IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Een nieuw begin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuw begin

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het laatste nummer van ons blad in dit millennium is samengesteld. Aan het einde van het millennium kijken wij terug. Wat is het heerlijk dat wij daarbij niet onze woorden hoeven te gebruiken maar het Woord van God mogen naspreken. Met Mozes zeggen wij in psalm 90: "Heere, Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht. Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en de wereld voortgebracht had, ja van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God. Gij doet de mens wederkeren tot verbrijzeling, en zegt: keert weder, gij mensenkinderen. Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is, en als een nachtwake" (vers 1-4).

Ook het vervolg van deze psalm getuigt van Gods eeuwigheid tegenover onze vergankelijkheid, om dan in vers 17 te besluiten met: "En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods, zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja het werk onzer handen, bevestig dat". Het valt op dat Mozes aan het einde van de psalm (vanaf vers 13) spreekt tot de God van het verbond, de HEERE, de IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. Zo mogen wij terugblikken op het verleden en zo kunnen wij vooruitzien naar de toekomst.

Wat gebeurde er veel in het verleden. Schepping, zondeval, geboorte van Jezus, Zijn lijden en sterven, Zijn opstanding, Zijn hemelvaart, de uitstorting van de Heilige Geest. Wat een diepingrijpende gebeurtenissen op zichzelf zijn dit allemaal. Wat heeft God al veel gesproken. Na het pinksterfeest ontstaat de eerste christengemeente in Jeruzalem. Al snel ontstaan gemeenten in Judea, Galilea, ja in heel de toenmalig bekende wereld. Eén heilige algemene christelijke kerk belijden wij. In dit millennium heeft God de Reformatie aan de kerk gegeven om het Evangelie weer helder te laten klinken. Sola fide, sola gratia en sola scriptura. Wat is er in de geschiedenis een strijd geleverd voor deze waarheid.

Wat gebeurt er veel in het heden. Een ieder van ons heeft daarbij zijn of haar eigen gedachten en gevoelens. Verdriet, pijn of angst wellicht. Misschien ook diepe blijdschap, dankbaarheid en vreugde in God. Wat is het bijzonder als wij mogen horen hoe God werkt, ook in 1999! Werkt op de evangelisatieposten, werkt in de kerken, werkt in de persoonlijke levens van mensen. Wat is het goed om dit ook door te geven en daarvan te getuigen. Niet om onszelf te bedoelen maar om Hem alle eer te doen toekomen, Die het Leven geeft.

Een nieuw begin Deo Volente 1 januari 2000. Een nieuw millennium vangt aan. Hoe beginnen wij dit nieuwe jaar? Uitziende en verwachtende naar 'Het nieuwe Begin', bij de wederkomst van Christus? Vol geloofsvertrouwen uitziend naar de toekomst waar het Lam zal zijn, alles en in allen! Dat wens ik u toe, mede namens bestuur en medewerkers, bij de komende feestdagen en de jaarwisseling.

Een hartelijke groet vanuit Velp,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Een nieuw begin

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's