IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Tot Paulus VI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot Paulus VI

„On the Road to Damascus"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

S. S. Papa PAOLO VI
Cittä del Vaticano
ROMA - Italia

Daar u in staat bent om Engels te lezen, richt ik mij tot u via onze Engelse editie: "On the Road to Damascus". Ik zou u willen herinneren aan uw naamgenoot: Paulus van Tarsus. U toont in vele opzichten gelijkenis met Paulus in de tijd vóór zijn bekering.

IJveraar voor tradities

Hij schreef: „In het jodendom heb ik het verder gebracht, dan velen van mijn tijdgenoten onder mijn volk, als hartstochtelijk ijveraar voor mijn voorvaderlijke overleveringen" (Gal. 1:14). En ook u roept op tot: „trouw van de westerse kerk aan haar eigen traditie. - Hoe dit alles ook zij, de westerse kerk kan niet minder trouw zijn aan haar oude gewoonte; men moet niet menen, dat zij eeuwenlang een beleid heeft gevoerd dat eerder schadelijk dan nuttig is geweest voor de heiligheid en de deugd van enkelingen of van het hele godsvolk, of dat zij door onverstandige en willekeurige wetten de vrije uitgroei van het natuurlijk of bovennatuurlijk leven heeft belemmerd" (§ 41, vert. Kath. Arch.).

Dreigement met eeuwige dood

„En, Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren…" (Hand. 9:1). U, Paulus VI, dreigt in uw encycliek de priesters met de hel, als zij de traditie van de r.k. kerk in het westen verbreken en willen trouwen (§ 86). Maar op de weg naar Damascus verscheen de Here Jezus hem en zeide: „Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij?".

Paulus VI, zonder het te weten, vervolgt ook u Jezus Christus. Jezus is barmhartigheid komen verkondigen. Hij predikte de 'blijde boodschap, dat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft. Hij is gekomen om voor ons de vloek der wet weg te nemen.

Maar u legt de zweep van allerlei menselijke wetten over de leden van uw kerk en u predikt dat de mensen door het onderhouden van die wetten het eeuwige leven moeten verdienen. Daarom vervolgt u Jezus Christus zelf, wanneer u zich aldus met uw dreigementen keert tegen kinderen Gods. Montini, Montini, waarom vervolgt gij Mij?

Misvorming van uw geweten

Ik neem natuurlijk aan, dat u met de uitvaardiging van deze encycliek overeenkomstig uw geweten gehandeld hebt. Wellicht heeft het u ook heel wat strijd gekost, voordat u tot deze beslissing kwam, want u kent immers de ontzettende zielenood van tienduizenden priesters over heel de wereld.

Maar hebt u wel eens de mogelijkheid overwogen, dat de uitspraak van uw geweten onjuist is, omdat het misvormd is geworden door uw opvoeding en door uw omgeving? En u kunt toch ook zelf oorzaak zijn van de verkeerde vorming van uw geweten, doordat u zich afsluit tegen de bijbelse argumenten van anderen. Kijkt u maar eens naar de geschiedenis van de koningen van Israël. Ook zij wilden dikwijls niet luisteren naar de stem van de profeten. Ze lieten die stem niet doordringen tot hun geweten. Ook u bent een machthebber van deze wereld, die regeert over 500 miljoen r. katholieken aan wie u meent wetten te kunnen opleggen met de eeuwige dood als straf. Het is mogelijk dat ook u de stem van Gods Woord niet laat doordringen tot uw geweten, maar nog eens: dan bent u daaraan schuldig.

Geef rekenschap

Eenmaal zal de Here ook tegen u zeggen: „Geef rekenschap!". Dan bent u niet klaar met te zeggen: Ik heb gehandeld overeenkomstig mijn geweten. De Here eist dan van u op het ontzettende leed dat u veroorzaakt hebt en Hij vraagt: Wat hebt u gedaan met het talent van Mijn Woord, dat ik ook u had toevertrouwd?

U, mens Montini, hebt niet het recht om zo maar op grond van uw persoonlijk geweten zulke diepingrijpende wetten uit te vaardigen of in stand te houden. Gods Woord is de norm voor ons handelen en wij moeten daarnaar ons geweten laten vormen. Dat houdt ook in, dat wij telkens bereid zijn om aandachtig te luisteren naar wat anderen ons te zeggen hebben over dat Woord Gods.

Het beroep op de traditie

Ook de farizeeën beriepen zich op een traditie van eeuwen en daarom was het voor hen zo moeilijk om te erkennen dat zij als groep zich eeuwen vergist hadden, „eeuwenlang een beleid hadden gevoerd dat eerder schadelik' dan nuttig is geweest door onverstandige en willekeurige wetten" (uw encycliek § 41).

Er was een discipel, Ananias

Neen, de machtige Saulus werd niet gedoopt door Petrus of een der andere apostelen. „ N u was er te Damascus een discipel, genaamd Ananias" (Hand. 9:10). Zijn naam komt verder niet meer voor in de Bijbel of in de kerkgeschiedenis. Maar juist hij krijgt de opdracht van de Here: Sta op en ga naar de straat, die de Rechte heet, en vraag ten huize van Judas naar iemand uit Tarsus, genaamd Saulus".

Zo is het ook mogelijk, dat de Here ook thans tot u wil spreken door dit onbelangrijke blad, - ik bedoel: onbelangrijk wanneer we het leggen naast allerlei andere machtige persorganen, al is elk blad dat het "Woord Gods verkondigt, belangrijk naar de mate van de getrouwheid aan dat Woord.

Als u dit leest, - het is ook mogelijk dat u opdracht hebt gegeven om ons blad meteen in de prullemand te werpen; dat is dan de gemakkelijkste weg voor u om uw geweten niet in onrust te laten brengen -, en er komt een twijfel naar boven, wat doet u dan? Drukt u die maar zo gauw mogelijk weg? Weet dan, dat de almachtige God u daar eenmaal op kan wijzen: Toen, op dat moment, toen heb ik even iets van Mijn machtige Woord tot u laten doordringen, maar u hebt zich toen van Mij afgekeerd; u hebt niet eens de mogelijkheid willen onderzoeken of Ik toen tot u heb gesproken door een hernieuwde overdenking van Mijn Woord. U noemt zich: „dienaar der dienaren Gods", maar u hebt geweigerd om met uw hart te zeggen: „Spreek, Heer, Uw dienstknecht luistert". Paulus VI, als dienaar van Jezus Christus, moet ik u verkondigen: Dan zal het oordeel waarmee u nu in uw encycliek de priesters bedreigt die gebruik maken van hun door God zelf geschonken recht nl. van te trouwen, over uzelf komen. Bekeer u tot Gods Woord, voordat het voor eeuwig te laat is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Tot Paulus VI

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's