IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na twee artikelen in de vorige nummers over 'Pinksteren en het wereldwijde zendingswerk' rest mij nu nog de taak kort stil te staan bij de profetie van Joël over "het laatste der dagen". Wij zullen zien dat God trouw blijft aan Zijn Woord. Want met Pinksteren gaan Zijn heerlijke beloften in vervulling. Een nieuwe periode in de wereldgeschiedenis wordt ingeluid. Met name jonge mensen geldt deze belofte van het werk van de Heilige Geest.

Het laatste der dagen

Pinksteren is het feest van de vervulling. De vervulling van de Schriften. De vervulling van Gods beloften. Pinksteren ligt verankerd in de trouw van God aan Zijn Woord. De belofte uit Joël 2 wordt vervuld: "Het zal zijn in het laatste der dagen, zegt God, Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees" (Hand. 2:17a). Deze tijdsaanduiding "het laatste der dagen" komen we op veel plaatsen tegen in de Bijbel. Volgens de profeten is dat de tijd die vooraf zou gaan aan de voleinding van de wereld. De eindtijd dus. De periode tussen de eerste komst van Christus en Zijn tweede komst. De laatste heilsperiode, die duren zal tot op de jongste dag.

In die periode leven we nu, ook al kan die tijd nog eeuwen duren. Het zijn de dagen van de Geest. De tijd waarin het volle heil geopenbaard zal zijn. Het is de dag van Gods genade. Ook de tijd waarin de beslissende eindstrijd gestreden zal worden. De profeten hebben daarover geprofeteerd en ernaar verlangd. Het is dus schokkend nieuws als Petrus op de Pinksterdag zegt dat die tijd nu is aangebroken. Het Pinksterfeest luidt een totaal nieuwe tijd in. Nu gaat het gebeuren: de voleinding der eeuwen staat voor de deur. Wij zien nu wat anderen niet hebben kunnen zien. Dat roept enerzijds op tot uitbundige blijdschap. Er is niets meer verborgen met betrekking tot de weg der zaligheid. God heeft alles gedaan wat Hij moest doen. Christus is gekomen en de zaligheid is verworven. Gods toorn over de zonde is gestild en de dood is overwonnen. De hemel is geopend en de toekomst is voor Gods Kerk verzekerd. De Geest der aanneming is uitgestort om de verworven zaligheid toe te passen.

De Geest is ook het onderpand van de komende erfenis. Gods werk is af. We leven nu in het tijdperk van de Geest, Die de bruid voor Christus werft uit alle volken. God heeft Zijn Geest uitgestort op alle vlees. Niet alleen voor de Joden, maar ook voor de heidenen. De hele wereld ligt vanaf Pinksteren open voor het Evangelie.

Zo is Pinksteren het feest van de zending. Vóór Pinksteren worden de volkeren opgeroepen te komen naar Israël en de God van Israël te dienen. In het Oude Testament is meer een centripetale lijn te zien als het gaat over de boodschap van Gods heil voor de volkeren. De volken moeten komen naar Sion. Daar is het heil. Daar openbaart Zich de God van Israël. Na Pinksteren is een duidelijke centrifugale lijn te zien. Het Evangelie wordt uitgedragen naar de volken toe. Jezus sprak: "Gaat dan henen en onderwijst al de volken" (Matth. 28:19). Dat is het kenmerkende in het laatste der dagen.

Deze vorm van zending is een teken van de eindtijd. Toch is het laatste der dagen niet alleen een reden tot uitbundige blijdschap, het is tegelijkertijd een dag van ontroerende ernst. Na deze heilsperiode komt er geen andere meer. Het is de laatste heilsperiode, de dag der zaligheid. Wie weet hoe spoedig de laatste dag komt. Nu, in deze dagen, valt de laatste beslissing. Voel je de ernst?

Uw zonen en uw dochters zullen profeteren

Er zijn wel mensen die zeggen: "Gods Geest werkt niet meer, Hij is geweken". Dat mag je op grond van de Bijbel niet geloven. In West Europa beleven we helaas een tijd van kerkverlating en afbrokkeling van de christelijke normen en waarden. En in de kerk is soms weinig echte geloofskennis en geloofsgloed. Door dat gebrek aan geloofszekerheid en diepgang in het bevindelijke geloofsleven gaat er ook weinig van de kerk uit. Maar Gods Geest werkt nog steeds. Niet alleen in Azië, waar heel veel mensen -tegen de verdrukking in- tot het geloof komen. De Geest werkt ook in ons land en in onze kerken.

Ik denk hier opnieuw aan de Pinksterbelofte uit Joël, die Petrus aanhaalt op de Pinksterdag in Jeruzalem: "En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien …" (Hand. 2:17). Dat is toch een verrassende belofte van God voor de jeugd in onze tijd! Ook in deze tijd met al zijn problemen en verleidingen zegt de Geest: "Jou moet ik hebben". Jij, die daar staat, midden in de stroomversnelling van deze wereld. Jij, die dag aan dag bezig bent met het bouwen aan je toekomst. Zet al je 'kaarten' niet alleen op deze aardse toekomst. De gedaante van deze wereld gaat voorbij. Ik wil je inschakelen om dienstbaar te zijn voor Mijn grote toekomst.

Ook nu, in de laatste dagen, zegt God: "Zonen en dochters … geef Mij je hart". Uw zonen en dochters zullen profeteren. Ze zullen gezichten zien. Dat was vanouds de manier waarop God Zich openbaarde. En dat geldt nu nog, zegt Petrus in zijn Pinksterpreek. God openbaart Zich nog steeds aan jonge mensen. Hij wil beslag leggen op jullie leven. Ervaar je dat ook? Lig je vaak geknield voor God? Hij heeft het beloofd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's