IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

REFORMATIE VAN UZELF

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

REFORMATIE VAN UZELF

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een gemeenschap van mensen heeft altijd liets logs over zich. Ze is uiteraard traag, behoudzuchtig, komt niet gemakkelijk in beweging. Dat kan alleen, wanneer afzonderlijke leden van die gemeenschap in beweging komen en de anderen meeslepen in hun bezieling. Luther was zo'n koploper.

Wanneer zulke koplopers bezield zijn door de Heilige Geest en niet achter eigen ideetjes aanhollen, noemt de Bijbel hen profeten.

Wij zijn allen geroepen tot profeet, profetes. Op de pinksterdag heeft Petrus aangekondigd dat vanaf die tijd de Geest zou worden uitgestort op allen, die in Christus zouden geloven.

Gelooft u in Christus? Hebt u uw schuld, uw verlorenheid voor God, gezien? Hebt u zich in ootmoedige dankbaarheid vol vertrouwen neergeworpen voor Christus, uw Zaligmaker?

Dan bent u verbonden met de Profeet (Hand. 3: 22), Jezus Christus, met deze heilige Koploper, het Hoofd van de gemeente, de „overste Leidsman en voleinder des geloofs" (Hebr. 12:2).

Dan wil Christus ook ú vervullen met Zijn Geest, de Geest van de profetie. Dan heeft Hij ook voor u een lijdensweg bestemd. Want een profeet is niet geëerd in zijn vaderland (Joh. 4 : 44). Dat heeft Christus van Zichzelf gezegd, dat geldt ook voor Zijn volgelingen. De waarachtige volgelingen van Hem zullen het kruis van de hoon en de schande achter Hem aan moeten dragen.

Daar schrikt u natuurlijk van terug. Luister dan wat Paulus tot u zegt in Rom. 12:2. „Wordt deze wereld niet gelijkvormig". Hij gebruikt hier een Grieks woord dat de uiterlijke gedragingen op het oog heeft: mè suschèmatizesthai = wordt niet één met (sun) het schema, het gedragspatroon, van de wereld.

„Maar wordt veranderd" - hier gebruikt Paulus een ander Grieks woord: metamorphousthai= onderga een wijziging (meta) van uw innerlijke vorm (morphè); datgene wat u tot Jan X, Truus Y of Herman Z. maakt, moet een verandering ondergaan.

Dat is bij de gelovigen éénmaal gebeurd nl. toen zij wedergeboren werden. Maar wij hebben nog steeds de oude mens als een duistere macht in ons. Die wil ons steeds weer brengen tot het schema, het gedragspatroon, van de wereld.

Hoe moet zich deze voortgaande wedergeboorte, deze dagelijkse bekering, in ons voltrekken? „Door de vernieuwing van uw gemoed". Hier wordt het Griekse woord „kainos" gebruikt (= nieuw in de zin van fonkelnieuw) en niet „neos" (= een andere - een „nieuwe" auto die ik mij heb aangeschaft, kan ook tweedehands zijn). „Gemoed - nous" = de innerlijke levenshouding, je gezindheid. Die kan alleen maar veranderen door ons te richten op de grote Profeet, Christus. Dan worden we bezield door Zijn Geest en kunnen ook anderen profetisch bezielen.

„…totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van de Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de maat van de grootte der volheid van Christus… opdat wij, de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem die het Hoofd is, Christus " (Ef. 4:12-15).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

REFORMATIE VAN UZELF

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's