IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Geloof! en leef verder maar raak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof! en leef verder maar raak

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanwege gebrek aan plaatsruimte konden wij deze brief, die wij het vorig jaar ontvingen, niet eerder plaatsen.

Eerwaarde Heer,

Met interesse bestudeer ik wederom het mij toegezonden periodiek: „In de Rechte Straat."

Dat wil echter heus niet zeggen, dat u in mij een sympathisant kunt begroeten. Integendeel. De katholieke leerstellingen vergelijkend met de in „In de Rechte Straat" verkondigde protestantse opvattingen, kan ik niet anders concluderen dan dat de vergelijking geheel ten voordele van het katholicisme uitvalt.

Nu schrijft u op pag. 126, dat u zoveel mogelijk alle polimiek wilt vermijden. Goed. Ik hoop echter dat u onder polimiek niet verstaat het stellen van vragen die althans bij mij ten zeerste klemmen, wanneer ik de steeds herhaalde verzekering lees, dat Christus alles verdiend heeft en wij behouden zijn, wanneer we maar in Hem geloven.

Voor mijn gevoel klopt hier iets niet.

Ten eerste: waarom het katholicisme aangevallen, dat toch zeer zeker in Christus gelooft? Dat er in het katholicisme veel dingen zijn, waarmee u zich niet kunt verenigen, doet niets ter zake. De katholiek houdt zich aan de door u gestelde hoofdvoorwaarde ter zaligheid: geloven. U zult zich toch ook wel niet kunnen verenigen met de duizenden diverse opvattingen, gebruiken en handelingen in de diverse protestantse kerken.

Maar om nu op de eigenlijke vraag terug te komen: Waarom heeft God nu eigenlijk de tien geboden gegeven als geloof alleen voldoende is? Praktisch houdt het dogma van u: „geloof alleen" in, dat we eigenlijk maar raak kunnen leven, mits men maar gelooft!

Hier vind ik het katholieke standpunt veel logischer: De mens zal beloond of bestraft worden naarmate hij naar Gods wetten geleefd heeft.

Waarom is Christus drie jaar al lerende rondgetrokken, wanneer zijn leer alleen vervat zou zijn in het ene woord: geloof? Dan komen we goedkoop in de hemel!

Met hoogachting,

Het is met een bijzonder genoegen, dat ik uw brief onverkort afdruk in ons blad. Allereerst omdat uit uw brief een zakelijke en toch vriendelijke sfeer spreekt, die weldadig aandoet. En vervolgens omdat u op een zeer heldere manier een misverstand weergeeft, dat bij vele rooms-katholiekcn leeft. Uw brief is een uitstekend uitganspunt voor een vruchtbaar gesprek Reformatie-Rome.

Hetzelfde woord, maar een ander begrip.

Waar zit dan dat misverstand? In het feit, dat Rome iets anders onder geloof verstaat dan de Reformatie.

Uw redenering zou volkomen opgaan, indien wij onder geloof hetzelfde verstonden als u, n.1.: „De deugd van geloof is een bovennatuurlijke gave van God, waardoor wij als waarheid aannemen alles wat God geopenbaard heeft" (Katechismus van de Nederlandse bisdommen, 1959, vr. 392). Aldus ook het concilie van het Vaticaan: „Virtus supernaturalis, qua ... ab eo revelata vera esse credimus" (Sess. III, c. 3).

Als je alleen maar behouden zou worden door deze verstandelijke aanname van de waarheden, die Christus heeft geopenbaard, dan zou je inderdaad de konklusie kunnen trekken: Dus leven we verder maar raak! En ik kan ook volkomen uw bezwaar delen: God zal toch zeker niet aan zulk een simpel hersenwerk de eeuwige zaligheid verbonden hebben. Het is inderdaad erg goedkoop als je alleen maar „ja" hoefde te knikken op alles wat in de Bijbel staat om daarna de hemelpoort breed voor je geopend te zien.

Geloof is overgave aan Iemand.

Maar de reformatie verstaat onder geloof iets anders.

Volgens ons is het geloof een algehele overgave aan Jezus Christus. Een overgave aan de persoon van Jezus Christus, en daardoor vanzelf een aannemen van alles wat Hij ons geopenbaard heeft. Het wezen van het geloof bestaat dus niet in het aannemen van waarheden, zoals de rooms-katholieke kerk dat leert, maar in de aanname van Jezus Christus.

„Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden" (Joh. 1 : 12). Dus die Hem aannemen, kunnen kinderen Gods worden. Wie echter alleen maar zijn waarheden, maar niet Hemzelf aannemen, blijven kinderen der duisternis en gaan voor eeuwig verloren.

Geloof is daarom iets heel persoonlijks. Het raakt mijn diepste zelf. Het is een bepaalde verhouding van mijn eigen „ik", van mijzelf dus, tot Jezus Christus. Johannes de Doper zegt het heel duidelijk: „Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven" (Joh. 3 : 36). Hij zegt dus inderdaad niet: Wie aanneemt wat Jezus gezegd heeft, heeft eeuwig leven.

Jezus verkondigt ook hetzelfde meerdere malen. Bijv.: Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld" (Joh. 3:18). „Wie in Mij gelooft, zal leven (Joh. 11 : 25). „Wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten" (Joh. 6 : 35). „Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door zijn naam" (Hand. 10 : 43). „Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen die geloven" (Rom. 3:21- 22). „In wie (= Jezus Christus) wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben door het geloof in Hem" (Ef. 3 : 12). Enzovoort.

