IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

GODS VERGEVENDE LIEFDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GODS VERGEVENDE LIEFDE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie niet zeker weet dat zijn zonden zijn vergeven, zal het volgens Jan Gerritz Versteghe moeilijk vinden om God volledig lief te hebben. Hij zal God liefhebben omdat hij eten, kleding en een goede gezondheid heeft gekregen, maar niet om meer dan dat. Dit schrijft hij in ‘Der Leeken Wechwijser’, een boek dat wel wordt gezien als de allereerste Nederlandse, gereformeerde dogmatiek. Het boek werd in 2012 vertaald in hedendaags Nederlands door dr. W. den Boer en gedrukt onder de titel ‘Wegwijzer voor gewone gelovigen’.

De woorden van Versteghe raken me. Is het überhaupt mogelijk om God écht te vertrouwen, zolang je nog niet zeker weet dat je zonden zijn vergeven, vraag ik me af. Heel veel mensen leven ook tegenwoordig nog alsof ze nog door God geoordeeld zullen worden, alsof God voortdurend naar hen kijkt of ze het wel goed genoeg doen. Gods vergevende liefde in Zijn Zoon Jezus kennen ze niet.

Een rooms-katholiek is er ook nooit zeker van dat al zijn zonden zijn vergeven en niet meer bestraft zullen worden. Als hij vandaag weer zondigt, zal de balans weer opnieuw opgemaakt moeten worden. Krijgt hij van de priester vergeving van zonden, dan moet hij de schade die hij heeft aangericht door de zonde, nog compenseren.


Men kan God niet liefhebben zo lang men meent dat God toornig over ons is.

Jan Gerritsz Versteghe (ca. 1519-1570)


De waarheid dat je er in dit leven zeker van kunt zijn dat al je zonden zijn vergeven door het bloed van Jezus, is een belangrijk punt van de Reformatie.

De Nederlandse reformator en voormalig rooms-katholiek pastoor in Garderen, Jan Gerritz Versteghe, schreef zijn woorden op met angst voor vervolging. Niet voor niets liet hij zijn boek ‘Der Leeken Wechwijser’ in 1554 uitbrengen onder een schuilnaam ‘Anastasius Veluanus’ (de herrezen Veluwnaar). Voor die tijd had hij al een keer gevangen gezeten vanwege zijn gereformeerde opvattingen. Onder druk van de inquisiteur herriep hij zijn opvattingen, maar daar had hij later enorm veel spijt van.

Versteghe besefte hoe ongelooflijk belangrijk het Evangelie van vrije genade is. Daarom schreef hij na die tijd tóch nog het boek ‘Der Leeken Wechwijzer’. Mensen als Versteghe tonen ons dat de verkondiging van het Evangelie zoveel waard is dat de angst voor vervolging daaraan ondergeschikt is. Ze laten ons ook het grote voorrecht van godsdienstvrijheid zien. Daarom blijft het goed om één keer per jaar stil te staan bij de Reformatie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

GODS VERGEVENDE LIEFDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

In de Rechte Straat | 16 Pagina's