IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DAT GEWAUWEL VAN DIE PROFFEN!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DAT GEWAUWEL VAN DIE PROFFEN!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„U raakt tenslotte nog met uzelf in de knoop. Nu zit u weer met die proffen in uw maag. U moet dat niet doen. Laat die valse profeten maar kletsen. Hun gewauwel is van generlei waarde en het papier van de I.R.S. is veel te kostbaar. Het kan beter gebruikt worden, nl. voor Schriftuurlijke profetie. Laat uw verlangen naar de Heiland eens stralen, het verlangen naar Zijn komst voor de gemeente. Verwek ze eens tot jaloersheid, zoals Paulus in Kom. 11, waarin hij zegt: „ . . . opdat ik er nog enigen uit hen behouden mocht". Denk hier eens rustig over na, broeder. Laat niet uw geleerdheid en kennis van zaken u parten gaan spelen. Daar bereikt u niets, maar dan ook niets mee. Laat toch die Kuitert zwammen. Het snijdt immers geen hout. Belangrijker is Gods getuigenis, dat eeuwig zeker is . . . . en aan dwazen wijsheid leert." 's Gravenmoer

Ons kommentaar:

Dat is lekkere gespierde taal. Met de vuist op tafel en toch voel je er een hart van goud achter....... en een grote liefde tot onze Heiland.

Broeder, ook ik zou graag met u in de tenten wonen op de berg der verheerlijking. Alleen maar schouwend naar de glanzende gestalte van de Heiland, de weerspiegeling van de majesteit des Vaders, het evenbeeld van de eeuwige God, Licht uit Licht. Wat is er zaliger dan dit licht altijd weer tot je te drinken met volle gulzige teugen; te drinken van dit levende water van de genade en de liefde, zonder ooit dorst te krijgen en toch ook zonder ooit verzadigd te worden; te rusten in die trouw van je Verlosser, gereinigd door Zijn bloed, verzoend met de Vader, doorgloeid van Gods Geest.

Ook Jezus trok Zich dikwijls terug in de bergen om gemeenschap te oefenen met Zijn hemelse Vader. "Wat een heilige uren van gebed moeten dat geweest zijn: Zijn lichaam was waarlijk ten volle tempel van de Heilige Geest. In die tempel ruisten de psalmen met hemels timbre, klonken de onuitsprekelijke verzuchtingen van de Heilige Geest, wijd, zuiver, diep en vol. Maar Jezus daalde altijd weer af in dit dal van tranen. Hij werd in alles aan ons gelijk, uitgenomen de zonde. Hij deelde ons leed. „Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn; maar heeft Zichzelve vernederd, gehoorzaam geworden tot de dood, ja tot de dood des kruises" (Fil. 2:6-8).

U haalt Paulus aan, maar juist Paulus is voortdurend in polemiek met de farizeën met de mensen die beweren dat je de hemel moet verdienen op grond van de goede werken. Paulus moet daar ook wel moe van geworden zijn. Ik meen dat te beluisteren in de tweede brief aan Timotheüs: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop beëndigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid". „In mijn eerste verantwoording is niemand bij mij geweest, maar zij hebben mij allen verlaten. Het worde hun niet toegerekend. Maar de Here heeft mij bijgestaan en 'heeft mij bekrachtigd" (2 Tim. 4:7-8, 16-17).

En ook de lieflijke Johannes waarschuwt telkens weer in zijn brieven tegen valse broeders, tegen de anti-christenen, tegen, tegen . . , omdat hij de gemeenschap met de Vader en de Zoon en de Heilige Geest verkondigt, wandelende in het licht.

Laat ik u eerlijk zeggen, dat ik grote moeite heb gehad om de mystieke vorm van gebed, waarin ik was ingegroeid vooral in de laatste jaren van mijn verblijf in het klooster, te kunnen prijsgeven. De prediking binnen het protestantisme, vooral binnen het calvinisme, richt zich helemaal niet op een God, in wie wij schouwend zouden moeten (mogen) wegzinken, maar op een God die heils-handelend optreedt en die ons in Zijn dienst wil gebruiken. Ik heb dat in het begin niet willen aanvaarden; het was alsof mij daardoor een stukje heerlijkheid werd ontnomen, de traan van de vreugde in de ontmoeting met mijn God, terwijl ik de zoom van Zijn kleed mocht kussen.

En toch geloof ik, dat de Bijbel ons die heils-handelende God verkondigt en niet een God als voorwerp van aanbiddende genieting. Dat is voor later. Zeker, we mogen ook nu al iets daarvan smaken en in elk geval moet de ondertoon van ons bidden altijd de aanbidding zijn, de lofzang om zijn grote heerlijkheid.

Ik ben een beetje afgedwaald, maar in een levendig gesprek - zoals ook wij in ons blad met elkaar willen voeren - is dat heel gewoon. Ik kom dus weer terug op de proffen.

In dit dal van tranen treffen wij allerlei moeilijkheden aan, moeilijkheden vioor het hart, verdriet in allerlei vormen; moeilijkheden voor het verstand. De goede Herder, Jezus, had oog voor al die moeilijkheden. Hij wist om te gaan met de bonkige vissers van het meer van Galilea, maar voerde ook een nachtelijk gesprek met Nicodemus, „de" leraar van Israël Een professor in de theologie heeft Dot opdracht om zich te verdiepen in allerlei problemen, waarmee wetenschapsmensen worstelen. Hij moet deze mensen opzoeken, zoals Jezus ook het verloren schaap opzocht in de wildernis. Zo zijn er schapen die eigenlijk tot de schaapsstal van Christus behoren omdat ze er van eeuwigheid toe geroepen en uitverkoren zijn, maar die nog verstrikt zijn in allerlei drogredenen. Dat is een moeizaam werk, zoals het ook voor een zendeling uitputtend kan zijn om heidenen te bereiken met de heilsboodschap van Christus. Maar ieder op zijn manier. We hebben allen onze eigen roeping.

Ik kan me voorstellen dat iemand zucht: Waar maken die lui zich toch druk over. Het is toch allemaal zo eenvoudig. Zeker, het Evangelie is in zichzelf heel eenvoudig. Het is een radikale boodschap tot bekering en leven uit genade. Maar nogmaals: wij mensen zijn toch zo gebonden; op allerlei manieren. We hebben allen onze kleinzieligheden, waarvan de ander zegt: Waar maakt hij zich toch druk over - maar voor ons persoonlijk kan dat heel zwaar wegen en we kunnen er soms zo moeilijk overheen komen.

Laten we geduld met elkander hebben, zoals ook de Here, de goede Herder, altijd weer geduld heeft met ieder van ons.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DAT GEWAUWEL VAN DIE PROFFEN!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's