IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VAN MAASTRICHT TOT ROERMOND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN MAASTRICHT TOT ROERMOND

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Want wij vermogen niets tegen de waarheid, maar wel voor de waarheid" (2 Kor. 13:8).

Zowel te Maastricht als te Roermond mochten wij getuigen van de waarheid dat Jezus Christus de ene Middelaar is, de Ene Die verlossen kan, de Ene Wiens Naam tot zaligheid is! Door velen, zowel jongeren als volwassenen (samen 140) zijn zowat 65.000 folders verspreid geworden, deur aan deur.

Wat was de aanleiding daartoe? Deze: een 'driedaagse' ter ere van Maria, de "Sterre der Zee", met als hoogtepunt het internationaal Maria-congres te Maastricht, waaraan tal van bisschoppen hebben deelgenomen. Zelfs kardinaal Cassidy, hoofd van het 'secretariaat voor de eenheid der christenen', was uit Rome gekomen om te buigen voor het beeld 'Stella Maris'.

Dit beeld kreeg van deze kerkvorst een nieuwe mantel, waarvoor duizenden guldens zijn betaald geworden! Arme 'Stella' dat door mensenhanden moet worden aangekleed!

Wij horen nogal eens een reaktie: "Maar laat die mensen toch… als ze zich daarin goed voelen… moet je daar zo tegenaan schoppen…? Wie tot bekering komt zal die Maria-cultus wel vanzelf aan de kant zetten…" Het zijn goed-bedoelde woorden, doch mooie praatjes. Niet door de Schrift gegeven. Wij, mensen, willen graag zo denken en ook zo handelen: zwijgen, toezien, waar het kan 'positief getuigen.

Maar de Schrift leert wel anders: "Wij vermogen niets tegen de waarheid, maar wel voor de waarheid".

Dat wil zeggen, zoals Calvijn het formuleert: 'ik zoek noch begeer geen andere macht, dan die mij van de Heere gegeven is, dat ik de waarheid dien".

Wie de waarheid dient, zal voor de waarheid opkomen, maar zal ook spreken tegen alles wat aan de waarheid der Schriften afbreuk doet. Dus ook tegen de gruwel der beeldendienst. Dus ook tegen elke vorm van heiligenverering. Doch in dit spreken zal hij getuigen van de ene weg ter zaligheid: Jezus Christus en Die gekruisigd! Zo hebben de profeten gesproken, zo heeft Jezus Christus gesproken, zo hebben Paulus en de apostelen getuigd. Moeten wij het dan anders doen?

Smaad om Christus' wil.

Wie God toebehoort, die zal voor God en de waarheid der Schriften opkomen en zal, zoals Paulus, alles op alles zetten om de waarheid te laten zegevieren. In het getuigen is het de liefde van Christus die ons dringt en de redding van mensen die ons beweegt.

Kennen wij, als Paulus, nog droefheid en hartzeer omdat zovelen Christus blijven afwijzen?

Doet het ons nog wat dat duizenden door Rome worden misleid en door een leugenleer worden afgehouden van het reddende Evangelie van genade? Willen we nog 'strijden'? Tot het uiterste strijden voor ons geloof? Willen we nog 'lijden'? Smaad lijden omwille van de Naam?

Of gaan we knielen voor het machtsblok van Rome, zoals de 'Samen-op-weg' kerken van Limburg. Bang dat 'hartelijke' relaties zouden worden verstoord?

In een zemig briefje aan de bisschop hebben deze kerken laten weten - ik citeer - dat "het hun zeer zou spijten als de vaak hartelijke, juist aan de basis gegroeide contacten tussen protestanten en r.-katholieken door een dergelijke groepering (lees IRS) zouden worden verstoord".

Zij vervolgden: "Wij wensen volgens oude en goede traditie te leven in een sfeer van verdraagzaamheid en respect, zeker als het gaat om de diepste emoties en devoties van onze r.-k. zusters en broeders".

Droevig is het. In-droevig. "Rijk en verrijkt zijn ze en hebben aan geen ding gebrek, maar weten niet dat ze zijn ellendig en jammerlijk, arm en blind en naakt".

Zou de Heere over deze zichzelf goed-voelende kerken niet zuchten: "Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen" (Openb. 3:16).

