IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Komen tot Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Komen tot Jezus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over:

Laat ons van dit gedeelte leren de ruimte en volheid van de uitnodigingen van het Evangelie van Christus. Deze drie verzen zijn werkelijk kostbaar. Zij komen de bevende zondaar, die vraagt: ' Wil Christus de liefde van Zijn Vader aan zo'n mens als ik ben, openbaren?" tegemoet met de meest genadige bemoediging. Deze verzen zijn onze bijzondere aandacht waard. Gedurende eeuwen zijn zij een zegen geweest voor de wereld en hebben aan ontelbaar veel zielen goed gedaan. Er is geen zin, die niet een goudmijn van gedachten bevat.

We moeten eens opletten, wie Christus uitnodigt. Hij richt Zich niet tot hen, die zich rechtvaardig en waardig voelen; Hij richt Zich tot hen, die vermoeid en zwaar beladen zijn. Het is een ruime omschrijving; het omvat menigten in deze vermoeide wereld:

- Allen, die een last op hun hart gevoelen, waarvan zij graag bevrijd zouden worden: een last van de zonde; een last van droefheid; een last van zorg; een last van berouw.

- Allen, wie ze ook maar mogen zijn, en hoe hun verleden ook maar is.

- Al zulke mensen zijn uitgenodigd om tot Christus te komen.

We moeten eens opletten, welk een genadig aanbod Jezus maakt: "Ik zal u rust geven; gij zult troost vinden voor uw zielen." Hoe bemoedigend en troostrijk zijn deze woorden! Onrust is één van de karaktertrekken der wereld: haast, kwelling, gemis, teleurstelling staren ons van alle kanten in het gezicht. Maar er is hoop: er is een Ark van toevlucht voor de vermoeide, zo waar als ze er was voor de duif van Noach. Er is rust in Christus: rust voor het geweten, rust voor het hart, rust die gebouwd is op de vergeving van alle zonden, rust die vloeit uit de vrede met God.

We moeten eens opletten, welk een eenvoudig verzoek Jezus tot de vermoeiden en zwaarbeladen zielen richt: "Komt herwaarts tot Mij; neemt Mijn juk op u, leert van Mij." Hij plaatst geen harde voorwaarden tussenbeide; Hij spreekt niets over een werk, dat eerst gedaan moet worden en over verdiensten voor Zijn gaven om die tot stand te brengen. Hij vraagt ons alleen maar tot Hem te komen, precies zoals wij zijn, met al onze zonden en om ons als kleine kinderen te onderwerpen aan Zijn onderwijzing. Het is net, alsof Hij zegt: "Ga niet naar mensen om verlichting. Wacht niet tot er van een andere kant hulp komt. Juist zoals je bent, juist op deze dag, kom tot Mij."

We moeten eens opletten, welk een bemoedigende verklaring Jezus van Zichzelf geeft. Hij zegt: "Ik ben zachtmoedig en nederig van hart." Hoe waar dit is, hebben alle heiligen van God vaak ondervonden. Maria en Martha in Bethanië, Petrus na zijn val, de discipelen na de opstanding, Thomas na zijn koude ongeloof; allen hebben de "zachtmoedigheid en vriendelijkheid van Christus" geproefd.

En nu komt de plechtige vraag: "Hebben wij deze uitnodiging ook voor onszelf aanvaard? Of hebben wij geen zonden, die vergeven, geen smart, die weggenomen, geen wonden in ons geweten, die geheeld moeten worden?" O, dat we nooit tevreden zouden zijn, voordat we weten en gevoelen, dat we in geloof tot Christus zijn gekomen om rust!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Komen tot Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's