IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VAN PUERTO RICO NAAR MEXICO

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN PUERTO RICO NAAR MEXICO

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We kregen onderstaande brief uit Puerto Rico

Moge God en de heilige Maagd Maria van Guadelupe u zegenen. De reden van mijn schrijven is:

Ik ben hier in Puerto Rico met vakantie. Daar sprak een evangelisch christen mij over het Evangelie. Hij zei mij dat ik bij u de beste informatie kan krijgen over Maria, de Moeder Gods, en over wat onze R.-K. Kerk leert. Volgens hem geeft u een tijdschrift uit en publiceert u boeken en brochures, waarin deze vragen uitvoerig aan de orde komen. Graag zou ik die publicaties van u ontvangen. Zoals u misschien intussen begrepen zult hebben, ben ik een trouwe katholiek. Maar deze jongen die mij aanklampte, vertelde mij dingen die mij in verwarring hebben gebracht. Hij beweerde o.a.:

Maria is niet de moeder van God; Maria is geen Middelares; wij moeten niet tot haar bidden als tot onze voorspraak bij God; Maria is niet lichamelijk ten hemel opgenomen; Maria is een zondares zoals alle mensen dat zijn; Maria heeft méér kinderen gehad; de maagdelijkheid van Maria, ook na de geboorte van Jezus, is niet zeker.

Stel u voor, hoezeer dit mij geraakt heeft, want ik heb dat altijd geloofd. Ik zou wel willen dat alles wat hij zei, niet waar was. Maar ik wil de waarheid zoeken, ook al is die waarheid misschien heel pijnlijk voor mij. Stuur mij dus uw lectuur en als ik tot de ontdekking kom, dat mijn geloof in Maria toch juist is, dan zal ik dat aan die evangelische christen kunnen aantonen, wanneer ik opnieuw in Puerto Rico ben. Het adres in Mexico, mijn geliefde vaderland, is … Z. C. S.

Ds. Francisco Rodriguez antwoordde hem:

Hartelijk dank voor uw brief. Ik waardeer het zeer dat u de waarheid wilt zoeken omtrent Maria, ofschoon zij bij u door uw opvoeding een zeer belangrijke plaats inneemt in uw geestelijke leven. Ziehier dan enkele overwegingen, die ik graag aan u zou willen doorgeven.

Iedereen die zich verlost weet door het bloed van Jezus Christus, zal met grote eerbied spreken over Maria. Maar van de andere kant zullen de echte leerlingen van Jezus slechts dat over Maria zeggen wat het Woord Gods over haar zegt, niet minder en niet meer. De Schrift is immers geïnspireerd door de Heilige Geest en als wij iets verkondigen wat in strijd is met de Schrift, betekent dat tevens dat we verkondigen dat het Woord van God niet betrouwbaar is of zelfs leugens bevat.

Ik ben zelf vroeger r.-k. priester geweest en ook voor mij was het moeilijk om de waarheid omtrent Maria te ontdekken. Maar het is mij duidelijk geworden: alles wat over haar gezegd wordt buiten de Schrift om, is louter verzinsel, pure fantasie.

De moeder des Heeren noemt zichzelf "de dienstmaagd des Heeren". Als zij dat oprecht gemeend heeft - en zij was oprecht, dat blijkt uit het Evangelie - dan zou zij nooit de plaats als koningin van hemel en aarde gewild hebben, die de R.K. Kerk haar toedicht. Haar verlangen was slechts dat het Woord Gods geschiede in alles, ook over haar. Daarom beleed zij: "Mij geschiede naar uw Woord" (Lukas 1:38).

Als iemand dus iets over Maria beweert dat niet in overeenstemming is met het Woord Gods, eert hij haar niet en volgt haar voorbeeld niet na.

Maria wil zelf niet dat men zich overgeeft aan speculaties, aan wilde gissingen over haar. Ze heeft gezegd: "Doet alles wat Hij u zeggen zal" (Joh. 2:5). En Jezus heeft gezegd: Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij" (Joh. 14:6). Christus is de enige Weg, de nieuwe en levende Weg naar de Vader. Hij is de enige Middelaar tussen God en de mensen, zo schrijft Paulus (1 Tim. 2:5). En toen Petrus voor de leiders van Israël stond, heeft hij vol van de Heilige Geest getuigd: Er is geen andere Naam onder de hemel, waardoor wij zalig kunnen worden" (Hand. 4:8,12).

En, beste vriend, kan iemand de waarheid zeggen, wanneer hij daarbij tegenspreekt wat Christus, en de apostelen Paulus en Petrus gezegd hebben, ook al noemen zij zich de opvolgers van Petrus?

De almachtige God wil dat wij geloven in Zijn Zoon Jezus Christus en dat wij Hem aannemen als onze enige en volkomen Zaligmaker (zie Joh. 1:12), want "uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade, want… de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden" (Joh. 1:16,17).

U vraagt ons of wij u willen helpen bij het zoeken van de waarheid. Welnu, ik getuig voor God en de mensen dat Christus de waarheid van God is voor u en voor mij en voor elk mens die God zoekt. In en door Christus zult u het antwoord vinden op al uw vragen, want Hij is "het Licht van de wereld" en "iedereen die in Hem gelooft, zal niet in de duisternis blijven" (Jh. 12:46).

Probeer niet het antwoord op uw vragen bij of in uzelf of anderen te zoeken. In Christus alleen kunnen we de rust vinden. Laat daarom niet toe dat iemand bij u de plaats van Christus inneemt, want God geeft het eeuwige leven enkel door Christus.

Dat is de reden waarom de Schrift zegt: "Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zichzelf; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God getuigd heeft van Zijn Zoon" (1 Joh. 5:10).

U zult moeten kiezen tussen het getuigenis van God en het getuigenis van de mensen. God zegt dat u, als u in Christus gelooft, de macht ontvangt om kind van God te worden (Joh. 1:12). Allerlei 'godsdienstige' mensen hebben daar hun eigen getuigenis tegenover gesteld, doordat zij andere middelaars en andere namen naar voren schoven en aanspoorden om het vertrouwen te stellen in die gestorvenen, die zijzelf heilig hebben verklaard.

De apostelen Petrus en Johannes werden door de toenmalige 'godsdienstige' leiders bedreigd dat ze niet meer mochten preken in die Naam van Christus alleen, maar zij antwoordden: "Oordeelt gij of het recht is voor God u meer te horen dan God" (Hand. 4:19).

Wij stellen thans ook aan u de vraag: Oordeel zelf of het beter is aan te nemen en te geloven wat 'godsdienstige' leiders zeggen dan wat God zegt in Zijn heilige, eeuwigblijvende Woord?

Hiebij ingesloten alvast de brochure van ds. Hegger, eveneens ex-priester, getiteld "Rome en de Bijbel", waarin u op de linker kolom kunt lezen wat de R.-K. Kerk en op de rechter kolom wat God leert in Zijn Woord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VAN PUERTO RICO NAAR MEXICO

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's