IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

MOORDENAAR KENT ONS NIET!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MOORDENAAR KENT ONS NIET!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een klein meditatief stukje naar aanleiding van de bekering van de moordenaar aan het kruis.

Het is heel verheugend als we stukjes Bijbel aantreffen in rooms-kathoiieke bladen. Nog meer vreugde als er écht iets over geschreven wordt. Maar waarom worden de lezers niet met de werkelijkheid van het Evangelie in aanraking gebracht?

Ik denk dat het heel goed is om in onze tijd van verwarring en vragen over eenheid en verzoening steeds weer goed onder ogen te zien waar we het over hebben.

De lezer van dit stukje wordt uiteindelijk niet bij Jezus gebracht, maar bij de moordenaar die gestorven is aan het kruis en niets meer van ons weet en niets voor ons kan doen. De stervende Jezus wordt genoemd, ook dat Hij opstond uit de dood. Wat beweegt iemand om niet te wijzen op de opgestane Levensvorst als Redder en Zaligmaker?

Een liefdevolle Heiland nodigt zondaren naar Hem en niet naar mensen. In dit geval de moordenaar aan het kruis. Er is één waarheid:

"Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis, Dat Christus alleen mijn Gerechtigheid is."

DE BIECHT AAN MET KRUIS

Uit 'Katholiek Nieuwsblad' d.d. 28 maart 1997

"Er werd om Hem gelachen, Hij werd gehoond en beschimpt, Zijn kleren waren Hem afgenomen. Heel de stad was uitgestroomd om de Man, Die zij nog maar kort daarvoor als een held hadden binnengehaald, nog eenmaal te zien. Eenzaam aan het kruis.

Jeruzalem voelde dat wat hier gebeurde nooit eerder gebeurd was en nooit meer zou gebeuren. Er waren al zoveel kruiselingen geweest, maar deze keer was alles anders. Zelfs de natuur leek van streek. Wat hier gebeurde, ging al het menselijke te boven.

Boven Zijn kruis stond de reden van Zijn veroordeling: Dit is Jezus, Koning der Joden. Daar hing Hij dan tussen twee misdadigers. Zij hadden hun straf verdiend, Hij was zonder zonden. Men kwam voor Hem, niemand had aandacht voor de mannen naast Hem.

Toen begon ook één van de gekruisigde mannen Jezus te honen en zei: "Zijt Gij niet de Messias? Red dan Uzelf en ons." Maar de andere moordenaar straft hem af. Waar de Mens zich door alles en iedereen verlaten voelt, neemt de andere moordenaar het voor Hem op en zegt: "Heb jij zelfs geen vrees voor God, terwijl je toch hetzelfde lot ondergaat? En wij terecht, want wij krijgen wat we door on ze daden verdi end hebben. Hij heeft niets verkeerd gedaan."

Vol berouw keert hij zich tot Jezus, in Wie hij God erkent en vraagt: "Jezus, denk aan mij, wanneer Gij in uw Koninkrijk gekomen zijt." Vol liefde ziet Jezus de moordenaar aan, vergeet Zijn eigen lijden en zegt: "Voorwaar Ik zeg u, vandaag nog zult gij met Mij zijn in het Paradijs."

Op klaarlichte dag valt de duisternis over het hele land. Van het zesde tot het negende uur heerst de nacht. De natuur bereidt zich voor op het sterven van zijn Schepper. Christus voelt dat het einde nadert en wordt doodsbang, Hij voelt Zich zo alleen en roept: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" En dan: "Het is volbracht", de werel d is verlost.

Drie dagen later verrijst Hij uit de doden. Om onze zonden stierf Hij daar aan het kruis. Niet alleen om onze moorden, dat zullen er wel niet zoveel zijn, maar om onze fouten van iedere dag.

Bidden wij tot die moordenaar het kruis, die zo dicht bij Jezus staat Vragen wij hem dat hij ons helpt onze tekortkomingen voor te leggen aan de Heer, zodat Hij ons kan vergeven.

Tot zover dit artikeltje.

De moordenaar weet van ons niet.

Hij kent ons niet. Hij is bij zijn Zaligmaker om Hem eeuwig te loven en te prijzen. Arme mens, die van hem zijn heil zou verwachten of van hem hulp verwacht. Jesaja 63:16 "Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet, en Israël kent ons niet; Gij, o HEERE! zijt onze Vader, onze Verlosser, van ouds af is Uw Naam."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1997

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

MOORDENAAR KENT ONS NIET!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1997

In de Rechte Straat | 28 Pagina's