IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

LUGUBER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LUGUBER

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In De Telegraaf van 11-6-1966 stond dit bericht: „Karatji - Inwoners van een vissersplaatsje aan de Arabische zee in Pakistan deden gisteren een lugubere ontdekking, toen op de markt een visverkoper de maag van een hondshaai opensneed. In de maag trof men het lijk aan van een grijsaard. De man schijnt in één hap door de haai naar binnen te zijn geslokt". Dit gelooft men, want het staat in de krant.

In de Bijbel staat dit bericht: „De Here nu beschikte een grote vis om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van de vis, drie dagen en drie nachten" (Jona 1:17). En dit gelooft men NIET, want het staat in de Bijbel. Desondanks houdt men van de kansel lyrische voordrachten over de Bijbel als het enige betrouwbare Woord, dat alleen het eeuwige leven bevat. En desondanks ondertekent men - met of zonder sierlijke krullen - de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waarin staat: „Wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin (= in de Heilige Schrift) begrepen is". Luguber!

We ontvingen van Jezus dit bericht: „Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jonas, de profeet. Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde" (Matth. 12:39-40). En men gelooft Hem NIET, want Hij was immers „tijdgebonden". Hij was nog niet zo op de hoogte van de eisen van de moderne geschiedbeschrijving! Sommigen maken het nog bonter en ontkennen de lichamelijke opstanding van Christus of trekken die in twijfel! Ze presenteren ons „het lijk van Christus dat waarschijnlijk vergaan is". (Aldus drs. A. Renckens in (r.-k.) De Bazuin van 22 jan. 1966). Luguber.

„De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zij zullen het veroordelen, want zij hebben zich bekeerd; en ziet, méér dan Jonas is hier". (Matth. 12:41).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1970

In de Rechte Straat | 48 Pagina's

LUGUBER

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1970

In de Rechte Straat | 48 Pagina's