. De produkien van vlees, zoals spek, vleesnat en vet, mogen gebruikt worden om het eten smeuïg te maken."

Moeten wij schaap-achtig worden?

In zijn vastenbrief schrijft de bisschop van Belfast (eigenlijk van Down and Connor): „Dogma's worden in twijfel getrokken, het gezag van de (r.k.) Kerk wordt bekritiseerd, er is openlijk verzet tegen de wetten van de Kerk. En dat alles begint ook door te dringen in Ierland". En zijn antwoord daarop is: „Neen, dat mag niet, want Christus heeft gezegd dat wij moeten worden als kinderen en als schapen tegenover de herder. Dat moet onze houding zijn tegenover de kerk."

Ons antwoord daarop: Jezus heeft daarmee beslist niet bedoeld, dat wij schaapachtige wezens zouden moeten worden en evenmin dat de kerk ons als kinderen mag behandelen en zelfs precies ons mag voorschrijven wat we wél en wat we niet eten mogen. Maar wat Jezus dan wél bedoelt? Ik wil proberen duidelijk te maken hoe wij dat zien.

Zij lagen er wakker van

Jezus vraagt dat wij volledig op Hem vertrouwen. Hij moet onze enige verwachting worden. Deze Ihoudling tegenover Hem vergelijkt Hij met de houding van een kind tegenover zijn ouders. Het jonge kind hangt geheel af van zijn vader en moeder. Het ziet naar hen op, het weet zich veilig bij hen.

Jezus verkondigde dat men op dezelfde mander geheel op Hem moet bouwen. Denk u eens in wat deze prediking betekende voor al die gewichtige heren van het sanhedrin, voor de Schriftgeleerden en de farizeeën. Ze waren gewend om over het volk te heersen, om geëerd te worden als de meerderen. Ze hadden zware studies achter de rug, dure diploma's in hun zak. En dan komt daar die man uit het verachte Nazareth - van heel geringe komaf, zijn vader was maar een 26 timmerman en die zegt dat ze zich geheel aan Hem moeten toevertrouwen. Vresélijk moet dat voor hen geweest zijn, een volledige innerlijke revolutie. Die Jezus eist een totale verloochening van henzelf, van hun verleden, van hun studies, hun plichtsbesef, hun carrière.

Ik hoor ze al grommen: Ja maar, dat kan toch niet en dat mag niet! Je mag toch niet volkomen op een ander mens gaan bouwen! Dat zou afgoderij zijn Alleen God mag zo het middelpunt van het leven zijn. Die Jezus lastert God. Hij wil in Gods plaats gaan staan. En toch zullen ze er nachten van hebben wakker gelegen, want die wonderen hoe moeten ze die verklaren? God moet toch wel heel bijzonder met die Jezus zijn. Hoe kan Hij anders zulke tekenen verrichten! En bovendien Zijn prediking: Hij brengt toch steeds alle eer toe aan de Vader in de hemelen. Dat zou de duivel nooit doen.

Ze zullen op den duur tot een keuze moeten komen: sommigen vóór Chris^ tus, zoals Nicodemus, anderen tegen het Licht, zondigend tegen de Heilige Geest. Vreselijk!

Radikale ommekeer

Begrijpt u nu wat Jezus bedoeld moet hebben, toen Hij zei: Als ge niet wordt als de kin-deren, kunt ge het Koninkrijk Gods niet binnen gaan? Als Jezus oproept tot bekering, dan bedoelt Elij deze totale ommekeer in het denken (metanoia), deze radikale verandering van levensrichting (epistrophe). Dat is ook de diepe zin van het geloof in Hem. Dat geloof grijpt ons zo diep aan, .dat we er een ander mens door worden, een nieuwe schepping, wedergeboren tot een levende hoop, tot een onverderfelijke, onbevlekkelijke en on verwelkelijke erfenis (1 Petr. 1:3-4). Lezer, wie u ook bent, paus, bisschop, dominee, rabbijn, professor in de theologie of Schriftgeleerde, u moet allen wedergeboren worden. U moet al die titels, die diploma's, die gewichtige funkties, die staat van dienst, dat aanzien bij de mensen, die godsdienstigheid en noem maar op, als niets achten voor God. U moet alleen op Jezus bouwen, alles alleen van Hem verwachten, wtarden als een kind. U moet u bekeren en geloven en aldus het eeuwige leven ontvangen uit genade alleen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

BISSCHOPPEN IN IERLAND

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's