IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Volstrekt onjuist en misleidend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volstrekt onjuist en misleidend

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ex-ds. dr. H. v. d. Linde heeft in een ingezonden stuk in de Hervormde Kerkbode van Middelburg beweerd, dat hij niet de geloofsbelijdenis van Trente heeft moeten afleggen bij zijn overgang, zoals wij in het juni-nummer geschreven hadden. Hij noemde daarom de voorlichting van „In de Rechte Straat" „volstrekt onjuist en misleidend". Ofschoon ds. Enker in hetzelfde nummer reeds een passend antwoord gaf op dit schrijven van Dr. v. d. Linde, willen wij hier er nog iets aan toevoegen.

Wij hadden in ons juni-nummer de bepalingen van het rooms-katholiek kerkelijke recht weergegeven, die gelden voor de gewone huis, tuin en keuken-protestant. Natuurlijk weten wij heel goed, dat Rome allerlei faciliteiten wil ver- lenen wanneer het om zulk een opzienbarende overgang gaat. Hoe streng Rome is voor de gewone protestant, blijkt wel uit de bepalingen omtrent de kerkelijke ban. Deze straf beloopt men alleen als men een delict tegen beter weten in bedreven heeft. Desondanks moet een protestant toch in foro externo (d.i. buiten de biechtstoel) ontslagen worden van de kerkelijke ban bij zijn overgang, ook al was hij te goeder trouw protestant. Want Rome gaat in haar kerkrecht van de wettelijke veronderstelling uit, dat elke protestant te kwader trouw is. (Zie b. v. Het Kerkelijk Recht, dr. H. Groessen, kerkelijk imprimatur: 14 okt. 1958, p. 1179).

En hoever Rome gaat in het verlenen van faciliteiten aan predikanten, die rooms-katholiek willen worden, blijkt uit het feit, dat zij priester kunnen worden, terwijl zij toch getrouwd zijn. Aan een priester, die in het rooms-katholicisme geboren is, geeft de Paus nooit dispensatie, zelfs niet als het duidelijk gebleken is, dat hij van God niet de gave der onthouding heeft gekregen, zelfs niet als hij zijn funktie als priester volledig heeft neergelegd en in het burgerlijk leven is opgenomen en een burgerlijk huwelijk heeft gesloten. In Frankrijk zijn er al minstens 2000 priesters, die aldus leven en in Italië nog veel meer. En toch blijft de paus hun huwelijk ongeldig verklaren en brandmerken als concubinaat. Maar nauwelijks is er een predikant overgegaan naar Rome, of de paus strooit kwistig met deze zo diep ingrijpende dispensatie.

Wij begrijpen niet, hoe predikanten zulk een goedgunstige soevereine wilsbeschikking van de paus genadig kunnen aanvaarden, terwijl aan hun andere confraters in het westen, de ruim 400.000 rooms-katholieke priesters, zulk een dispensatie nooit wordt verleend, zelfs niet in de meest bittere omstandigheden. Zijn zij er zich dan niet van bewust, dat op deze manier de uitzonderingspositie van hun huwelijk als priester in feite een propagandamiddel wordt voor Rome. Hebben zij niet het gevoel, dat ze althans de schijn op zich laden om aldus als lokaas te dienen voor nog meer predikanten om over te gaan naar Rome? 166

In protestantse bladen (o.a. Belijden en Beleven van 2 sept. 1960) lazen we nu weer van een Luthers predikant in Denemarken, Olav Roerdam Bonnevie, die onlangs priester gewijd werd, terwijl zijn gehuwde staat blijft voortduren. Wij vragen ons af, hoe ook deze predikant, die toch als reformatorisch christen voldoende besef heeft gehad van de heiligheid van het huwelijk, het nu kan toelaten, dat zijn eigen huwelijk aldus in de kerkelijke reclamesfeer word getrokken. Tenslotte nog dit: Waarom is dr. v. d. Linde zo heftig tegen ons? Hij is in elk geval onder zware zonde verplicht om de geloofsbelijdenis van Trente als onfeilbare waarheid te aanvaarden. Vindt hij het dan een belediging voor hem, als wij beweerd hebben, dat hij die belijdenis ook uiterlijk moest uitspreken bij zijn overgang? Of schaamt hij zich voor de inhoud van die geloofsbelijdenis van Trente ? ? ?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

Volstrekt onjuist en misleidend

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's