IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

SCHATTEN uit ons Psalmboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SCHATTEN uit ons Psalmboek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Calvijn noemde het boek der Psalmen eens een schatkamer waarin men talloze kostbare kleinodiën vinden kan. Hij schreef dat in de Voorrede van zijn kommentaar op de Psalmen.

Ook zei hij, dat het Psalmboek als een spiegelbeeld is van alle innerlijke bewewegingen die er in een mensenhart kunnen zijn. En inderdaad, wat voor gemoedsbewegingen je ook noemen wilt, in dagen van blijdschap of droefheid, bij angst of zorg, hoop of twijfel, bij treurigheid om het verval van Gods kerk…wat je ook gevoelt of verzucht, het wordt in de Psalmen onder woorden gebracht.

Ik moest daar aan denken bij het lezen van het boek van ds. F. van Deursen, PSALMEN II *). Deze schrijver heeft de Bijbel bij het boek der Psalmen geopend en ons de kleinnodiën getoond — prachtig mooi, tegen de historische achtergrond, zó dat je de Psalmdichters uit de benauwenis van hun eigen leven hoort zingen —: Ps. 59, een wraakpsalm van David toen Saul hem bijna vermoord had, Ps. 34, lof en wijsheid in de grot der verdrukten. Of Ps. 74, huilen om Gods kerk. Het is of je een „leerdicht" leest, ook voor onze tijd!

Er wordt veel geklaagd, maar gedachtig aan het woord uit de Klaagliederen: „wat klaagt dan een levend mens, een ieder klage vanwege zijn zonden" — moet je ook zeggen: lees dan ook eens over Ps. 79:8, hoe wij in de schuld staan, hoe de christenheid in de schuld staat ook door de misdaden van het voorgeslacht. Wordt daar nog over gedacht?

Lees ook eens hoe we de HEERE maar veel loven moeten om Zijn grote werken, Ps. 150 en Ps. 104. Er is wel eens een neiging om alleen van zichzelf te zingen, en dan vindt men aan Psalm 104 „niet veel aan", „niets stichtelijks aan", maar het is buitengewoon „stichtend", in de echte volle zin van het woord, opbouwend, vertroostend, bemoedigend, tot lof van de HEERE, om onze Vader die in de hemelen is en die door Zijn almachtige hand alle dingen schiep, te loven!

Ds. van Deursen is als iemand die je vele van deze kleinodiën uit de schatkamer van het Psalmboek stuk voor stuk toont…!

Lezing en overweging van wat in dit boek gezegd wordt, ook over het onderscheid tussen Psalmen en Gezangen, is zeer de moeite waard.

DE MACHT VAN DE VERZOENING VAN CHRISTUS

De Afrikaanse Anglikaanse bisschop, Festo Kivengere, zei op het jeugdcongres van Lausanne:

„Als God ons verzoent, dan vernieuwt Hij ons. Hij brengt de dingen in orde, die tussen ons en de mensen staan. Het bloed van Jezus doorbrak de barrière van dp jtammentrots. Wij hebben meegemaakt dat mensen die vroeger alleen maar aan hun eigen stam dachten nu van anderen gingen houden. Taalgrenzen zijn geen hindernis meer, omdat wij elkaar innerlijk verstaan. Ik zag Afrikanen Afrikanen omarmen. Zij kwamen uit stammen die vroeger onverzoenlijke vijanden van elkaar waren. Ik zag dat mensen van hoge maatschappelijke afkomst arme mensen omarmden".

Uit: „De Oogst"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

SCHATTEN uit ons Psalmboek

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's