IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Bonisa

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bonisa

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„BONISA, een kind uit donker Afrika", mevr. M. A. Mijnders—van Woerden, ƒ 5,90, 168 blz. uitg. De Banier, Utrecht.

In het voorjaar van 1964 bezocht de schrijfster verschillende zendingsposten in Afrika. Bijgestaan door de Europese en Afrikaanse zendelingen heeft zij het zendingswerk zeer van nabij gadegeslagen en er in meegeleefd. Zij bezocht de hutten en kralen van de inlanders in de donkere oerwouden, waar in de tropische nachten de geluiden van de wilde dieren klonken. Zij sprak met de inlanders en luisterde naar hun vertellingen bij het houtvuur. Uit deze gesprekken en belevenissen is bij haar een verhaal gegroeid, dat zij neergelegd heeft in dit boek. We zien in dit boek de binding van deze primitieven aan allerlei bijgeloof. De demonische angsten beheersen hun levens. De zending tracht deze duisternis te verdrijven door de verkondiging van Jezus Christus, het Licht der wereld. Dit boek is dan ook zeer geschikt om de liefde voor de zending bij onze jongeren aan te kweken.

Zeer duidelijk wordt de binding beschreven aan allerlei heidense voorwerpen, met name aan de amulet:

De amulet

MaRunda's bevende handen maken de amulet ketting van Bonisa's hals los. Dof tikken de kralen tegen elkaar als de ketting in haar rimpelige hand glijdt. De oude vrouw staat op; Bonisa volgt haar zwijgend.

Even nog ligt de amulet van de witte en rode kralen op MaRunda's geopende hand, dan buigt de oude christin voorover en laat de ketting in het houtvuur vallen. Bonisa kijkt ernaar, ze ziet boe de rode gloed van uitdovend vuur zich opnieuw vormt tot kleine vlammen.

De rode vuurtongen tasten langs de houten kralen en omsluiten de amulet in hun verterende gloed.

In enkele ogenblikken is de amulet verkoold tot vormloze zwarte as.

De hcfdc voor haar amulet is deze avond gestorven en de liefde van de grote Herder vervult baar nu helemaal.

Mijn rozenkrans in Rio

Dat deed mij denken aan mijn eigen rozenkrans, die ik in de haven van Rio de Janeiro liet vallen. Het was of een stuk van mijn verleden met die rozenkrans weggleed in de zee. Allerlei donkere verhalen over mensen, die gestraft werden door God omdat ze gespot hadden met de rozenkrans, kwamen op dat moment even boven de oppervlakte van mijn onderbewustzijn. Slechts vanuit mijn volstrekte geestelijke overtuiging, dat Jezus Christus mijn enige en volkomen Zaligmaker is, en dat wij op niets en op niemand buiten Hem ons vertrouwen mogen stellen, kon ik de rust van mijn ziel bewaren. Sindsdien kon ik beter begrijpen, waarom de profeten, waarom de Bijbel, zo fel elke vorm van beeldenverering veroordeelt. Want langs de weg van al die voorwerpen, van al dat zichtbare en tastbare, worden wij in ons gevoelsleven gebonden aan een menselijke religie, worden wij tot slaaf gemaakt van mensen en menselijke instellingen. En vervolgens ontstelen wij God een stukje van de religieuze liefde van ons hart, waarop Hij alleen recht heeft. Daarom wordt ook de beeldenverering in de Bijbel hoererij en echtbreuk genoemd.

Wanneer een man zijn hart geeft aan een vrouw, waarmee hij trouwt, dan bedrijft hij geen diefstal tegenover God, wan de liefde tussen man en vrouw is van een andere orde, is geen religieuze liefde.

„Gij zult u geen gesneden beelden maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die mij haten" (Ex. 20:4-6).

De foto op de voorpagina

is genomen tijdens de zaligverklaring van Giacomo Berthieu, een pater jezuiet, 20 okt. 1965. Boven het altaar in de stralenkrans een schilderij van pater Berthieu. Een proces van heiligverklaring kost honderdduizend guldens. Het afhuren van de Sint Pieter voor een zalig- of heiligverklaring vergt reeds ƒ 60.000,—. En dat alles om een mens te verheerlijken, die uit zijn doemwaardigheid verlost moest worden door het Bloed van Gods Zoon. Zie verder ons artikel: „Kan Bach worden heilig verklaard?" op bl. 9.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bonisa

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's