IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

BRIEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEVEN

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reaktie van een r.k. abonnee

Naar aanleiding van het artikel „Hoe kan dat" in de rechte straat nr. 7-8, wilde ik hierover het navolgende kommentaar geven:

Het zal menig R.K. de laatste jaren zijn opgevallen dat er in de R.K. gezinnen, meer speciaal in de jongere R.K gezinnen, een ware beeldenstorm heeft plaats gehad

Vele R.K. zijn er toe overgegaan de in hun huizen aanwezige heelden van heiligen te verwijderen, terwijl vele jonge mensen er zelfs niet meer aan denken dergelijke beelden aan te schaffen.

Het enige wat men bij hen wèl aantreft, is het zogenaamde kruisbeeld waardoor men er aan wordt herinnerd, dat Jezus Christus voor onze zonden aan het kruishout is gestorven.

Bij mij thuis treft u geen heiligenbeelden aan en ik denk er ook niet aan dergelijke beelden aan te schaffen.

Ben ik dan ongelovig geworden, of doe ik er niets meer aan?

Zeer zeker, reken ik mij tot de gelovige Christenen.

Ik ben er in geweten van overtuigd dat JEZUS CHRISTUS ALLEEN ons mensen uit onze zondeschuld verlost heeft. Hij is voor ons de dood ingegaan om ons te verlossen van de eeuwige ondergang.

Waarom zou ik mij tot de heiligen wenden teneinde mij via hen tot Jezus te wenden. Ik persoonlijk geloof dat wij Jezus Christus daarmede beledigen. Immers, ook de heiligen waren zondige mensen die slechts door genade behouden zijn geworden. Zij allen waren afhankelijk van de verdiensten van Jezus Christus. Wanneer ik nu mijn bijbel lees, dan zie ik dat Jezus zelve ons leert dat wij ons tot God moeten wenden door hem.

Hij leert ons niet tot de heiligen te gaan, doch noemt zich zelf door te zeggen: „Niemand komt tot de Vader dan door mij".

Ik geloof dat vele R.K. tot dezelfde overtuiging zouden komen wanneer zij de moeite namen om in de bijbel het woord van God te lezen.

Men maakt zich zorg om allerlei dingen. Is dit dan geen levensbelang?

Ik voor mij zou zeggen dat een ieder die nog echt gelooft in God en Jezus Christus de morele plicht heeft zich in de bijbel te verdiepen omdat hij de weg zal vinden naar hem, die gezegd heeft: „Ik ben de weg, de waarheid en het leven". Laten wij, die allen zondaars zijn, de tijd benutten en zelf onderzoeken wat ons tot heil strekt. Ik besluit met te zeggen: „Een naam is onze hope".

Die naam is voor mij Jezus Christus, de Zoon van God, in wien wij de genade bezitten, de vergeving der zonden en het eeuwige leven.

Moge de R.K. lezer voortaan rechtstreeks tot Jezus gaan.

(Naam en mijn adres zijn de redaktie bekend.)

Reaktie van een ex-r. katholieke

Mijnheer de Roode,

Ik vind het heerlijk uit r.k. kringen gedurfde klanken te horen, waarin de uitwassen van allerlei r.k. devoties worden bestreden.

Ik ben goed en streng r.k. opgevoed, doch al heel jong (14 jaar) verzette ik mij tegen vele praktijken van de r.k. kerk. Ik verzette mij tegen mijn kerk vanwege haar vertoon van macht, haar immense rijkdom, haar dreigen met hellestraffen en vervloekingen, dingen waardoor menige bange en zwakke mens geïntimideerd wordt. Ik heb de oorlog doorgemaakt, waarin wij zagen hoe een volk door massapsychose werd opgezweept, waardoor zelfs de moord op zes miljoen joden werd mogelijk gemaakt en ten uitvoer gebracht. Ik heb door deze oorlog veel geleerd, waarvoor ik God altijd dankbaar zal blijven.

