IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

MET DE PAUS NAAR DE VOLGENDE EEUW?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MET DE PAUS NAAR DE VOLGENDE EEUW?

Enkele citaten uit een brief van de paus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat schrijf je eigenlijk als je schrijft over eenheid zonder de plaats van de Christus nummer EEN te zetten?

Wat bedoel je als je eenheid zoekt tussen christenen, joden en 'gelovige' moslims? Probeer je dan mensen te winnen voor Christus, of probeer je dan een wereldwijde macht op te bouwen?

De verdeeldheid onder de mensen over de wereld is een vreselijk gevolg van de zonde. Zeer diep is de vloek van het paradijs voelbaar op dit terrein. De mens, Gods schepsel, haat God en haat zijn medemens. De weg naar ware vrede is de weg van bekering en geloof in Jezus Christus.

Al zouden we nog zo'n hechte band kweken met joden, heidenen en wereldgodsdiensten, als het niet een eenheid is in Christus, zal het geen waarde hebben. Bij het lezen van een citaat als hierboven komen veel mensen in vervoering: 'wereldvrede!'. En men juicht en roemt de 'heilige vader'om zijn ideeën.

Maar is dit juist?

Komt hier niet juist een stukje van de oude rooms-katholieke machtshonger om de hoek kijken? Je leest immers niets over bewogenheid met de vele miljoenen die de Heiland niet kennen…. Er staat niets in over een verlangen om deze mensen het Evangelie van vrije genade te brengen…Ik lees niets over oproepen tot bekering tot God….

Jawel, in een ander stukje staat het volgende:

" het is goed dat de Kerk de weg naar het jubetjaar 2000 inslaat met een helder bewustzijn van wat zij in de loop van de laatste tien eeuwen heeft beleefd.

Zij kan de drempel van het millennium niet overschrijden zonder haar kinderen aan te sporen zich te reinigen door berouw over vergissingen, ontrouw, tegenstrijdigheden en vertragingen. Het bekennen van de fouten van gisteren is een daad van oprechtheid en van moed die helpt ons geloof te sterken opdat het ons opmerkzaam en bereid maakt de beproevingen en moeilijkheden van nu tegemoet te treden…."

Waarom roept de Kerk (het gaat hier om de Rooms-Katholieke Kerk …red.) bij monde van de paus, haar kinderen op tot boete en reiniging…?

Is het niet veel meer de kerk zelf die opgeroepen moet worden tot reiniging en boete, na zoveel eeuwen van kerkelijk wangedrag?

Hebben de kinderen van de kerk de geloofsvervolging van de 15e en 16e eeuw gezocht….? Hebben de kinderen van de kerk de haat tegen de joden laten bestaan eeuw na eeuw…?

Hebben de kinderen van de kerk de alleenheerschappij van de Rooms-Katholiek Kerk bedacht….?


EEN NIEUW JAAR!

(lezen Exodus 4:1-17)

Een jaar van God, om te leven voor God. Een roeping waar velen moeite mee hebben. Net als Mozes.

Het vlot niet erg met de roeping van Mozes. Of beter: wel met de roeping. Die is duidelijk genoeg. Maar Mozes wil niet, hij durft niet, hij heeft allerlei uitvluchten.

Herkent u het ? Heere, zend een ander! Dan geeft God een teken. Mozes, Mijn roeping is inderdaad niet eenvoudig. Egypte is als een giftige slang, die mijn Volk in een wurgende greep heeft. "Grijp haar bij de staart." Niet bij de kop, dan zou Mozes met menselijke behendigheid die slang de baas kunnen. Nee, bij de staart, levensgevaarlijk. Dat kan alleen in het geloof. Hoe zwaar het jaar en de roeping daarin ook valt. Dan maakt God van die sissende slang een stuttende staf, een staf Gods ! (zie vers 20).

Lunteren, J.D. van Roest


Of was het niet veel meer de leiding van de kerk die al deze dingen via haar machtskanalen bewerkte ?