Steeds zien wij dus, dat allerlei zegeningen worden beloofd aan hen die in Jezus Christus geloven, en dus niet aan hen, die alleen maar aannemen wat Hij gezegd heeft.

Jacobus laat ook het verschil van geloof zien, als hij schrijft: „Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, maar dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen". (Jac. 2 : 19). De duivel gelooft ook allerlei dingen, die Christus geopenbaard heeft. Maar het is bij hem geen gelovige overgave aan Jezus Christus zelf. Daarom helpt dat geloof hem niet. Integendeel, hij siddert er alleen maar van.

Blijft in Mij.

Wie zich zo in volstrekt vertrouwen aan Jezus Christus heeft overgegeven, wordt daardoor een ander mens, zegt de Bijbel. Hij ontvangt een innige levensgemeenschap met Jezus Christus. Hij wordt met Hem verbonden als de rank met de wijnstok (Joh. 15). Hij leeft buiten zichzelf, in Jezus Christus, en Christus leeft in hem. (Gal. 2 : 20).

En dacht u niet dat iemand die zo een levenseenheid met Jezus Christus vormt, niet veel beter in staat is om volgens de geboden van God te leven? Zal zo iemand niet veel betere vruchten van waarachtige liefde voortbrengen dan iemand die het in de eerste plaats te doen is om voor zichzelf de hemel te verdienen?

Dat is bovendien de duidelijke belofte van Jezus: „Wie in Mij blijft, gelijk Ik in Hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen" (Joh. 15 : 5). Wanneer wij zo enkel in afhankelijkheid van Jezus Christus leven, dan is elk goede werk dat wij verrichten alleen tot roem van Hem. Maar wanneer het voortkomt uit eigen prestatie, dan komt aan ons de eer toe. Luister maar naar Paulus: „Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. Want wat zegt het Schriftwoord? Abraham geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Nu wordt degene die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. Degene echter die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigdheid" (Rom. 4:2-5). Of ook: „Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods geopenbaard geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen die geloven" (Rom. 3 : 21 - 22). „Buiten de wet om. zegt Paulus. Indien u dit standpunt van Paulus niet logisch vindt, dan zoudt u eigenlijk met hemzelf moeten gaan polemiseren.

Nog een van de vele teksten: „Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat nie- mand roeme. Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God te voren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen" (Ef. 2 -.8-10). Hier ziet u dus ook, hoe de gelovige tot goede werken komt. Ze zijn het gevolg van een voorbereiding Gods. God werkt ze in ons uit.

Probeer dat maar eens. Wanneer u zich in geloof geheel en al aan Jezus overgeeft, dan zult u zijn kracht in u ervaren. U zult merken hoe u door een innerlijte drang tot goede werken gedreven wordt. Dat is Christus, die door zijn Geest in u is gaan wonen.

Onze aanval is waarschuwing.

En zo kom ik vanzelf op uw tweede vraag: Waarom valt u het katholicisme aan, dat toch zeer zeker in Christus gelooft?

U hebt uit het voorafgaande kunnen merken, dat volgens ons er een persoonlijke overgave in geloof aan Jezus Christus nodig is om behouden te worden. Een mens, die geen persoonlijke levende band met Christus heeft willen aanvaarden, ofschoon het Evangelie hem gepredikt werd, gaat volgens ons verloren. goed

Welnu, Rome leert wel, dat het is om ook een persoonlijke gemeenschap met Jezus te onderhouden, maar het is niet noodzakelijk voor het eeuwig behoud. Wanneer een mens gedoopt is, en verder zijn plichten doet, of als hij doodzonden heeft gedaan, die regelmatig biecht, dan komt hij in de hemel.

En dan zeggen wij zeer beslist: Neen, zo'n mens gaat verloren, als hij zijn hart niet aan Christus heeft gegeven, als hij zich niet in een bewust vertrouwen heeft overgegeven aan Jezus als zijn Zaligmaker. Dan helpt hem al dat vervullen van plichten niets. Want wij worden uit genade zalig. God gaf zijn eigen Zoon in grote liefde voor ons, maar dan moeten wij daarop antwoorden met een bewuste wederliefde en bewust vertrouwen in deze onuitsprekelijke gave van Gods Zoon. En het is daarom, dat wij telkens weer door onze beweging willen doordringen tot de rooms-katholieken om hen te waarschuwen: Neen, zonder een persoonlijk geloof, een persoonlijk vertrouwen in Jezus Christus ga je verloren.

Gelooft U persoonlijk in Jezus Christus ?

Tot slot een ernstige vraag aan u, en aan allen, die dit lezen, of u roomskatholiek of protestant bent: Hebt u zich in persoonlijk vertrouwen aan Jezus overgegeven, of is u alleen maar een aanhanger van de rooms-katholieke of de protestantse leer? Alleen wie in Jezus Christus gelooft, heeft eeuwig leven. Het is niet de protestantse of rooms-katholieke leer die zalig maakt, maar Jezus. Hij is de enige en volkomen Zaligmaker voor allen, die in Hem geloven.

H.J. Hegger

Rooms-katholieken en protestanten, ds. W. F. C. van Helsdingen, f 2.—. Te bestellen door overschrijving op giro 249001 van Evangelisatie te Voorschoten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Geloof! en leef verder maar raak

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's