Alles verdragen om de uitverkorenen.

Kerken van Limburg, door uw sussende en paaiende woorden voor de bisschop en zijn kerkelijke devoties, zijt ge medeschuldig aan het 'onheil' dat Rome door haar leer en systeem aanricht in het leven van miljoenen mensen! Hoe kun je respect opbrengen voor emoties en devoties, opgewekt door een kerksysteem, dat het Evangelie van genade afwijst en de vervloeking uitspreekt over hen die dit Evangelie verkondigen?! Geef toch gehoor aan het Woord van God: "Zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen" (Ez. 33:7).

O zeker, het is niet zo aangenaam wanneer je scheldwoorden naar je hoofd krijgt geslingerd. Wanneer mensen hun haat uitspuwen omdat ze door een duidelijke Schriftverkondiging worden gewezen op de leugenachtigheid van hart en leer.

Een paar van deze 'ontboezemingen':

- "Jullie zijn Godslasteraars en afvalligen, niet waard datje leeft".

- "Laat de mensen toch in hun waarde… Al dat gezeur over genade van deze of gene…" - "Je bent een grote smerige…"

- "Ik ben van huis uit rooms-katholiek. Ben veel naar de Kerk geweest, iedere dag tot 14 jaar, maar doe er niet veel meer aan (jammer) door de beslommeringen van het leven. Ik intereseer mij wel voor de Bijbel."

- "Dit geschrift tegen Maria brengt weer mensen, die gelukkig denken te zijn in hun Maria-geloof, uit hun evenwicht en is dus daarom uit den boze."

"Als wij God beminnen en liefhebben met heel ons hart, verstand en door hem zijn kracht en onze naaste beminnen met de daad, vertrouw ik op de Goede God dat hij mij de Hemel zal schenken, want ik ben Zijn kind. Moeder Maria is onze voorspreekster bij haar Vader en haar Zoon Jezus. Alles wordt door de Vader en haar Zoon Jezus in haar Heilige, onbevlekte handen aan ons gegeven. Alles wat wij uit liefde vragen aan Moeder Maria en zij legt alles op het heilig altaar voor Gods troon en Zijn Zoon, zullen zij beiden haar niet weigeren. Alles wat van de Vader en Zijn Zoon door haar gevraagd wordt, komt tot ons, uit haar Heilige en onbevlekte handen van onze allerliefste Moeder Maagd."

Maar dit weegt niet op tegen al het goede dat de Heere geschonken heeft:

- Een 35-tal mensen hebben een Bijbel gevraagd.

- Een 29 aanvragen voor het boek "Maria, onze Toevlucht?"

- 23 aanvragen voor de brochure "Wil je eeuwig leven?"

- 6 mensen hebben te kennen gegeven een bijbelstudie te willen volgen.

- 8 mensen hebben een gesprek gevraagd.

Ook deze positieve reacties ontvingen we:

- "Wat probeert U ons te vertellen met deze vragen? Ik bedoel dit niet onvriendelijk. Het zet bij mij enkele vraagtekens. Ik wil graag een persoonlijk gesprek."

- "Ik begin te geloven dat ze ons wat wijs gemaakt hebben!"

- "Ik geloof in God, maak ik ben erg ongelukkig op deze wereld. Ik vind het erg jammer van mijn leven. Ik heb altijd gebeden dag en nacht, thuis, op het werk (overal), maar tot nu toe heb ik rust, vrede, vreugde en geloof nog niet kunnen vinden. Wat ik hierboven geschreven heb, was maar een stukje verhaal van mijn leven. Willen de gelovigen voor mij bidden? Deze beproevingen zijn voor mij te zwaar."

Het is de vrucht van de Heere op de arbeid. En dan mag er al eens wat spot of verdrukking zijn. Dan zullen we indachtig mogen zijn wat Paulus schrijft: "Daarom verdraag ik alles om de uitverkorenen, opdat ook zij de zaligheid zouden verkrijgen, die in Christus Jezus is, met eeuwige heerlijkheid" (2 Tim. 2:10). Het geeft moed om door te gaan met de arbeid van het Evangelie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VAN MAASTRICHT TOT ROERMOND

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's