Als we de aangehaalde citaten eerlijk enKoninkrijk. Het gaat om een grote wereldmacht en een schijnbare wereldvrede. Juist aan de vooravond van het jaar 2000 is het zo gevaarlijk om mensen te verblinden met artikelen zoals boven genoemd. In de sfeer van de eeuwwisseling is er een bepaalde ge met wat kennis van zaken lezen en op ons in laten werken, zullen we niet kunnen ontkennen dat in heel dit verhaal een nieuwe greep naar wereldinspraak en wereldmacht te proeven is. Een greep naar wereldheerschappij van de paus. Het gaat immers niet om de bekering van volken tot Jezus Christus. Het gaat niet om de uitbreiding van Zijn heerlijk Koninkrijk. Het gaat om een grote wereldmacht en een schijnbare wereldvrede. Juist aan de vooravond van het jaar 2000 is het zo gevaarlijk om mensen te verblinden met artikelen zoals boven genoemd. In de sfeer van de eeuwwisseling is er een bepaalde gevoeligheid bij de mensen waar te nemen. Dat is alle eeuwwisselingen zo geweest, maar vooral bij de wisseling van het jaar 999 naar 1000. Het zal ook extra zijn bij de wisseling van 1999 naar 2000. Hoe boeiend klinkt het dan voor de mensheid als we de weg op gaan van een totale wereldverzoening van alle godsdiensten. Hoe indrukwekkend is het ook voor de duivel om de kerken die richting op te zien gaan: Eenheid…zonder Christus!

Jawel, het is mar."….Meer dan in de eerste duizend jaar heeft de kerkelijke gemeenschap in het verloop van het nu ten einde gaande millennium 'vaak zonder schuld van mensen aan beide zijden' pijnlijke scheidingen en/aren, die openlijk in strijd zijn met Christus' wil en die de wereld een ergernis zijn "

Juist bij het ingaan van een nieuw millennium zou het zo heerlijk zijn als we zouden horen uit de mond van de paus of uit zijn geschriften zouden vernemen dat de kerk tot berouw gekomen is. Dat de kerk zelf bij monde van haar waardigheidsbekleders terug zou roepen tot de ware leer van het Woord van God. Als de kerkelijke leiders voorop zouden gaan in het belijden van schuld en het doen van boete, in plaats van dit af te schuiven op haar kinderen. Er kleeft zoveel bloed aan de handen van de R.-K. Kerk. Waarom bekent zij deze zonde niet op deze drempel in de tijd….? Dan zou zij heel wat geloofwaardiger het nieuwe tijdperk in kunnen gaan. Dan zou er vreugde zijn bij alle christenen. Nu roepen alle uitspraken die gedaan worden bij iedereen de argwaan op: "er is niets veranderd". En waarschijnlijk terecht!

Laten allen die het Woord van God liefhebben op hun hoede zijn. Juist als het gaat om eenheid en vrede wanneer die tot ons komt in een prediking waarin het bloed van Christus niet op de voorgrond staat.

Het moge dan scherp en een beetje bitter klinken, maar toch is het dan waar:' Als de vos zijn passie preekt, boer pas op je kippen'.

Nee! Dit stukje is niet bedoeld om nieuwe verdeeldheid en haat tussen protestanten en katholieken op te roepen. Maar wel om op te roepen tot waakzaamheid. De R.-K. Kerk heeft haar duizenden verslagen in de tijd van de hervorming (denk slechts aan Nederland, Frankrijk met zijn Hugenoten en bloedbruiloft, Spanje met haar duizenden die gedood zijn aan de wurgpaal, enz.j.Toen was het een open vijandschap van doden en uitroeien. Nu is het een verborgen gevaar van uitleveren aan een wereldreligie zonder Christus!

Een gevaar dat zo lief lijkt, zo vredig, zo goed. Maar het is schijn. Het einde van vrede zonder Christus is de eeuwige dood. En zouden we elkaar daar niet voor moeten waarschuwen?

We mogen wel denken aan de woorden van Jeremia:

En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede (Jeremia 6:14).

Al de eeuwen door hebben Gods dienstknechten tegen valse vrede moeten waarschuwen! Maar ook hebben zij op de ware vrede gewezen:

Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die de vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen: desgenen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning (Jesaja 52:7).

Laten we juist bij het voortgaan van de tijd, ook bij het ingaan van dit nieuwe jaar daar onze aandacht aan geven. Dat zal ons vrede brengen! Jezus Christus: Hij is onze vrede!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

MET DE PAUS NAAR DE VOLGENDE EEUW?

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

In de Rechte Straat | 24 Pagina's