IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Gebed voor het concilie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed voor het concilie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De kerkeraad der Christ. Geref. Gemeente te 's Bosch, getuige als hij is van de treurige dwalingen, de macht en de invloed der R.K. kerk in deze „in merg en been Catholijke hertogstad", gevoelt behoefte om in het begin der volgende maand een biduur te houden voor het Concilie, waarop hier jong en oud met gespannen verwachting staart. Om Koning Jezus te smeken, dat Hij het Concilie belette iets te doen tot schade Zijner kerk; te smeken tevens, dat Hij de Heilige Geest, de Geest der Waarheid, over het Concilie uitstort, opdat de daar vergaderde voorgangers het volk mogen voorgaan in de terugkeer tot het zuivere Woord van God en de Gods des Woords".

„Bidden is het beste wapen. Al ons strijden tegen Rome baat niets, zo het gebed ontbreekt. Biddende bestrijding zal ons voor bitterheid bewaren.

Met bittere woorden wint men niets. Toch spreekt in de strijd tegen de vijanden der waarheid al te weinig de liefde tot de redding der vijanden zich uit. De waarheid evenwel dienen wij het best en het meest, als wij niet alleen ons tegen de vijand verdedigen, en hem trachten te beteugelen, te overwinnen, maar tevens hem zoeken te winnen voor het Rijk van onze Here Jezus Christus."

„Dit echter weten wij zeker, dat gelijk Rome zijn anti-christelijke bedoelingen heeft met het Concilie, ook de Here, onze God, Zijn heilige oogmerken daarmee heeft. God regeert de wereld. Ook de bijeenkomsten en besluiten van die kerkvergadering te Rome zijn niet onttrokken aan het bestuur van de allerhoogste Koning der strijdende gemeente. Hij kan het Concilie gebruiken tot al wat Hij wil. Hij kan het doen strekken tot een oordeel voor de volken, tot een tuchtroede voor de flauwe en verdeelde Christenheid (......).

Hij is de machtige om zowel de paus als de daar vergaderde bisschoppen te bekeren tot de waarheid die uit God is".

Van harte sluiten wij ons bij deze oproep aan en vragen aan onze lezers hun ernstig gebed voor het tweede Vaticaanse Concilie.

SPREEKBEURTEN IN NOVEMBER

Van ds. Hegger: 1 nov. Apeldoorn; 7 Amsterdam; 12 Velp; 14 Ermelo; 15 Genemuiden; 20 's Gravenzande; 22 Sliedrecht; 29 Capelle a.d. IJssel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Gebed voor het concilie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's