Een van deze lessen, en niet de minste, is wel, dat je in je leven eenmaal kleur moet bekennen, dat je kiezen moet, dat je moet laten zien, aan welke zijde je staat. Kiezen: open en eerlijk en onbevreesd, of je staat aan de zijde van de waarheid of van de leugen.

En ik hèb mogen kiezen, Gods genade bracht mij tot die keuze. Ik koos de zijde van Gods Woord, dat in de beginne was, en dat vlees geworden is tot enige Middelaar tussen God en de mensen in leven en in sterven. Dit vleesgeworden "Woord, dat er was vóór de kerk, vóór de grondvesting der wereld, spreekt, wanneer Het zich in de Schrift openbaart, helemaal niet over al die vreemde dogma's en geboden van de r.k. kerk, helemaal niet over de kerk als een machtsinstituut.

Mijnheer de Roode, ik heb er grote moeite mee om te geloven in de oprechtheid van de oecumenische bedoelingen van de r.k. kerk. Deze z.g. soepelheid en toenadering van de laatste tijd wordt gespeeld om ons, die de rk. kerk afwijzen, in verwarring en onzekerheid te brengen, en om de onrustigen in eigen gelederen aan een zoet lijntje te houden.

Neen, wij moeten, kiezen. Vele grote en dappere mensen hebben eens en voor altijd gekozen, met inzet van hun leven en gestreden voor de vrijheid der kinderen Gods, die Christus voor ons verworven heeft door zijn bloed.

Mijnheer de Roode, ook u, en met u vele anderen in de r.k. kerk die de tegenspraak van de r.k. leer met de Schrift zien, ook u moet kiezen. Doe recht aan Christus. Kies duidelijk voor Hem als de enige Middelaar. "Wij kunnen geen twee heren dienen. Blijven in een kerk die aldus de eer van de enige en volkomen Middelaar Jezus Christus aantast, is een verloochening van Hem. Eenmaal zal Hij ons dan ter verantwoording roepen.

En als wij voor Christus alleen hebben gekozen, dan moeten wij ook getuigen van deze keuze. Wij kunnen dat in de kracht van Gods Geest.

Mijn verweer en getuigenis zijn echter eerlijke en zuivere belevenissen van mijn geloof en dit geloof is een uiting van het vuur dat in mij brandt voor Hem, die mijn kleine onbeduidendheid waardig heeft gekeurd te gloeien in Liefde. En ik ken de belofte, dat Hij dit vuur in mij brandende wil houden en dat ik zo, in leven en in sterven, Hem tot gewin mag behouden.

Ik hoop en bid dat ook u de volle vrede zult vinden in een duidelijke keuze voor Jezus Christus als de enige en volkomen Zaligmaker.

Ik ben maar een simpele huisvrouw. Ik wil en kan geen theologisch betoog of Bijbelvaste apologie geven. Ik schreef slechts uit de volheid van mijn hart en vanuit het verlangen dat ook u dezelfde rust zoudt mogen ontvangen, die door genade' ook mijn deel is geworden.

„Als de doodsengel komt......"

„Uw blad lees ik met belangstelling. Het geeft mij vaak een verklaring over r.k. gewoonten en gebruiken, die mij vroeger aangeleerd werden, zonder het „waarom" duidelijk te vermelden.

Ik ben destijds „cum laude" voor m'n godsdienstexamen geslaagd, maar ik moest toch vaak het antwoord schuldig blijven, wanneer protestantse vrienden, levende kinderen Gods, mij allerlei vragen stelden. Ik begon toen de Bijbel te bestuderen. Ik besprak de vragen met de paters, maar hun hoogdravende, theologische antwoorden bevredigden mij niet eens, hoe zouden ze dan mijn protestantse vrienden kunnen bevredigen?

