IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Oecumenisch woordenboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oecumenisch woordenboek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze keer houden we ons bezig met de term 'GENADE'.

Reformatorische betekenis

Genade is de gunst, de goedertierenheid van God over ons leven. Genade is dus allereerst iets buiten ons, n.l. de goedgunstige, barmhartige gezindheid van God jegens ons. En deze goedgunstige gezindhei d is in God ver bonden met het verlossingswerk van Jezus Christus. God wil ons om Christus wil de zonden vergeven, en ons als rechtvaardigen in Hem beschouwen.

Deze genade buiten ons kunnen we dan ook alleen grijpen door het geloof, meer bijzonder door het geloof in Jezus Christus.

De mens wordt dan ook gerecht vaardigd door het geloof.

Rooms-Katholieke betekenis

Genade is allereerst de uitwerking van Gods barmhartigheid in ons.

Die uitwerking in ons is de liefde Gods, die Hij door zijn Geest in ons uitstort.

Vanuit deze liefde hebben wij een volmaakt berouw over onze doodzonden, en. God moet ons dan op grond van zulk een ber ouw de zonden vergeven.

God verzoent ons dus weer met Hem op grond van iets, dat hij uit barmhartigheid zelf in ons heeft gelegd. Wanneer een rooms-katholiek dus in de Bijbel leest, dat wij door genade behouden zijn, zal hij daarbij steeds in de eerste plaats denken aan dat 'iets' in hem.

Konsekwenties

Dit ogenschijnlijk kleine verschil heeft enorme konsekwenties met zich mede gebracht. Allereerst stelt zich dan de vraag bij Rome: Hoe ont vangt de mens die genade, dat 'iets' in hemzelf?

Dat gebeurt langs de weg van kerkelijke daden, n.l. de Sakramenten.

Wel zijn er voor de goede werking van dit sakrament ook bepaalde innerlijke gesteltenissen nodig, wil het sakrament vruchtbare uitwerking hebben, bijv het onvolmaakte berouw, het geloof, de juiste intentie, en als men het sakrament net werkelijk kan ontvangen, het verlangen ernaar (desiderium sacramenti). Maar deze gesteltenissen zijn slechts voorwaarde voor de vruchtbare doorwerking van het sakrament. Het sakrament bezit de genade in zichzelf. 'Sakramenten zijn heilige tekenen, waardoor genaden worden aangeduid en gegeven'.

Op deze manier komt de beslissing over eeuwig heil of eeuwige ondergang, over hemel en hel te liggen in de handen van de kerk en haar ambtsdragers, de priesters.

Een tweede gevolg is, dat op deze manier sterk de aandacht op de mens wordt gevestigd. En hieruit is weer beter te begrijpen de heiligen-en Mariaverering, het vagevuur enz.

Bijbelse betekenis

Wij menen toch, dat in de Bijbel steeds over de genade wordt gesproken als iets van God, n.l. zijn goedgunstige gezindheid jegens ons. Leest u zelf maar een', waar het woord genade voorkomt. Allerlei teksten zijn onverklaarbaar wanneer wij de genade opvatten als iets dat allereerst in ons is.

Dat neemt echter niet weg dat deze gunst van God ook iets positiefs in ons uitwerkt, n.1. het eeuwige leven in Jezus Christus en de liefde Gods die door de Heilige Geest in onze harten is uitgestort.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Oecumenisch woordenboek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's