IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De NIEUWE KATECHISMUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De NIEUWE KATECHISMUS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONS ANTWOORD:

Dr. Adriani heeft gelijk. We kunnen de N.K. niet zonder meer als bijbels-progressief betitelen.

Allereerst om de door dr. Adriani genoemde reden. De N.K. ontkent ook duidelijk het bestaan van de erfzonde.

Vervolgens ook omdat de N.K. sommige fundamentele dogma's van het christendom open laat. We krijgen de indruk dat de N.K. deze dogma's beslist niet wil belijden, maar toch ook er schrik voor heeft om ze duidelijk te ontkennen.

De wéns was de vader van de gedachte

Hoe ben ik er dan toe gekomen om aanvankelijk zo gunstig over de N.K. te schrijven?

Ik had toen nog maar het eerste gedeelte gelezen: van de N.K. en ik was getroffen door de nieuwe frisse aanpak, die een bijbelse geest ademde. In dat eerste gedeelte treft men ook nog geen vrijzinnigheid aan.

Ik dacht daarom — mede op grond van de geestdriftige toejuichingen in verschillende protestantse bladen — dat ook het vervolg van de N.K. in dezelfde geest zou doorgaan. (De N.K. telt 602 bladzijden.)

En tenslotte hoopte ik heel erg dat die N.K. nu eindelijk eens een duidelijke doorbraak zou zijn in de zuivere bijbelse richting. Blijkbaar is daarbij de wens te veel de vader van de gedachte geworden. Ik meen echter dat het ons niet te zwaar zal worden aangerekend wanneer wij te goed van de ander gedacht hebben. Zeker niet als we onze vergissing later ook weer rechtzetten.

Ik zou het nu zo willen zeggen: Al is de N.K. dan niet duidelijk en op alle terreinen vrijzinnig, hij gaat toch beslist in uitgesproken vrijzinnige richting.

DANK AAN Ds H. RIJKSEN

Om gezondheidsredenen heeft ds H. Rijksen zijn werkzaamheden sterk moeten beperken, althans voorlopig. Het is te begrijpen dat hij het snoeimes allereerst moest gaan hanteren bij allerlei arbeid die niet onmiddellijk met zijn eigen gemeente te maken heeft. En daaronder viel ook In De Rechte Straat. „Ik neem dit besluit met enige pijn", zo schreef ds Rijksen ons, „omdat het werk mij zeer sympathiek is, maar er zit op het ogenblik echt niets anders op". Ook wij vonden het erg jammer, maar hebben er alle begrip voor. Wij danken ds Rijksen heel hartelijk voor de steun en de adviezen die wij steeds van hem mochten ontvangen. Wij bidden dat het de Here moge behagen om hem spoedig weer algeheel te herstellen.

WELKOM AAN Ds L. HUISMAN

Het bestuur heeft daarop aan ds. L. Huisman, predikant van de gereformeerde gemeente te Vlaardingen, gevraagd om de lege plaats te willen innemen. Wij wisten dat ook ds Huisman een zeer druk bezet leven heeft. Wij waren dan ook zeer verblijd, toen wij dit antwoord kregen: „Na ernstige overdenking heb ik mij niet durven onttrekken aan uw verzoek de plaats van broeder Rijksen te willen innemen. De kennis van zaken, de ernst, en niet het minst: de liefde waarvan ook het geschrevene in „In De Rechte Straat" getuigt, hebben mij doen besluiten om, waar ik kan, mijn bijdrage te leveren".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De NIEUWE KATECHISMUS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's