In het begin las ik in de Bijbel om er toch nog in te vinden dat mijn kerk toch gelijk had. Toen dat niet kon, zocht ik in de Bijbel naar een manier om wat ik in die Bijbel aan vrede en heerlijkheid ontdekt had, te kunnen laten samengaan met mijn katholiek-zijn. Maar ook dat bleek niet mogelijk. Het werd mij duidelijk, dat ik radikaal moest zijn en geen compromis mocht sluiten tussen waarheid en dwaling.

En nu dank ik God elke dag, omdat ik nu zeker mag zijn van mijn eeuwig heil. Wanneer de doodsengel komen zal, op welk tijdstip dat ook zal zijn, en ondanks mijn vele zonden, wanneer de draad van mijn leven door Gods hand zal worden doorgesneden, dan mag ik toch juichen in Gods heil. Want ik ben Zijn kind; ik weet mij gereinigd door het Bloed van Gods Zoor.. Ik zal eenmaal eeuwig zalig zijn. Gode zij dank in Jezus Christus! De vrede Gods zij met u allen."

„Uw aanklacht tegen onze moederkerk......"

„Mag ik eens tot u spreken? Niet tot de professor in de wijsbegeerte richt ik mij; niet tot de gereformeerde dominee, en ook niet tot de gewezen r. katholiek, maar tot een geloofsgenoot die ik ken uit zijn hoeken. (..)

Ik heb uw aanklacht tegen onze moederkerk gelezen en ik heb uw kruisweg vanaf de geboorte tot heden gevolgd zoals u dat hebt beschreven in „Mijn weg naar het Licht". Uw krisis was zwaar. Zou God dat spoorwegongeluk, waar u priesterhulp verleende, ook anders bedoeld hebben?

Waarom zoekt u lotgenoten op uw levensweg en noemt het boek: „Jezus boeide mij"?

Ik heb met u gemediteerd in: „Ik zag Gods heerlijkheid". Af en toe doorsteekt u daarin ons hart met een lans. Ja, ook uw eigen hart. U bent en blijft mijn geloofsgenoot. Onze moederkerk heeft u voortgebracht en haar treft schuld, dat u nu strijdt in een ander kamp. Wij hunkeren zo naar mensen zoals u. Ook indien u als leek mijn geloofsgenoot was gebleven, zou u onze trots geweest zijn. Gaat uw geweten ermee akkoord, dat u het r. katholicisme zo breekt....

UIT MIJN ANTWOORD:

„Hartelijk dank voor uw sympathieke brief.

Ik kan u volkomen begrijpen. U hebt zich van mij een beeld gevormd als van de ex-priester, De Lammenais, van de vorige eeuw, die zich niet wilde onderwerpen, hoewel men, zeker ac'hteraf, erkent dat hij veel reden had om met zijn kerk te breken.

Toch is dit beeld onjuist. Ik strijd niet tegen Rome uit een soort anti-houding. Neen, de reformatorische zienswijze is mijn diepste overtuiging.

Ik zou u willen vragen: Hoe zou ik met zoveel gloed de boodschap van het „behoud door geloof en genade alleen" kunnen verkondigen in mijn laatste boek, als er ergens diep in mij een onrust of onzekerheid lag omtrent de waarheid van het r. katholicisme? Ik meen dat dat psychologisch onmogelijk zou zijn.(..)

De aktie in Halle

De aktie in Halle gaat prachtig. Reeds zijn er zes folders huis aan huis verspreid op een stad van 30.000 inwoners. Daarbij werd drie keer huis aan huis aangebeld. Het resultaat is nu reeds: 300 kontakten met belangstellenden. Reeds kwamen drie studenten tot aanvaarding van Gods vrije genade in Jezus Christus. Op 15 augustus werd de laatste folder verspreid, tegelijk met onze brochure „Kort maar Krachtig". Deze zevende keer trok de fanfare van het Leger des Heils van Vlaardingen mee rond „Jericho". Bidt opdat de muren van ongeloof mogen vallen.

Hiernaast het Mariabeeld van Halle, een druk bezochte bedevaartplaats.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

In de Rechte Straat | 38 Pagina's

BRIEVEN

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

In de Rechte Straat | 38 Pagina's