IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

UIT GENADE ALLEEN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT GENADE ALLEEN?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

U spreekt over het Evangelie van de 'vrije genade'. Dit is een misleidende term die niet in de Bijbel staat, maar uit de Nadere Reformatie stamt. Bedoeld wordt: de kwade tijding van het 'decretum horrihile' (= het huiveringwekkende besluit). Broeder Hegger, God wil dat alle mensen zalig worden (1 Tim. 2:4). Hijpredestineert niemand.

ANTWOORD

Het 'willen' van God heeft in de Bijbel twee betekenissen. De eerste betekenis noemt men de "wil van het besluit". Die wil gebeurt altijd. Bv. als Christus tot de melaatse zegt: "Ik wil, wordt gereinigd", dan gebeurt het ook: "En terstond ging de melaatsheid van hem" (Lk. 5:13).

De tweede betekenis noemt men "de wil van het gebod". Bv. "Want dit is de wil van God: uw heiligmaking" (1 Thess. 4:3), dan gebeurt dat niet. Immers niemand van ons is volstrekt heilig, zondeloos. "Want wij struikelen allen in vele" (Jak. 3:2).

In 1 Tim. 2:4 is duidelijk de "wil van het gebod" bedoeld, want anders zouden alle mensen zalig worden en is de bijbelse bedreiging met de hel oos en onwaarachtig.

Of deze term 'vrije genade' uit de Nadere Reformatie stamt, weet ik niet. Dat doet er ook niet toe.

Ik gebruik echter deze term graag, omdat die kernachtig de boodschap van de Bijbel weergeeft: Als God degenen die in Christus geloven, Zijn genade schenkt, doet Hij dat volkomen vrij, zonder dat Hij daartoe op welke wijze dan ook tegenover de mens verplicht zou zijn. Hij doet dat uitsluitend omdat Hij Zichzelf daartoe verplicht heeft krachtens Zijn belofte. En dat Hij die belofte gegeven heeft, komt louter uit Hemzelf voort, uit Zijn innerlijke ontferming.

Als u beweert dat God niemand predestineert, bent u letterlijk in strijd met: "Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen" (Ef. 1:5). Dan moet u ook vele teksten van de Bijbel schrappen, bv.: "Zo (is het) dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods" (Rom. 9:16).

Als ik u goed begrijp, zou het heil wèl afhangen van de wil van de mens en niet van Gods voorbeschikking. Juist die leer vind ik beangstigend. Redenen:

1. Dan zou ik weer moeten vervallen tot de onzekerheid over mijn eeuwige bestemming, waarin ik vroeger als rooms-katholiek heb geleefd. Immers, hoe kan ik dan weten dat ik tot het einde toe steeds God zal willen, ik die nog steeds de zonde als een bedreigende macht in mij ervaar?

2. Dan zou ik mijn heil tenslotte aan mezelf moeten toeschrijven en dus moeten roemen in mezelf. Maar een gelovige heeft een grondige afkeer gekregen van elke zelfroem tegenover God.

3. Dan zou ik die wonderbare geborgenheid in de liefde Gods die Hij in Christus heeft geopenbaard, moeten missen; die veilige warmte bij de ontfermende God.

4. Dan zou die heilige dankbaarheid niet meer in mij omhoog wellen om Hem die mij "uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht" (1 Petr. 2:9), "Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis en overgezet heeft in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde" (Kol. 1:13).

5. Nu kan ik vol aanbidding opzien naar Hem die ik liefheb vanuit de diepste en hevigste gronden van mijn hart. Nu weet en ervaar ik: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader" (Joh. 6:65). Niet ik ben dus naar Hem toegekomen, want mijn bedorven hart verzette zich tegen deze onvoorwaardelijke overgave aan Hem. Maar Hij, Hij heeft mij in liefde naar Christus getrokken om mij in Hem alle heil te schenken.

En met Paulus kan ik nu zeggen: "En hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof in de Zoon van God die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven" (Gal. 2:20).


IS STRAATTERREUR GEOORLOOFD?

Ik meen van niet, want het doel heiligt niet de middelen. Zij die de slangen van de Shell-benzinestations doorsnijden, staan schuldig, maar ook wij, wanneer wij de elektrische kabels van abortusklinieken zouden doorknippen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

UIT GENADE ALLEEN?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's