IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

JA MAAR…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JA MAAR…

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

EN TOCH …

Hartelijk dank voor uw brief, want misschien hebben nog meer lezers die vraag gesteld. Ik ben blij dat ik een mogelijk misverstand daardoor uit de weg kan ruimen.

Nee, ik ben geen millimeter veranderd wat betreft mijn overtuiging over de verderfelijke r.-k. leer van o.a. de verdienstelijkheid van de goede werken, de afhankelijkheid van de mensen van de sacramenten die alleen door de r.-k. priesters kunnen bediend worden, het aanroepen van Maria als de barmhartige om tussen ons en Christus te bemiddelen enz.


Geachte ds. Hegger,

Naar aanleiding van uw artikel in IRS-januari p. 20 het volgende:

Is het nu waar wat u altijd hebt geschreven over de R.-K. Kerk? Is waarheid uitrekbaar als stopverf? We hebben een vaste norm, dat is de Bijbel. En die norm moet boven ons blijven staan en mag niet worden aangetast of verzwakt door persoonlijke sympathieën.

Dan blijft natuurlijk de vraag: Hoe kun je je één weten in de levende Christus en toch op sommige leerpunten diepgaand van mening verschillen?

Martie Dieperink schrijft uitnemend, goed en helder waar het over bijvoorbeeld New Age etc. gaat, en het zou een groot verlies zijn haar kwijt te raken. Bovendien is Martie een sympathieke persoonlijkheid, waar je veel van leren kunt.

P. B.


"Moeder, ik klaag u aan" in het Portugees

Met dezelfde post kreeg ik vandaag een verzoek van de Portugese uitgeverij Espada do Senhor(= "het zwaard van de Heere") om mijn boek"Moeder, ik klaag u aan" in het Portugees te mogen uitgeven. Graag heb ik daarmee ingestemd.

In dat boek (in het Nederlands nog steeds verkrijgbaar bij IRS) heb ik onderscheid gemaakt tussen de rooms-katholieke mens die ik van harte liefheb, de R.-K. Kerk waarvoor ik nog een zeker respect kan opbrengen, omdat daarin - zo formuleert Calvijn het nog sporen van de Kerk van Christus te bekennen zijn, èn het r.-k. stelsel dat ik hartgrondig verfoei, omdat het "de meest geraffineerde uitvinding van de duivel" is.

De uitgever in Portugal had het boek in het Frans dat door Woord en Daad was uitgegeven, gelezen (van die uitgave zijn er geen exemplaren meer voorradig). Hij schreef erover: "Wij geloven dat dit boek een grote zegen zal zijn voor ons land. We bidden dat de Heere het Portugese volk moge zegenen door middel van dit boek, zodat vele zielen tot de erkentenis van de waarheid mogen komen."

Onderscheid tussen de dwaalleer en de dwalende

Mijn visie op het boek van Martie Dieperink is ook niet gewijzigd. Maar… wanneer je openlijk duidelijk je overtuiging hebt uitgesproken, dan is het toch niet nodig dat je in de persoonlijke verhouding je vijandig tegenover elkaar gaat (blijft) opstellen.

Helaas, sommigen kunnen zich dat niet voorstellen dat je een leer met alle kracht die in je is, afwijst, terwijl je toch iemand die deze leer aanhangt ten volle liefhebt.

Tot mijn vreugde mag ik echter telkens weer constateren dat velen dat onderscheid wel maken, want…

Dr. Lloyd Jones

Ik las in Koers van 21 januari 1994 een vraaggesprek met drs. Joz. de Koeijer, Hervormd predikant in Baarn. Daarin werd hem de vraag gesteld wat hij van het volgende dacht: "Dr. D.M. Lloyd Jones (die een uitgesproken calvinist was) wilde best samenwerken met mensen die wij 'arminiaan' zouden noemen." Drs. d. K. antwoordde daar o.a. op: "De verschillen tussen die twee relativeerde hij door te zeggen: we worden niet zalig door het nauwkeurig begrip van Gods welbehagen. Verschil in begrip vormde voor hem geen barrière om te kunnen samenwerken. Ondertussen noemde hij zichzelf toch een overtuigd calvinist."

Ik heb dr. Lloyd Jones persoonlijk gekend. Hij behoorde tot het aanbevelingscomité van onze toenmalige Engelse editie. Ik heb ook een keer in een van de zalen van de West-Minster Chapel gesproken, waarbij dr. Lloyd Jones de leiding had.

Ook hij maakte dat onderscheid tussen de dwaalleer van Rome die hij verafschuwde, en de dwalende rooms-katholieken die hij liefhad.

Kard. Simonis: "De paus is onze heilsmiddelaar"

Veel moeilijker heb ik het met kerkleiders, die openlijk de dwaling zoveel mogelijk trachten te verbreiden. Zo vond ik het heel erg dat kard. Simonis, volgens Katholiek Nieuwsblad van 2 nov. 1993, deze paus, ter gelegenheid van de vijftiende verjaardag van zijn verkiezing tot paus, hemelhoog verheerlijkt heeft. Hij zei: "Waarlijk zijn wij gezegend met een paus, die op eminente wijze steenrots en heilsmiddelaar is."

Als ik zo iets lees, gaan alle stekels bij mij weer overeind staan, want ik vind deze mensverheerlijking totaal in strijd met wat Christus leert.

Heel de Bijbel verkondigt met nadruk dat er slechts één Heilsmiddelaar is: Jezus Christus; zie o.a. 1 Tim. 2:5. En mensen worden slechts dan een steenrots genoemd, wanneer ze in een vast geloof getuigen van de enige Rots van ons heil, Jezus Christus. Daarom wordt Petrus een rots (Mat. 16:18) en worden de overige apostelen het fundament (Ef. 2:20) genoemd.

Dat wij naar de paus zouden moeten opzien als onze "steenrots en heilsmiddelaar", vind ik een smaadheid die Christus wordt aangedaan. Ik gruw daarvan.

"Weest mijn navolgers gelijk ook ik van Christus" (1 Kor. 11:1)

Ik meen dat ik met deze instelling (liefde voor de dwalenden, strijd tegen de dwaalleer) een navolger van Paulus ben.

Van hem zei men ook dat er een tegenstelling was tussen hem als schrijver en als medemens. Zijn brieven, zo zei men, zijn geweldig, vol profetische kracht. Hij durft de dwaalleraars die een ander Evangelie brengen, te vervloeken (Gal. 1:8). Maar als hij ergens lijfelijk aanwezig is, lijkt hij met al zijn vriendelijkheid een heel ander mens. "Want de brieven (zeggen zij) zijn wel gewichtig en krachtig, maar de tegenwoordigheid van het lichaam is zwak en zijn rede is verachtelijk" (2 Kor. 10:10).

En in 2 Kor. 6:4-10 be schrijft Paulus nadrukkelijk die schijnbare dubbelheid, die toch "ongeveinsde liefde" is: "door eer en oneer, door kwaad gerucht en goed gerucht; als verleiders en (nochtans) waarachtigen…, als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende en (nochtans) alles bezittende."

En het lijkt mij veilig om in de voetstappen van Paulus te wandelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

JA MAAR…

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's